Friday, Sep 4, 2020

صفحه نخست » واکنش ایران به کاریکاتورهای پیامبر اسلام در نشریه شارلی هبدو

cartoon_090320.jpgرادیو بین المللی فرانسه - وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، اقدام جدید نشریه فرانسوی «شارلی هبدو» در انتشار مجدد کاریکاتورهای جنجال‌برانگیز از پیامبر اسلام را محکوم کرد. نشریه فکاهی فرانسوی «شارلی هبدو» که حدود پنج سال پیش هدف حمله هولناک مرگباری قرار گرفت که به کشته شدن چند تن از همکاران این نشریه انجامید، همزمان با آغاز دادگاه چند تن از عوامل سهیم در این سوءقصد، اقدام به چاپ کاریکاتورهای تازه‌ای از پیامبر اسلام نمود.

سعید خطیب زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، در واکنش به انتشار تصاویر پیامبر اسلام توسط نشریه فرانسوی «شارلی هبدو»، این اقدام را به شدت محکوم کرده و تاکید کرد: هرگونه اهانت و بی‌احترامی به پیامبر اسلام و سایر پیامبران الهی به هیچ وجه قابل قبول نیست.

👈مطالب بیشتر در سایت رادیو بین المللی فرانسه

سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، در واکنش به اقدام اخیر «شارلی هبدو» در انتشار کاریکاتورهای جدیدی از پیامبر اسلام، گفت: «اقدام موهن نشریه فرانسوی که به بهانه آزادی بیان تکرار شده، موجب جریحه‌دارشدن احساسات موحدان عالم، اقدامی تحریک آمیز و توهین به ارزشهای اسلامی و عقاید بیش از یک میلیارد مسلمان در جهان است».

این مقام وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، با بیان اینکه «آزادی بیان، ارزش والایی دارد»، مدعی شد: آزادی بیان باید به شکل سازنده‌ در جهت همزیستی مسالمت آمیز نوع بشر و تفاهم بیشتر میان ادیان به کار گرفته شود.

نشریه فرانسوی «شارلی هبدو» در ژانویه ۲۰۱۵، هدف یک حمله تروریستی مرگبار قرار گرفت. در جریان این حمله شماری از همکاران برجسته طنزنویس و کاریکاتوریست این نشریه کشته شدند. عاملان حمله به دفتر نشریه فرانسوی شارلی هبدو، یک سوپرمارکت یهودی در پاریس را نیز هدف حمله قرار دادند. تمامی تروریست‌های این دو حمله کشته شدند.

در پی تحقیقات گسترده پلیس، چندین نفر به اتهام همکاری در تدارک این سوءقصدها بازداشت شدند.

پس از حدود پنج سال از حمله مرگبار به دفتر نشریه شارلی هبدو، محاکمه «نمادین» این افراد از روز چهارشنبه دوم سپتامبر، در پاریس آغاز شد.

همزمان با شروع محاکمه، نشریه شارلی هبدو به یاد همکاران از دست رفته و اعلام پایبندی به اصول این نشریه، کاریکاتورهای جنجال‌برانگیز دیگری از پیامبر اسلام منتشر کرد.

وکیل این نشریۀ فکاهی با اشاره به کاریکاتورهایی که چند سال قبل خشونت هولناکی را برانگیخته بود گفت: "روحیه و لحن مجلۀ شارلی همین است که می‌بینید: به هیچ عنوان دست از آزادی برنداشتن... او افزود: "ما ترسی نداریم، نه از تروریسم می‌ترسیم و نه از آزادی".

در نتیجه تحقیقات گسترده پلیس، ۱۴ نفر در ارتباط با این پرونده بازداشت شدند. محاکمه این افراد حدود دو ماه و نیم بطور خواهد انجامید.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy