Friday, Sep 4, 2020

صفحه نخست » پاسخ ایران به پیشنهاد روسیه برای میانجیگری با آمریکا

response_090420.jpgرادیو بین المللی فرانسه - محمود واعظی، رئیس دفتر رئیس‌جمهوری اسلامی ایران امروز در واکنش به پیشنهاد اخیر وزیر امور خارجه روسیه مبنی بر آمادگی این کشور برای میانجی‌گیری بین ایران و آمریکا برای مذاکره مستقیم، گفت:‌ «ما با آمریکایی‌ها بنای مذاکره نداریم و ما خیلی روشن موضع‌مان را اعلام کردیم.»

همزمان با تشدید تنش‌های دیپلماتیک میان ایران و آمریکا در شورای امنیت، و در شرایطی که طی دو هفته آینده احتمالاً یکی از شدیدترین نزاع‌های دیپلماتیک جهان در چند دهه گذشته در شورای امنیت در باره بازگشت تحریم های سازمان ملل علیه ایران به اوج خود نزدیک می‌شود، سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه روز سه‌شنبه ۱۱ شهریور ماه از آمادگی مسکو برای ایجاد شرایط و حمایت از گفت‌وگوی مستقیم بین ایران و آمریکا، در صورت تمایل هر دو کشور خبر داده بود.

محمود واعظی، رئیس دفتر رئیس‌جمهوری اسلامی ایران روز جمعه ۱۴ شهريور به خبرگزاری تسنیم، نزدیک به مواضع سپاه پاسداران با بیان این موضوع که مواضع ایران "خیلی روشن" است، گفت: « ما اعلام کردیم اگر آمریکایی‌ها به اشتباهات خود پی بردند و فهمیدند که در قبال ایران راه غلطی را از طریق تحریم‌ها پیش گرفتند، این را با شهامت اعلام کنند، بگویند ما اشتباه کردیم».

👈مطالب بیشتر در سایت رادیو بین المللی فرانسه

رئیس دفتر رئیس‌جمهوری همچنین گفت:«تنها آقای لاوروف نبوده که این پیشنهاد را داده و کشورهای دیگری نیز تلاش کردند تا برای این مسئله راه حلی پیدا کنند،‌ آمریکایی‌ها باید به برجام برگردند و در چارچوب برجام صحبت کنند. درغیر اینصورت، هر اقدام دیگری باشد، نتیجه نمی‌دهد.»

سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه روز سه‌شنبه ۱۱ شهریور در دانشگاه دولتی روابط بین الملل مسکو اعلام کرد:« ما اکنون آماده حمایت از گفتگوی مستقیم بین ایالات متحده و ایران هستیم، اگر هر دو طرف علاقه‌مند به این موضوع هستند، آماده کمک به ایجاد چنین گفتگویی هستیم. همیشه بهتر است نظرات خود را مستقیماً بیان کنید و مستقیماً به پاسخ آن گوش دهید.»

مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا، حدود دو هفته پیش، در ۲۰ اوت به مقر سازمان ملل در نیویورک رفت و با تسیلم شکایتی علیه ایران به رئیس وقت شورای امنیت - اندونزی- اعلام کرد که آمریکا یک فرآیند ۳۰ روزه برای بازگرداندن تحریم‌های بین المللی را آغاز کرد. این اقدام آمریکا موجی از تنش‌ها را در شورای امنیت ایجاد کرد.

پنج عضو برجام -سه کشور اروپایی و روسیه و چین - در کنار هشت عضو شورای امنیت، از جمله نیجر و اندونزی، همگی اقدام آمریکا را فاقد وجاهت قانونی دانستند. این کشور‌ها با بیان اینکه آمریکا از برجام خارج شده و دیگر حق استفاده از مزایای حقوقی مندرج در آن از جمله "مکانیسم ماشه" را ندارد، اعلام کردند که آن‌ها "اخطاریه" یا شکایت آمریکا را کان لم یکن تلقی خواهند کرد. به عبارت دیگر، این کشور‌ها معتقدند که فرآیند ۳۰ روزه بازگرداندن تحریم‌های بین المللی علیه ایران هنوز آغاز نشده است.

این در حالی است که آمریکا اصرار می‌کند که فرآیند سی روزه بازگشت تحریم های سازمان ملل علیه ایران آغاز شده و چه اعضای شورای قطعنامه‌ای بدهند یا ندهند، تحریم‌های سازمان ملل در ۲۰ سپتامبر به صورت خودکار بار دیگر علیه ایران برقرار خواهند شد.

بنابراین طی دو هفته آینده، باید در انتظار هفته های بسیار پر تنش در شورای امنیت بود. اگر آمریکا قاطعانه بر موضع خود اصرار داشته باشد و در همان حال اکثریت قریب به اتفاق اعضای شورای امنیت نیز کماکان به صورت قاطعانه ای در برابر خواست آمریکا ایستادگی کنند، ما شاهد یک بحران در بطن شورای امنیت خواهیم بود. اعلام آمادگی اقای لاوروف برای میانجیگری بین ایران و آمریکا در چهارچوب پرهیز از به وجود آمدن یک بحران بزرگ در شورای امنیت، یعنی بالاترین نهاد بین المللی برای حفظ امنیت در جهان تبیین می شود.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy