Monday, Sep 21, 2020

صفحه نخست » سقوط شدید ارزش سهام بانک‌ها بازارهای سهام جهان را به لرزه انداخت

banks_092120.jpgدویچه وله - انتشار اسناد مربوط به تراکنش‌های غیرقانونی و مشارکت در دور زدن تحریم‌ها بازارهای سهام جهان را به لرزه انداخته است. سهام دویچه بانک هشت درصد سقوط کرد و ارزش سهام اچ‌اس‌بی‌سی بریتانیا به نازل‌ترین سطح در ۲۵ سال گذشته رسید.

انتشار اسناد لو رفته نهاد مقابله با جرائم مالی وزارت دارایی آمریکا "فین‌سن" توسط شرکت رسانه‌ای "بازفید" آمریکا، لرزه‌ای به پیکر بازارهای بورس جهان انداخته است.

گفته می‌شود ۲۰۰۰ میلیارد دلار در فاصله زمانی ۱۹۹۹ تا ۲۰۱۷ توسط هزاران بانک و موسسه مالی بزرگ و کوچک به شکل غیرقانونی جابه‌جا شده است. بیشترین تعداد موسسات متخلف متعلق به بریتانیا هستند. این در حالی است که بیشترین حجم تراکنش‌های مالی غیرقانونی و فعالیت‌های مشکوک مالی به نام "دویچه بانک" آلمان ثبت شده است.

پس از انتشار اسناد "فین‌سن" ارزش سهام بسیاری از این بانک‌ها در بازارهای بورس سقوط کرده است. به عنوان نمونه، ارزش سهام دویچه بانک روز دوشنبه ۲۱ سپتامبر (۳۱ شهریور) در قیاس با روز جمعه ۱۸ سپتامبر با کاهشی هشت درصدی روبه‌رو بوده است.

👈مطالب بیشتر در سایت دویچه وله

ارزش سهام "کومرتس‌بانک" آلمان نیز کاهش قابل ملاحظه‌ای داشته است. گفته می‌شود که نام کومرتس‌بانک نیز در بین موسسات مالی متخلف ثبت شده است.

بانک‌های متخلف

ارزش سهام موسسه مالی بریتانیایی اچ‌اس‌بی‌سی روز دوشنبه ۲۱ سپتامبر به نازل‌ترین سطح خود ظرف ۲۵ سال گذشته رسیده است.

در اسناد "فین‌سن" نام بیش از ۳۰۰۰ بانک و موسسه مالی بریتانیایی ذکر شده است. از این منظر، بریتانیا بیشترین تعداد تخلفات مالی را داشته است. این در حالی است که ۶۲ درصد موارد تخلف و فعالیت‌های مشکوک مالی به نام دویچه بانک ثبت شده است.

از سوی دیگر آمده است که بانک مرکزی امارات متحده عربی نیز در دور زدن تحریم‌های ایران نقش داشته است. حتی گفته می‌شود که در دوران تحریم‌های مالی ایران از سوی آمریکا و اتحادیه اروپا، مقادیر هنگفتی پول نقد از دبی به استانبول و همچنین به تهران منتقل شده است.

شماری از بانک‌های اتریش و هلند نیز در شمار موسساتی هستند که بر اساس اسناد "فین‌سن" در تراکنش‌های مالی غیرقانونی نقش داشته‌اند. از آن جمله می‌توان به بانک‌های "یونی‌کردیت اتریش"، "باواگ"، "ارسته گروپ" و "آی‌ان‌جی" بانک اشاره کرد. ارزش سهام این بانک‌ها نیز کاهش قابل ملاحظه‌ای داشته است.

تخلفات مالی عجیب

رسانه‌ها خبر از انتقال یک میلیارد دلار توسط "جی‌پی‌مورگان" به حسابی در لندن داده‌اند. گفته می‌شود که مسئولان این بانک حتی هویت دریافت کننده را کنترل نکرده‌اند. اکنون بر اساس اطلاعات منتشر شده، روشن شده است که این حساب بانکی متعلق به یکی از بزهکاران بزرگ و یکی از کسانی بوده که در لیست ده نفره تحت تعقیب اف‌بی‌آی قرار داشته است.

از سوی دیگر گفته می‌شود که ولادیمیر پوتین از بانک "بارکلیز" در لندن برای دور زدن تحریم‌هایی که متوجه خود او و روسیه بوده، استفاده کرده است.

یا مثلا گفته شده است که یکی از کمک‌های مالی قابل ملاحظه‌ای که به حزب محافظه‌کار بریتانیا صورت گرفته به نام همسر یکی از الیگارش‌های مالی روسیه و از دوستان و نزدیکان پوتین صورت گرفته است.

مسئولان دویچه بانک به خبرنگار خبرگزاری فرانسه گفته‌اند که سقوط ارزش سهام این بانک و دیگر بانک‌ها و موسسات مالی آلمان و سایر کشورها تنها برخاسته از افشا شدن اسناد "فین‌سن" نبوده، بلکه از جمله معلول سیاست نرخ بهره آمریکا بوده است.

بانک مرکزی آمریکا اعلام کرده است که همچنان به سیاست نرخ نازل بانکی خود ادامه خواهد داد و اقدامی برای افزایش نرخ بهره در آن کشور نخواهد کرد.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy