Saturday, Sep 19, 2020

صفحه نخست » سه مقام ارشد جمهوری اسلامی به رویترز: خامنه‌ای امیدوار به پیروزی جو بایدن است

kham_091920.jpg-مقامات آمریکایی می‌گویند از ۲۰ سپتامبر (۳۰ شهریور) تحریم‌های شورای امنیت علیه جمهوری اسلامی اعمال می‌شود؛ اروپایی‌ها اما اعلام کرده‌اند تعلیق تحریم‌ها بعد از ۲۰ سپتامبر ادامه خواهد یافت.

- ظریف خطاب به پمپئو: باز هم اشتباه می‌کنی.هیچ اتفاق جدیدی در ۲۰سپتامبر نمی‌افتد!

- خبرگزاری رویترز به نقل از سه مقام ارشد جمهوری اسلامی امروز نوشت که خامنه‌ای مصمم است همچنان به توافق هسته‌ای متعهد بماند و امیدوار است که پیروزی جو بایدن رقیب سیاسی ترامپ در انتخابات سه نوامبر این توافق را نجات دهد.

- تهدیدات هسته‌ای مقامات و مسئولان جمهوری اسلامی از جمله طرح سه‌ فوریتی مجلس شورای اسلامی مُهر تأیید بر سیاست‌های دولت آمریکا و نگرانی‌های اروپا و کشورهای منطقه می‌زند.

- از نیمه دوم شهریور جدّی‌تر شدن بازگشت تحریم‌های سازمان ملل علیه جمهوری اسلامی به اقتصاد ایران شوک تازه‌ای وارد کرد.

کیهان لندن - انگلیس، آلمان و فرانسه در نامه‌ای به شورای امنیت اعلام کردند که به توافق اتمی با جمهوری اسلامی ایران پایبند هستند و تعلیق تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی ایران بعد از ۲۰ سپتامبر ادامه خواهد یافت.

به گزارش رویترز این سه قدرت اروپایی می‌گویند هر تصمیم یا اقدام برای بازگرداندن تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران فاقد اثر قانونی خواهد بود.

در همین حال مقامات آمریکایی تأکید می‌کنند تحریم‌های بین‌المللی علیه رژیم ایران از نیمه شب یکشنبه ۲۰ س‍پتامبر (۳۰ شهریور) باز خواهند گشت.

👈مطالب بیشتر در کیهان لندن

حسن روحانی رئیس جمهوری اسلامی ۲۶ شهریور در جلسه هیأت دولت با تکرار اینکه آمریکا حق استفاده از «مکانیسم ماشه» را ندارد گفت «پیشاپیش پیروزی روزهای شنبه و یکشنبه هفته بعد و شکست مفتضحانه آمریکا را به ملت ایران را تبریک می‌گویم!»

دونالد ترامپ رئیس‌ جمهوری آمریکا قرار است با امضای یک فرمان اجرایی «ناقضان تحریم تسلیحاتی ایران» را مشمول تحریم‌های فرا سرزمینی آمریکا کند.

مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا در یک نشست خبری در سورینام واقع در شمال آمریکای جنوبی اعلام کرد واشنگتن انتظار دارد تمام کشورها قطعنامه شورای امنیت درباره بازگشت تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی را رعایت کنند.

در مقابل اما محمدجواد ظریف وزیر خارجه جمهوری اسلامی در توییتی نوشت «پمپئو! باز هم اشتباه می‌کنی.هیچ اتفاق جدیدی در ۲۰سپتامبر نمی‌افتد. فقط قطعنامه ۲۲۳۱را بخوان. حتی بولتون که رئیست را قانع کرده بود تا دستور بدهد به مشارکت آمریکا در برجام خاتمه بدهی آن را خوانده بود. به گفته‌ی او: این روند «ساده»، خودکار یا سریع نیست بلکه به عمد «پیچیده و طولانی‌» است»‌. ظریف در پایان توییت تأکید کرده: «آمریکا در برجام نیست».

مقامات ارشد جمهوری اسلامی بارها تهدید کرده‌اند در صورت اعمال مجدد تحریم‌ها تهران از برجام و حتی NPT خارج خواهد شد. یکی از آنها که مدام از آتش‌زدن و پاره‌کردن برجام می‌گوید رهبر جمهوری اسلامی است با این حال امروز شنبه ۱۹ سپتامبر (۲۹ شهریور) خبرگزاری رویترز به نقل از سه مقام ارشد جمهوری اسلامی نوشت علی خامنه‌ای مصمم است همچنان به توافق هسته‌ای متعهد بماند و امیدوار است که پیروزی جو بایدن رقیب سیاسی ترامپ در انتخابات سه نوامبر این توافق را نجات دهد.

آنچه حامیان جمهوری اسلامی را نگران می‌کند یک واقعیت متناقض است که در نظام جریان دارد: از یکسو دولت که می‌گوید آمریکا نمی‌تواند «مکانیسم ماشه» را فعال کند و تحریم‌‌ها بازنخواهد گشت و از سوی دیگر مجلس شورای اسلامی که با طرح سه‌فوریتی برای «مقابله با اقدامات خصمانه آمریکا» به تهدید پرداخته و اعلام کرده است که در صورت بازگشت تحریم‌ها جمهوری اسلامی ظرف یک هفته دسترسی به سایت‌های هسته‌‌ای را متوقف می‌کند و تلاش برای تولیدات هسته‌ای را از سر می‌گیرد! این طرح تهدیدآمیز حتی اگر تصویب هم نشود، سندی بر تأیید سیاست‌های دولت آمریکا و نگرانی‌های اروپا و کشورهای منطقه است! طرح مجلس شورای اسلامی چنان تهدیدآمیز است که حتی در داخل ایران هشدار می‌دهند ممکن است تلاش جمهوری اسلامی برای ساخت بمب اتمی تلقی شود!

با اینهمه عبدالرضا فرجی‌راد سفیر پیشین جمهوری اسلامی ایران در نروژ می‌گوید «وجه اصلی رفتارهای اخیر ترامپ بطور مشخص تبلیغاتی است، این اقدام آمریکا نمادین است و می‌خواهد به افکار عمومی آمریکا بقبولاند که مجری وعده‌هایی بوده که ۴ سال پیش در انتخابات قبلی آنها را بیان کرده بود».

از نیمه دوم شهریور جدّی‌تر شدن بازگشت تحریم‌های سازمان ملل علیه جمهوری اسلامی به اقتصاد ایران شوک تازه‌ای وارد کرد و دلار به ۲۷ هزار تومان رسید و بعضی کالاهای اساسی چندین برابر افزایش قیمت پیدا کرد. مقامات رژیم ایران نگران از وضعیت وخیمی هستند که در آن قرار گرفته‌اند و چشم‌اندازی در برابر آن دیده نمی‌شود. برای واکنش به اعتراضات احتمالی چندین روز است نیروهای امنیتی به صورت شیفت و چندلایه در شهرهای مختلف در خیابان‌ها مستقر شده‌اند.

ویدئوی بالا مربوط به روز پنجشنبه ۲۷ شهریور در شهر تبریز است که نشان می‌دهد گشتی‌های سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در شهر رژه می‌روند.

شماری کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند چه بسا آمریکا بار دیگر در شورای امنیت نتواند کشورهای عضو را برای اعمال تحریم‌‌ها علیه رژیم ایران متقاعد کند اما ابزار کافی برای مجازات دولت‌ها و شرکت‌های خصوصی که قصد هر نوع معامله‌ای با تهران داشته باشند را دارد و اقتصاد ایران به هر حال بیش از پیش زیر فشار قرار می‌گیرد.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy