Monday, Sep 14, 2020

صفحه نخست » پاسخ قوه‌ قضاییه به اعتراض اروپا علیه اعدام نوید افکاری

khed.jpgادب دیپلماتیک را رعایت کنید!

کیهان لندن - معاون امور بین‌الملل و دبیر ستاد «حقوق بشر» قوه ‌قضاییه جمهوری اسلامی از کشورهای اروپایی به دلیل محکوم کردن اعدام نوید افکاری از بازداشت‌شدگان اعتراضات سال ۹۷ ایران به شدت انتقاد کرده و گفته است که ادب دیپلماتیک را رعایت کنید. وی خطاب به کشورهای اروپا گفت که فشارهای خارجی تیغ تیز «عدالت» قوه‌قضاییه را کُند نمی‌کند!

علی باقری معاون امور بین‌الملل قوه‌قضاییه جمهوری اسلامی امروز دوشنبه ۲۴شهریورماه از کشورهای اروپایی به دلیل اعتراض به اجرای حکم اعدام نوید افکاری کشتی‌گیر و از معترضان اعتراضات امردادماه ۹۷ ایران به شدت انتقاد کرد.

معاون امور بین‌الملل قوه‌قضاییه جمهوری اسلامی که یکی از خشن‌ترین و بی‌ادب‌ترین حکومت‌های‌ جهان به شمار می‌رود گفته است: «اگر از حق و عدل و انصاف بویی نبرده‌اید، لااقل ادب دیپلماتیک را رعایت کنید»!

معاون امور بین‌الملل قوه‌قضاییه به ریاست سیدابراهیم رئیسی به کشورهای اروپایی در سخنانی عجیب توصیه کرد: «مانند یک گروه اپوزیسیون بلندگوی دروغ‌پراکنی نشوید!»

مطالب بیشتر در کیهان لندن

باقری انتقاد کشورهای دنیا به اعدام وحشیانه معترضان در ایران را «فضاسازی‌های غرب علیه دستگاه قضایی» خواند و گفت که «کشور‌های اروپایی که سابقه طولانی در حمایت و پشتیبانی از دیکتاتورها، فروش سلاح‌های کشتارجمعی به صدام دیکتاتور و تحریم غذا و داروی مورد نیاز مردم عادی دارند، نمی‌توانند حتی ژست دفاع از حقوق بشر را بگیرند.»

دبیر ستاد «حقوق بشر» قوه‌قضاییه جمهوری اسلامی همچنین کشورهای معترض به فرایند ناعادلانه دادرسی این نهاد را متهم به کشتار مردم فلسطین و یمن کرد که به وسیله سلاح‌های فرانسوی، آلمانی، انگلیسی و سوئدی» صورت گرفته است!

اظهارات تُند دبیر ستاد «حقوق بشر» قوه‌قضاییه سه روز پس از قتل قهرمان کشتی ۲۷ ساله ایرانی در بیدادگاه همین نهاد و بدون هیچگونه ادله‌ی حقوق و با وجود اعتراض‌های گسترده‌ی داخلی و بین‌المللی منتشر شده است.

سفارت آلمان در ایران با انتشار پیام توئیتری از اعدام نوید افکاری توسط جمهوری اسلامی عمیقا ابراز تحیر کرده و آن را «خاموش کردن صداهای مخالف» خوانده است.

در این پیام توئیتری آمده است: «پذیرفتنی نیست که برای خاموش کردن صداهای مخالف، قوانین اساسی حقوقی نادیده گرفته شوند. دو برادر نوید هنوز در زندان هستند و اکنون به همبستگی ما نیاز دارند!»

هانس- اودو موتسل سفیر آلمان در تهران نیز در پیام توئیتری اعدام نوید افکاری را تکان‌دهنده خواند و نوشت که «ما در غم خانواده، دوستان و جامعه بین‌المللی ورزشی شریک هستیم.»

پیشتر روزنامه آلمانی «بیلد» نیز از لغو سفر برنامه‌ریزی شده‌ی محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی به آلمان خبر داد که یک روز پس از اجرای حکم اعدام نوید افکاری، انجام شده است.

در پی انتقاد دولت آلمان و سفیر این کشور، امروز ۲۴ شهریورماه سفیر آلمان در تهران توسط مدیرکل اروپای وزارت امور خارجه فرا خوانده شد.

رسانه‌های داخلی نوشتند که مدیرکل اروپای وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی انتقاد آلمان را «مداخله در قوانین و مقررات و رویه‌های قضایی مستقل جمهوری اسلامی» دانسته و آن را «غیرقابل قبول و تحمل» خوانده است.

دولت فرانسه نیز روز یکشنبه ۲۳ شهریور در بیانیه‌ای به اعدام این کشتی‌گیر جوان واکنش نشان داد و آن را محکوم کرد. وزارت خارجه فرانسه جمهوری اسلامی در ایران را متعهد به لغو مجازات اعدام به عنوان مجازاتی «ناعادلانه، غیرانسانی و ناکارآمد» دانسته است.

اتحادیه اروپا نیز از منتقدان اجرای حکم اعدام نوید افکاری است و آن را محکوم کرده است. اتحادیه اروپا با اجرای حکم اعدام صراحتا ابراز مخالفت کرده و حقوق بشر را از موضوعات محوری مذاکرات اتحادیه اروپا با جمهوری اسلامی اعلام کرده است.

اعتراض‌ اروپا به اعدام نوید افکاری در حالی صورت گرفته که افکار عمومی ایران منتقد کشورهای اروپایی به دلیل سکوت و مماشات با رژیم جمهوری اسلامی در قبال سرکوب و کشتار وحشیانه معترضان است.

واکنش اروپا به اجرای حکم اعدام نوید افکاری در حالیست که پیشتر دونالد ترامپ رئیس جمهوری ایالات متحده آمریکا خواستار عدم اجرای این حکم توسط رژیم ایران شده بود. همچنین بسیاری از چهره‌های شناخته‌شده بین‌المللی و سازمان‌های حقوق بشری بجز شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد، به صدور حکم اعدام نوید واکنش منفی نشان داده و خواستار لغو آن شده بودند.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy