Friday, Aug 21, 2020

صفحه نخست » تأکید نخست وزیر عراق بر گسترش روابط با آمریکا + خشم گروه‌های "مقاومت"

iraqTrump_082020.jpgدویچه وله - مصطفی کاظمی در سفر به واشنگتن ضمن قدردانی از حمایت آمریکا بر گسترش روابط عراق با این کشور تأکید کرد. او با چند شرکت آمریکایی قراردادهایی در زمینه انرژی امضا کرده است. گروه‌های "مقاومت" عراق از نتیجه سفر او خشمگین هستند.

دفتر مصطفی کاظمی، نخست وزیر عراق با انتشار بیانیه‌ای از آغاز مرحله تازه‌ای از همکاری‌ها و گسترش شراکت اقتصادی میان عراق و آمریکا خبر داد. مصطفی کاظمی و دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا پنج‌شنبه ۳۰ مرداد (۲۰ اوت) در واشنگتن دیدار کردند.

مصطفی کاظمی در کنفرانس خبری پیش از این دیدار در کاخ سفید، ضمن قدردانی از حمایت آمریکا در نبرد برابر داعش بر گسترش روابط عراق با آمریکا تأکید کرد: بر پایه منافع مشترک در پی ساختن آینده‌ای بهتر برای عراق است و از افزایش حضور شرکت‌های امریکایی در عراق استقبال می‌کند.

دونالد ترامپ، رئیس جمهورد آمریکا نیز ضمن تأکید بر ادامه حمایت آمریکا از عراق گفت بهبود روند روابط دو کشور پس از به قدرت رسیدن کاظمی می‌تواند به آینده بهتر در عراق کمک کند. او ضمن ابراز "تفاهم با نخست وزیر عراق" گفت آمریکا از طرح‌های کاظمی برای اصلاح اقتصاد عراق حمایت کامل می‌کند.

👈مطالب بیشتر در سایت دویچه وله

کاظمی پیش از کنفرانس خبری چند توافق‌نامه همکاری در زمینه انرژی با هدف افزایش تولید برق با شرکت‌های آمریکایی امضا کرده بود. به نقل از وزارت انرژی آمریکا شرکت‌های: هانی ول اینترنشنال، بیکرهیوز، جنرال الکتریک، استرلار انرژی و شورون قراردادهایی به ارزش هشت میلیارد دلار با وزارتخانههای نفت و برق عراق امضا کردند.

دن برویت، وزیر انرژی آمریکا این قراردادها را برای آینده انرژی عراق کلیدی خوانده و تأکید کرده که شرکت‌هایی آمریکایی به عراق کمک می‌کنند از پتانسیل کامل صنعت انرژی خود بهره‌مند شود.

کاظمی همچنین خواستار افزایش همکاری‌ در عرصه آموزش عالی و تقویت دانشگاه‌های امریکایی در عراق و شراکت دانشگاه‌های دو کشور و حفظ میراث فرهنگی و تاریخی عراق شده است.

از آن گذشته آنطور که در بیانیه رسمی کاخ سفید آمده، رئیس‌جمهور آمریکا بر پایندی این کشور "بر تعهد خود به همکاری امنیتی طولانیمدت برای تقویت توان نظامی عراق و ایستادن در برابر تهدید منافع مشترک" تأکید کرده است.

رهبران دو کشور همچنین درباره "تشکیل تیمی مشترک جهت تعیین سازوکار و زمان‌بندی خروج نیروهای ائتلاف بین‌المللی به رهبری ایالات متحده از عراق به توافق رسیدند". دونالد ترامپ که در مبارزات انتخابات ریاست‌جمهوری ۴ سال پیش وعده داده بود، سربازان آمریکایی را به خاک این کشور بازمی‌گرداند، پیش از دیدار با نخست‌وزیر عراق تأکید کرد که کشورش متعهد به خروج سریع نیروهای امریکایی در یک بازه زمانی سه ساله است.

او در کنفرانس مطبوعاتی پنج‌شنبه گفت که آمریکا شمار اندکی نیروهای نظامی در عراق دارد و افزود: «آمریکا آنجاست تا هر زمان ایران دست به اقدامی زد به عراق کمک کند».

ترامپ ضمن تأکید بر خواست آمریکا برای خروج نیروهای خود از عراق گفت: «امیدوارم روزی که عراق را ترک می‌کنیم آنان برای امنیت خود نیازی به ما نداشته باشند»

ایالات متحده در حال حاضر پنج هزار نیروی نظامی در عراق دارد.

انتقاد شدید "گروه‌های مقاومت عراق" از فراموش شدن خواست مردم عراق

گروه‌های "مقاومت عراق" با انتشار بیانیه‌ای ضمن انتقاد از مصطفی کاظمی تأکید کردند که او مهمترین خواست مردم عراق را در این سفر نادیده گرفته است.

مصطفی کاظمی سه ماه بعد از کشته شدن قاسم سلیمانی در بغداد و در پی استعفای دولت عادل عبدالمهدی به دلیل اعتراضات گسترده مردمی، نخست‌وزیر عراق شد.

گروه‌های مقاومت که اکثرا پایگاهشان در میان شیعیان عراق است و با جمهوری اسلامی ایران ارتباط نزدیکی دارند اعتراض کرده‌اند که "خواست مردم" یعنی مصوبه "اخراج کامل نظامیان اشغالگر آمریکا" موضوع بحث کاظمی و ترامپ نبوده است. آنها تهدید کرده‌اند که بازگشت کاظمی به عراق، "بدون تحقق و اجرای تصمیم ملت، پارلمان و دولت عراق موجب می‌شود که مقاومت عراق تمامی منافع آمریکا را هدف قرار دهد و زمین زیر پای نیروهای اشغالگر آنها را به لرزه دربیاورد و هرچه دور از شهرهای ما باشند از آتش ما درامان نخواهند ماند."

مصطفی کاظمی سه هفته پیش از سفر به واشنگتن راهی تهران شده بود و با حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران و آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی دیدار کرد.

رسانه‌های ایران ضمن استقبال از سفر کاظمی به تهران نوشته بودند که این ملاقات به لحاظ محتوایی و تاثیری که می‌تواند برای آینده روابط دو کشور داشته باشد حاوی پیام‌های متفاوتی خواهد بود.

سفر کاظمی به واشنگتن اما اولویت‌های نخست‌وزیر عراق را روشن کرده و خشم محافظه‌کاران در تهران را برانگیخته است. روزنامه کیهان مدعی شده که مردم عراق از موضع‌گیری کاظمی در واشنگتن "شوکه شده‌اند" و "نمایندگان پارلمان در مورد برکناری کاظمی از قدرت حرف می‌زنند".

خبرگزاری فارس نیز یادداشتی از جواد العطار، عضو سابق پارلمان عراق در انتقاد به سفر کاظمی به واشنگتن منتشر کرده است.

در این یادداشت به دلیل اصلی اعترضات مردمی عراق، یعنی بی‌کاری و فقر اشاره نشده است. عراق به شدت نیازمند سرمایه‌گذاری خارجی برای بازسازی زیرساخت‌های این کشور و شکوفایی اقتصاد خود است. صندوق بین‌المللی پول پیش‌بینی کرده که عراق در سال جاری با رشد اقتصادی منفی ۴.۷ درصدی، کسری بودجه ۳۹ میلیارد دلاری مواجه خواهد شد.

گسترش همکاری اقتصادی عراق با آمریکا و بازتاب سفر کاظمی در رسانه‌های عراق برخلاف آنچه تندروها در ایران ادعا می‌کنند، می‌تواند موقعیت کاظمی در قدرت را تثبیت کند.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy