Saturday, Aug 22, 2020

صفحه نخست » یا ایران خودش نُرمال می شود، یا آمریکا آن را نُرمال خواهد کرد، اکبر گنجی

ganji_082220.jpgآمریکا می گوید ایران نُرمال نیست و باید نُرمال شود. اسرائیل، عربستان سعودی، امارات متحده، بحرین، و...نیز همین مطالبه را دارند. این خواسته آمریکا و متحدان منطقه اش است.

آمریکایی ها مطالبه نُرمال سازی را در مورد «ایران»، «کشور ایران» ، «ملت ایران» و «حکومت ایران» مطرح می سازند. شدیدترین تحریم های طول تاریخ ، راهبرد« فشار حداکثری» ، اقدام جهت باز گرداندن کلیه تحریم های شورای امنیت سازمان ملل و انواع و اقسام خرابکاری هایی که در درون ایران صورت گرفته و می گیرد؛ همه و همه، برای نرمال سازی ایران است.

پرسش این است: نُرمال شدن ایران چه معنایی دارد؟ چه کشورهایی نُرمال و چه کشورهایی غیر نُرمال هستند؟

نُرمال سازی ترامپی قطعاً به معنای دموکراتیزه شدن و رعایت حقوق بشر و عدم فساد نیست. مهمترین مبطل آن ادعا، متحدان خاورمیانه ای آمریکا هستند که همگی یا دارای «دولت هایِ استبدادیِ فاسدِ ناقضِ حقوق بشر» هستند و یا دارای «دولتِ آپارتایدیِ مرتکبِ جنایاتِ جنگی و اشغالگری».

نرمال سازی آمریکایی قطعاً به معنای عدم مداخله در امور داخلی دیگر کشورها نبوده و نیست. برای این که خود آمریکا و کلیه متحدان خاورمیانه ای اش بیشترین مداخله را در امور داخلی دیگر کشورها داشته و دارند.

پس نُرمال سازی ایران به روش آمریکا چه معنایی دارد و چه اهدافی را تعقیب می کند؟

اگر حکومت ایران تن به مطالبه نُرمال سازی ترامپی دهد، پیامدهای آن برای گذار غیر خشونت آمیز از «جمهوری اسلامی» به یک «جمهوریِ سکولارِ دموکراتیکِ ملتزمِ به آزادی و حقوق بشر و عدالت به مثابهِ رفع کلیه اشکال تبعیض های قومی و مذهبی و جنسی و طبقاتی» چیست؟ آیا پروژه نُرمال سازی ایران با اهداف و مطالبات دموکراسی خوهانِ عدالت طلبِ ایران سازگار است یا ناسازگار؟ «نرمال سازی ترامپیستی» به سود گذار به دموکراسی است یا به زیان آن؟

اگر ترامپ در انتخابات پیروز شود، دولت اصول گرای آینده جمهوری اسلامی- به احتمال زیاد- وارد مذاکره با آمریکا خواهد شد و بدین ترتیب، نُرمال خواهد شد. این نوع نُرمال سازی فقط «ترامپیست ها» را به کُما خواهد بُرد. چون دموکراسی خواهانِ متکیِ بر نیروهایِ اجتماعیِ جامعه ایران، دچار هیچ توهمی درباره دولت ترامپ نبوده و نیستند. دموکراسی خوهان متکی به مردم - نه دولت های خارجی- آزادی و دموکراسی را برای ایران و ایرانیان می خواهند. بدین ترتیب، اول باید ایرانی وجود داشته باشد تا دموکراتیک و سکولار شود. حفظ تمامیت ارضی ایران رکن رکین دموکراسی خواهان ایران زمین است. لطفا فیلم را بنگرید و با نقد قرائن و شواهد و مدعیات به پیشبرد بحث کمک کنید.

آدرس کانال یوتوپ آکبر گنجی:

https://www.youtube.com/channel/UCi-wR3aee_iOhXXIUv0PP3g/featured



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy