Friday, Sep 25, 2020

صفحه نخست » بیانیه کم سابقه ۴۷ کشور جهان درباره نقض حقوق بشر در ایران

UN_092520.jpgایران اینترنشنال

۴۷ کشور عضو شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد با محکوم کردن «نقض شدید حقوق بشر» در ایران، اعدام ناگهانی نوید افکاری، کشتی‌گیر ایرانی و از معترضان اعتراضات مرداد ۹۷ را «منزجرکننده» توصیف کردند.

این کشورها، که شامل همه اعضای اتحادیه اروپا به همراه برخی دیگر از کشورها می‌شود، در موضع شفاهی واحدی که به چهل و پنجمین نشست شورا حقوق بشر سازمان ملل ارائه شد، نقض فاحش حقوق بشر در ایران را هشدارآمیز خوانده و از جمله به سرکوب اعتراضات آبان‌ ۹۸، اعدام نوید افکاری و بدرفتاری با مدافعان حقوق بشر زندانی در ایران پرداخته‌اند.

این ۴۷ کشور با ابراز نگرانی عمیق درباره نقض مداوم حقوق بشر در ایران، به ویژه در زمینه حق آزادی بیان و آزادی اجتماعات، از اطلاعات موثقی خبر داده‌اند که حاکی از بازداشت‌های خودسرانه، برگزاری دادگاه‌های غیرمنصفانه و گرفتن اعترافات اجباری، اعمال شکنجه و بدرفتاری با زندانیان در ایران است.

در این بیانیه از ایران خواسته شده که انجام تحقیقات مستقل، شفاف و معتبر درباره استفاده گسترده از زور علیه معترضان مسالمت‌جو را تضمین کند و عاملان آن را به دست عدالت بسپرد.

این بیانیه همچنین ادامه اجرای احکام اعدام و اعدام کودک‌مجرمان، از جمله برزان نصرالله‌زاده، را به شدت محکوم کرده است.

کشورهای امضاکننده این بیانیه با «منزجرکننده» خواندن اعدام ناگهانی نوید افکاری، نسبت به اطلاعات درباره شیوع محاکمه او، از جمله اعترافات اجباری و بدرفتاری با افکاری در زندان، ابراز نگرانی کردند.

مطالب بیشتر در سایت ایران اینترنشنال

آنان همچنین «شجاعت تزلزل ناپذیر» مدافعان حقوق بشر، حقوق زنان و فعالان محیط زیست و وکلا در ایران را ستودند و خواستار آزادی فوری نسرین ستوده و نرگس محمدی شدند.

این ۴۷ کشور در پایان، از جمهوری اسلامی خواسته‌اند که استقلال دستگاه قضایی و موازین یک دادگاه منصفانه و حق دسترسی به وکیل مدافع انتخابی برای متهمان را رعایت کند.

انتشار این بیانیه در حالی است که به تازگی سه کشور فرانسه،‌ آلمان و بریتانیا در اعتراض به وضعیت زندانیان سیاسی و همچنین بازداشت شهروندان دو تابعیتی از سوی حکومت جمهوری اسلامی، سفرای تهران در این سه کشور را احضار کردند.

روزنامه گاردین روز چهارشنبه دوم مهرماه گزارش داد نسخه‌ای از نامه‌ وزارت خارجه بریتانیا به حمید بعیدی‌نژاد،‌ سفیر تهران در لندن، را مشاهده کرده که در آن سیاست «بازداشت‌های خودسرانه» ایران مورد انتقاد قرار گرفته و اشاره شده این مساله «به صورت جدی» جایگاه بین‌المللی این کشور را تضعیف می‌کند.

بیانیه عفو بین‌الملل

در نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل، عفو بین‌الملل نیز از نقض حقوق بشر در ایران انتقاد کرد.

عفو بین‌الملل در بیانیه شفاهی خود با یادآوری اینکه سرکوب معترضان دی‌ماه سال گذشته همچنان ادامه دارد تصریح کرد: «حکومت ایران افزون بر کشتار صدها تظاهرکننده و رهگذر غیرمسلح، همچنان بر استفاده از مواردی چون بازداشت‌های خودسرانه و ناپدید شدن‌های اجباری اصرار دارد.»

این سازمان حقوق بشری یادآور شده است شواهد و مستنداتی درباره انواع شکنجه‌هایی که حکومت ایران علیه معترضان آبان‌ماه به کار می‌گیرد، از جمله کتک زدن، شلاق زدن، شوک‌های الکتریکی، اعدام ساختگی، القای حس غرق‌شدگی، خشونت‌های جنسی، و محرومیت از مراقبت‌های پزشکی، فراهم کرده است.

عفو بین‌الملل همچنین با اشاره به در خدمت گرفتن دستگاه قضایی برای سرکوب‌ها و همچنین بهره‌گیری از اعدام به عنوان سلاحی برای سرکوب سیاسی تصریح کرد حکومت ایران نه فقط عوامل این سرکوب‌ها را مجازات نمی‌کند بلکه از مقام‌های بلندپایه‌شان به عنوان قهرمان تمجید می‌شون.

عفو بین‌الملل همچنین از کشورهای عضو شورای حقوق بشر خواست اولویت خود را تصویب تحقیقاتی بین‌المللی درباره موارد نقض حقوق بشر در ایران بگذارند.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy