Saturday, Sep 19, 2020

صفحه نخست » جزئیات افزایش مدت محکومیت و آخرین وضعیت محمد نوری‌زاد

nurizad_091920.jpgصدای آمریکا - همسر محمد نوری‌زاد، زندانی سیاسی در ایران، با ناعادلانه خواندن دادگاه‌های جمهوری اسلامی از افزایش مدت محکومیت ‌این زندانی سیاسی خبر داد و گفت که با وخامت اوضاع جسمی در زندان، او «دچار بیهوشی‌های مکرر می‌شود.»

فاطمه ملکی، همسر محمد نوری‌زاد،‌ روز پنجشنبه ۲۷ شهریور به صدای آمریکا گفت، روز گذشته حکم جدید ۳ سال زندان صادره توسط دادگاه تجدیدنظر استان گلستان به اتهام توهین به خامنه‌ای و تبلیغ علیه نظام، در زندان اوین به این زندانی سیاسی ابلاغ شده است.

خانم ملکی می‌گوید این حکم در حالی برای آقای نوری‌زاد صادر شده است که او پیشتر از سوی شعبه ۱ دادگاه انقلاب گرگان به یک سال زندان محکوم شده بود. حال دادگاه تجدید نظر آن حکم را به سه سال افزایش داده که یک سال از آن تعلیقی است.

👈مطالب بیشتر در سایت صدای آمریکا

همسر این زندانی سیاسی صدور چنین احکامی را یک بازی روانی با آقای نوری‌زاد دانست و گفت:‌ «هر چند وقت یکبار اتهامات و احکام جدیدی را عنوان می‌کنند که گویا در نظر دارند با آنها آقای نوریزاد را آزار بدهند و صدور این احکام هیچ دلیل منطقی ندارد.»

خانم ملکی می‌گوید: «دادگاه تشکیل می‌دهند و حکم صادر می‌کنند، احکامی بی پایه و بی اساس، احکامی ناعادلانه در دادگاه‌های بدون رسمیت،‌ دادگاه‌هایی یک جانبه با عناوین، اتهامات و احکامی از پیش تایید شده.»

اواخر مرداد ماه سال جاری نیز وکیل محمد نوری‌زاد از صدور حکمی جدید علیه موکلش در پرونده‌ای دیگر خبر داد. او در صفحه توئیتر خود نوشت که آقای نوری‌زاد به اتهام حضور در جلوی ساختمان دادگاه به ۷۴ ضربه شلاق، ۸ ماه زندان، و یکسال تبعید به طبس، و به اتهام اشاعه اکاذیب به ۷۴ ضربه شلاق محکوم شده است.

همسر آقای نوری‌زاد همچنین وضعیت جسمی این زندانی سیاسی را نگران کننده اعلام کرد و به صدای آمریکا گفت:‌ «آقای نوری‌زاد بر اثر اعتصاب غذا و دارویی که در انفرادی اطلاعات مشهد داشته است دچار بیهوشی‌های مکرر می‌شود. با آن که او را سه بار به بیمارستانی خارج از زندان اعزام کرده‌اند و معمولا هر روز به بهداری زندان اوین نیز منتقل می‌شود، این مشکل ادامه دار است. وضعیت جسمی این زندانی سیاسی بهبود نیافته،‌ و معلوم نیست علت بیهوشی ایشان چیست.»

خانم ملکی می‌گوید: «در حال حاضر نیز دستکم ۱۰ روز است که سینوس‌های آقای نوریزاد عفونت کرده است. او سرفه‌های ممتد دارد و ما امیدواریم که به ویروس کرونا مبتلا نشده باشد.»

به گفته او‌ قرص‌هایی که آقای نوری‌زاد استفاده می‌کند او را بی حال کرده است، به شکلی که نمی‌تواند تعادل خود را حفظ کند و از دو هفته پیش با عصا راه می‌رود.

خانم ملکی همچنین می‌گوید: ‌«ما درخواست مرخصی داده‌ایم، ولی متاسفانه هر روز جوری برخورد می‌کنند که گویا نمی‌خواهند این تصمیم را عملی کنند. آقای نوری‌زاد جرمی انجام نداده که با این شرایط دشوار او را در بند نگه داشتند. اگر هر مشکلی برای آقای نوری زاد پیش بیاید و هر حادثه‌ای رخ دهد این‌ها مسئول هستند.»

از سوی دیگر محمد نوری‌زاد در تماس با همسرش گفت که توسط یکی از ماموارن امنیتی تهدید شده است و به او گفته‌اند چرا از زندان بیانیه می‌دهند. این در حالی است که خانم ملکی می‌گوید: «آقای نوری‌زاد در تماس‌های خود بیانیه صادر نمی‌کند و تنها گزارشی از وضعیت روزانه خود می‌دهد و بعضی مواقع هم به مسائلی اشاره می‌کند که اولین بار نیست که مردم آنها می‌شنوند و جنبه افشاگری ندارد.»

فاطمه ملکی می‌گوید، احتمالا نیروهای امنیتی از این جنبه آقای نوری‌زاد را تهدید کرده‌اند که تماس‌های تلفنی او را قطع کنند.

مادر این زندانی سیاسی نیز در یک فایل صوتی که نسخه‌ای از آن برای صدای آمریکا ارسال شده است، در پیامی خطاب به رهبر جمهوری اسلامی می‌گوید: «چرا فرزند من باید در زندان باشد؟‌ شما می‌خواهید جنازه او را تحویل من بدهید؟‌ من آزادی او را می‌خواهم، ‌می‌خواهید چه نتیجه‌ای بگیرید؟ زندان که هیچ، اگر محمد نوریزاد را در شیشه‌ای بیندازی حقیقت را خواهد گفت، زندان که جای خود دارد.»

آقای نوری‌زاد بعد از امضای نامه تقاضای استعفای خامنه‌ای در ۲۰ تیرماه پس از مراجعه به شعبه اول دادیاری ناحیه ۳۳ اوین، بازداشت و به زندان اوین منتقل شد. او در فروردین امسال نیز به خاطر امضا کردن این نامه، به ۱۵ سال زندان محکوم شده بود.

بازداشت امضا کنندگان آن نامه در حالی است که علی خامنه‌ای در سخنرانی‌های خود اعلام کرده بود افراد در انتقاد از او آزادند. با این حال نه تنها هیچ انتقادی از رهبر جمهوری اسلامی در رسانه‌ها به چشم نمی‌خورد، بلکه کمترین انتقاد مطرح شده از سوی فعالان نیز اتهام توهین به رهبری را به همراه دارد.

پیشتر مقام‌های امنیتی جمهوری اسلامی، امضاکنندگان این نامه‌ها را به تلاش برای «طراحی فتنه جدید» متهم کرده بودند. بسیاری از امضاکنندگان این دو نامه بازداشت شده‌اند.

نهادهای بین‌المللی مدافع حقوق بشر و دولت ایالات متحده، جمهوری اسلامی را به نقض آزادی بیان و سرکوب فعالان مدنی متهم کرده و خواستار آزادی روزنامه‌نگارانی شده‌اند که صرفا به دلیل انجام وظیفه و شغل خود زندانی شده‌اند.

وزارت خارجه آمریکا نیز می‌گوید که رژیم ایران در دو سال اخیر هزاران معترض، فعال مدنی، نمایندگان کارگران، و سایر اصناف را بازداشت کرده است.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy