Thursday, Aug 27, 2020

صفحه نخست » «پدر رومینا اشرفی قبل از بریدن سر دخترش درباره مجازات فرزندکشی تحقیق کرده بود»

Romina.jpg بی‌بی‌سی فارسی - ابراهیم نیکدل‌مقدم، وکیل مدافع رعنا دشتی که دخترش به نام رومینا اشرفی به دست پدر خود کشته شده می‌گوید پدر رومینا قبل از بریدن سر او با داس، درباره مجازات فرزندکشی تحقیق کرده بود. دادگاه اولیه پدر رومینا را به نه سال زندان محکوم کرده است.

آقای نیکدل‌مقدم به روزنامه شرق چاپ تهران گفته است: "یکی از آشنایان این خانواده که آن زمان دانشجوی حقوق بود، بدون اینکه از نیت پدر رومینا باخبر باشد یا حتی بداند که چه اتفاقی برای رومینا افتاده، به سوال پدر رومینا پاسخ داده است. تماسی که با او گرفته شده است هم یکی از ادله ما برای این است که پدر رومینا از طرف یکی از نزدیکانش تحریک شده است؛ چراکه پدر رومینا با تلفن همان فردی که گفته بود اگر تو رومینا را نکشی من این کار را می‌کنم، با این دانشجوی حقوق تماس گرفته بود".

به گزارش شرق آقای نیکدل‌مقدم در پاسخ به سوال خبرنگار این نشریه مبنی براینکه پدر رومینا "قبل از قتل درباره مجازات فرزندکشی تحقیق کرده است، گفت: متأسفانه این گفته درست است."

رومینای سیزده ساله همراه با بهمن خاوری، پسری که می‌گوید پدرش رومینا با ازدواج آنها مخالفت کرده بود، مدتی از خانه گریخته بود.

مطالب بیشتر در سایت بی‌بی‌سی فارسی

دادگاهی در استان گیلان محل زندگی رومینا، پدر او را به اتهام قتل فرزندش به ۹ سال زندان و پرداخت دیه محکوم کرده است. این حکم قابل تجدیدنظر خواهی است.

مادر رومینا از دادگاه تقاضای قصاص (اعدام) پدر رومینا را مطرح کرده بود.

ابراهیم نیکدل‌مقدم وکیل مادر رومینا گفته قاضی در زمان محاکمه از پدر رومینا پرسیده بود "اگر تو معتقد بودی ناموست لکه‌دار شده، چرا بهمن خاوری (پسری که همراه رومینا از خانه گریخته بود) را نکشتی؟ چرا دختربچه خودت را درخواب کشتی؟ آیا این رفتار یک پدر با فرزندش است؟ که در این هنگام متهم گفت اگر بهمن را می‌کشتم قصاص می‌شدم".

وکیل مادر رومینا گفته "این اظهارات نشان می‌دهد متهم با قصد و تصمیم قبلی و آگاهی نسبت به کاری که می‌خواسته انجام دهد، رومینا را به قتل رسانده است".

آقای نیکدل مقدم گفته است "با توجه به خطرناک‌بودن متهم قضات می‌توانستند مجازات تکمیلی و اقامت اجباری یا همان تبعید را هم برای پدر رومینا در نظر بگیرند که متاسفانه مجازات تکمیلی داده نشد و ما نسبت به این موضوع اعتراض خواهیم کرد؛ چراکه این مرد واقعا خطرناک است".

وکیل مادر رومینا اشرفی گفته "مجازات باید متناسب با عمل فرد باشد، قطع‌کردن سر یک دختربچه ۱۳‌ساله با داس عمل بسیار خشنی است و باید مجازاتی سنگین‌تر برای مرتکب در نظر گرفته می‌شد. قانون باید مجازات قابل پیشگیری‌تری داشته باشد و به مجازات فقهی در این‌گونه موارد بسنده نشود".

شمار گسترده‌ای از کاربران شبکه‌های اجتماعی حکم دادگاه و مجازات در نظر گرفته شده برای پدر رومینا را متناسب ندانسته و به آن اعتراض کرده‌اند.

قتل رومینا اشرفی با داس توسط پدرش، یکی از پر واکنش‌ترین پرونده‌های "قتل ناموسی" در چند سال اخیر ایران بوده است.

بر اساس روایت‌ها پدر رومینا در همان روز قتل گفته بود که به دلایل "ناموسی" و چون دخترش با یک پسر فرار کرده، او را با داس در زمانی که خواب بوده، کشته است.

پسری که با رومینا مدتی از خانه فرار کرده بود به دو سال حبس، ۹۹ ضربه شلاق و دو سال تبعید محکوم شده است.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy