Sunday, Sep 27, 2020

صفحه نخست » کنایه وزیر بهداشت به رئيس بانک مرکزی

iran_092720.jpgبودجه کرونا را پس می‌دهیم تا موجب تزلزل نظام و تغییر قیمت دلار نشویم

وزیر بهداشت ایران در سخنانی کنایه‌آمیز خطاب به رئيس بانک مرکزی ایران گفته است برای اینکه «موجب تزلزل پایه‌های نظام و تغییر نرخ دلار» نشود، به معاون خود دستور داده است بودجه اندکی که برای مبارزه با کرونا اختصاص یافته بود را برگرداند.

به گزارش وب‌سایت باشگاه خبرنگاران جوان، سعید نمکی که روز یک‌شنبه ششم مهر در یک نشست عمومی سخن می‌گفت، با لحنی گلایه‌آمیز گفت که «از این به بعد ما لب فرو می‌بندیم» و «من اصلا اشتباهی وزیر شدم».

گلایه‌ و کنایه وزیر بهداشت ایران مربوط به مشکلات تخصیص یک میلیارد یورو از محل صندوق ملی توسعه برای مقابله با کرونا است که ۱۸ فروردین امسال با موافقت رهبر جمهوری اسلامی صورت گرفت.

پس از این موافقت، محمدباقر نوبخت، رئيس سازمان برنامه و بودجه کشور دستور داد که «نیازهای وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از این منبع تامین» شود ولی در طول شش ماه گذشته مقام‌های وزارت بهداشت بارها از عدم تخصیص این بودجه گلایه کرده‌اند.

سعید نمکی، وزیر بهداشت ۱۴ شهریور امسال در یادداشتی نوشت که «پس از حدود هفت ماه از یک میلیارد دلار، کمتر از ۳۰ درصد را گرفته‌ایم».

ایرج حریرچی، معاون کل وزیر بهداشت، نیز اول مهرماه در یک برنامه تلویزیونی با تکرار این‌که از یک میلیارد یورو بودجه اختصا‌ص‌یافته فقط حدود ۳۰ درصد آن به وزارت بهداشت پرداخت شده است، از کمبود بودجه برای پرداخت حقوق و مزایای پزشکان و پرستاران خبر داد و گفت: «صبر و تحمل و توان پزشکان و پرستاران هم حدی دارد.»

این گلایه‌ها با واکنش خاصی در دولت مواجه نشد و سعید نمکی روز دوم مهرماه در صفحه اینستاگرام خود «دلنوشته‌ای» خطاب به قاسم سلیمانی، فرمانده کشته شده نیروی قدس سپاه، نوشت و گلایه کرد: «یک میلیارد دلاری که رهبری از صندوق توسعه موافقت کردند، ماه‌هاست به جز سهم کوچکی نگرفته‌ام؛ نمی‌دانم برای کدام کار مهم‌تر گذاشته‌اند؟»

یک روز پس از این یادداشت، عبدالناصر همتی، رئیس کل بانک مرکزی ایران در یک یاداشت اینستاگرامی علت مقاومت در برابر برخی «خواسته‌های ضروری» را «کنترل نقدینگی و مهار تورم» دانست.

او به طور مستقیم به وزارت بهداشت اشاره نکرد ولی واکنش علنی دوباره وزیر بهداشت و خطاب قرار دادن رئيس کل بانک مرکزی نشان می‌دهد که اختلافات بخش‌های مختلف دولت درباره بودجه کرونا کماکان ادامه دارد.

حسینعلی شهریاری، رئيس کمیسیون بهداشت مجلس هم روز چهارم مرداد گفت پیگیری مجلس نشان می‌دهد که فقط ۲۷ درصد این اعتبار پرداخت شده است.

به گفته آقای شهریاری، این پول در حالی تخصیص نیافته که وزارت بهداشت برای «تامین دارو و واکسن آنفلوآنزا» به آن نیاز دارد.

موضوع فساد و پنهانکاری در تخصیص بودجه‌های ارزی به حوزه بهداشت و درمان نخستین بار نیست که مطرح می‌شود.

سال گذشته نیز وزیر بهداشت از خارج شدن یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار ارز اختصاص‌یافته برای دارو و تجهیزات پزشکی خبر داده بود و با اشاره به «شبکه‌های فساد» گفته بود این میزان ارز را «معلوم نیست چه کسی برده و چه چیزی آورده است».

او همان زمان افشا کرد که برخی از وارد‌کنندگان، دو میلیون یورو ارز دولتی برای واردات استنت (فنر) قلب دریافت کرده‌اند، اما به جای آن کابل برق وارد کرده و فرار کرده‌اند.

وزیر بهداشت ایران در دو سال اخیر بارها از وجود باندهای خاص فعال در حوزه فساد که علیه او و همکارانش کارشکنی می‌کنند، خبر داده است ولی هیچگاه به جزئیات فعالیت این باندها یا نام افراد فعال در آن اشاره نکرده است و گزارشی هم درباره رسیدگی‌های احتمالی قضایی درباره این باندها منتشر نشده است.

علاوه بر دولت روحانی، اختلاف‌نظر و بحث درباره فساد در حوزه بهداشت و درمان در دولت احمدی‌نژاد نیز سابقه دارد و اختلاف‌نظر گسترده درباره تخصیص بودجه تجهیزات پزشکی و دارو منجر به جنجال سیاسی و در نهایت استعفای مرضیه وحید دستجردی، وزیر وقت بهداشت در سال ۹۳ شد.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy