Sunday, Sep 20, 2020

صفحه نخست » خامنه‌ای: ما با جنگ پیشرفت و طراوات به دست آوردیم

kha,enei.jpgعلی خامنه‌ای، دوشنبه ۳۱ اردیبهشت به مناسبت چهلمین سالگرد آغاز جنگ ایران و عراق در سخنانی که به شکل ویدیویی در جمع شماری از «پیشکسوتان جنگ» ایراد کرد بدون هیچگونه بازنگری انتقادی در آنچه که اتفاق افتاد گفت: «ما از جنگ پیشرفت و طراوات به دست آوردیم. این شناخت برای ما مهم است و با توجه به این آشنایی کار کنیم.»

***

رادیو فردا - علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی، روز دوشنبه جنگ هشت ساله ایران و عراق را از «عقلانی‌ترین حوادث تاریخ» ایران خواند و در عین حال پذیرش قطعنامه ۵۹۸ را که به این جنگ پایان داد، از «عقلانی‌ترین کارها» توصیف کرد.

در سخنانی به مناسبت چهلمین سالگرد آغاز جنگ هشت ساله ایران و عراق که به‌طور ویدئویی و خطاب به گروه‌های از نظامیان ایراد شد، رهبر جمهوری اسلامی تصریح کرد که به باور او جنگ هشت ساله «از اول تا آخر» پدیده‌ای «عقلانی» بود که باید مراقب «تحریف‌ها» در این باره بود.

او هم‌زمان، پذیرش آتش‌بس و قبول قطعنامه ۵۹۸ شورای امنیت سازمان ملل را که آیت‌الله خمینی از آن به عنوان «نوشیدن جام زهر» نام برده بود، «از عقلانی‌ترین کارهایی» نامید که انجام شده است.

رهبر جمهوری اسلامی اضافه کرد که پذیرش قطعنامه «اگر مدبرانه و عاقلانه نبود امام انجام نمی‌داد».

مطالب بیشتر در سایت رادیو فردا

پذیرش قطعنامه ۵۹۸ از سوی ایران در تیر ماه سال ۱۳۶۷ زمینه‌ساز پایان جنگ هشت ساله ایران و عراق در ماه بعد شد.

این جنگ که طولانی‌ترین جنگ قرن بیستم بود با حدود یک میلیون نفر تلفات، حدود هزار میلیارد دلار نیز به تأسیسات و زیربناهای ایران خسارات زد.

در آن جنگ همچنین حدود ۶۰ هزار نفر از سربازان و غیرنظامیان ایرانی با سلاح شیمیایی کشته یا مجروح شدند که آثار و آسیب‌های آن هنوز برای شمار زیادی از افراد و خانواده‌ها باقی است.

در طی سال‌های نخست جنگ، صدام حسین در پی شکست اولیه، نیروهای عراق را تا پشت مرزهای بین‌المللی عقب کشاند و پیشنهاد آتش‌بس داد. بسیاری از فرماندهان ارتش ایران و شماری از سیاست‌مداران معتقد بودند که پیشنهاد آتش‌بس باید پذیرفته می‌شد و در شرایطی که ایران در برتری نظامی به سر می‌برد، جنگ خاتمه یابد.

با وجود این امر، روح‌الله خمینی برای سال‌ها پس از آن بر ادامه جنگ پافشاری داشت.

آیت‌الله خامنه‌ای در ادامه سخنرانی روز دوشنبه خود از این جنگ به عنوان «برکت» یاد کرده و گفت که این جنگ «برای کشور سرمایه‌سازی کرد و آورده‌های زیادی داشت.»

او به عنوان نمونه برای این گفته خود «رسانه‌ای شدن ظرفیت‌های ملت ایران»، آشنایی با به گفته او «ذات و واقعیت بزک‌شده تمدن غرب»، به فکر افتادن «نیروهای مستعد» و «آوردن امنیت برای کشور» را نام برد.

رهبر جمهوری اسلامی در ادامه از آنچه «تحریف» در بازگویی جریانات جنگ نامید انتقاد کرده و گفت که «احتیاج به کارهای زیادی در این زمینه داریم. چرا که تحریف و دست‌های تحریف‌گر در کمین هستند.»

پیش از این در خردادماه امسال، حبیب‌الله سیاری، معاون هماهنگ‌کننده ارتش ایران، در مصاحبه‌ای با خبرگزاری ایرنا، از تحریف نقش ارتش در جنگ با عراق انتقاد کرده و به مواردی از نادیده گرفته شدن ارتش در دستگاه تبلیغاتی جمهوری اسلامی اشاره کرده بود.

او در مصاحبه‌اش با ایرنا از غیبت ارتش در آثار تبلیغی و به جای آن قهرمان‌سازی از «یک سید و یک حاجی که با یک تیربار ژ۳ یک لشکر را در ۲۴ ساعت از بین می‌برد» انتقاد کرد و گفت: «اگر این طوری است، هشت سال جنگ برای چه بود».

خبرگزاری ایرنا پس از آن ویدئوی این مصاحبه را از خروجی خود حذف کرد.

آیت‌الله خامنه‌ای در پایان سخنرانی خود نیز گفت که «کرونا را دست‌کم نگیرید. روزی ۱۵۰ هموطن از دست بروند، چیز کوچکی است؟ برخی ارزیابی درستی ندارند. فرض کنید روزی یک هواپیمای ۱۳۰ نفره سقوط کند و همه سرنشینان آن بمیرند، این چیز کمی است؟»

او از زائران اربعین خواست تا زمانی که ستاد ملی مقابله با کرونا اعلام نکرده به مرزها نروند و افزود که «در روز اربعین به خواندن چند دعا روی بیاورید و پیش امام حسین از اینکه می‌خواستید به کربلا مشرف شوید اما ممکن نیست، شکوه کنید.»

درباره نحوه مدیریت کرونا در ایران تاکنون انتقادهای زیادی وجود داشته و با وجود گزارش‌های متعدد درباره شیوع مرگ‌ومیرها در قم در دی‌ماه گذشته، مقام‌های جمهوری اسلامی حاضر به پذیرش ورود کرونا به ایران نشدند و سرانجام ۳۰ بهمن این موضوع را تایید کردند.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy