Monday, Sep 28, 2020

صفحه نخست » طرح حمله شبه‌نظامیان وابسته به ایران به سفارت آمریکا در عراق

usam.jpg العربیه - پس از هشدار آمریکا به عراق مبنی بر اینکه اگر دولت عراق قادر به جلوگیری از حملات شبه‌نظامیان مورد حمایت ایران علیه آمریکایی‌ها نیست، سفارت خود را در بغداد خواهد بست، منابع آمریکایی عصر روز یکشنبه ۲۷ سپتامبر از تصمیم «قریب الوقوع» واشینگتن برای بستن سفارتش در بغداد خبر دادند.

منابع آمریکایی در عراق فاش کردند که آنها اطلاعاتی در باره طرحی برای حمله به سفارت آمریکا و گروگانگیری از آن را در دست دارند.

این منابع خاطرنشان کردند که دولت عراق منطقه سبز را از همه نیروهای امنیتی به جز لشکر ویژه تخلیه خواهند کرد.

به گفته این منابع، مایک پمپئو وزیر امور خارجه آمریکا، برای جلوگیری از تعطیلی سفارت آمریکا در بغداد، مجموعه‌ای از خواسته‌های واشینگتن را به مصطفی الکاظمی نخست وزیر عراق ارائه داد.

مطالب بیشتر در سایت العربیه

طبق این گزارش پمپئو قبل از بستن سفارت آمریکا در بغداد مهلتی برای نخست وزیر عراق تعیین کرده تا خواسته‌های واشینگتن را عملی کند.

در همین حال طی روزهای گذشته خبرهایی از انتقال «متیو تولر» سفیر آمریکا از بغداد به اربیل منتشر شد اما واشینگتن این گزارش‌ها را تکذیب کرد.

منابع العربیه همچنین خبر دادند که مایک پمپیو به الکاظمی گفته است، مقامات آمریکایی از ادامه حملات شبه نظامیان وابسته به ایران به سفارت آمریکا از دولت بغداد ناراحت هستند.

بر اساس گزارش این منابع، واشنگتن به الکاظمی مهلت داده تا جلوی شبه‌نظامیان وابسته به ایران را بگیرد. طبق این منابع روز دوشنبه پایان مهلت تعیین شده از سوی آمریکا به عراق است.

روز گذشته روزنامه آمریکایی واشینگتن پست، در گزارشی نوشت، مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا در هفته جاری به طور مخفیانه به دولت عراق هشدار داد که در صورت عدم اقدام این کشور برای جلوگیری از حملات شبه نظامیان مورد حمایت ایران علیه آمریکایی‌ها، ایالات متحده سفارت خود را در بغداد تعطیل خواهد کرد.

هشدار ایالات متحده آمریکا به عراق معضل بزرگی برای دولت مصطفی الکاظمی نخست وزیر جدید عراق ایجاد خواهد کرد.

به نوشته این روزنامه اگر الکاظمی که تاکنون مورد حمایت دولت ترامپ بوده است، قادر به جلوگیری از حملات شبه‌نظامیان وابسته به ایران نباشد با معضل بزرگی روبرو خواهد شد. این روزنامه نوشت الکاظمی خواستار مهار کردن قدرت نیروهای طرفدار ایران است اما او در عین حال نمی‌خواهد، اقدامات او منجر به روندی شود که به فاجعه سیاسی در کشورش تبدیل شود.

بستن سفارت آمریکا در بغداد وپیامدهایی احتمالی آن

اگر پمپئو تهدید خود را عملی کند و برای محافظت از آمریکایی‌ها سفارت کشورش را در بغداد تعطیل کند، شاید رژیم ایران و شبه‌نظامیان تروریستی وابسته به آن خوشحال شوند و از آن به عنوان یک پیروزی بزرگ تبلیغاتی برای خود استفاده کنند اما بستن سفارتخانه آمریکا و دور کردن پایگاه‌هایش در عراق ممکن است مقدمه‌ای برای حملات شدید و پی در پی هوایی ارتش ایالات متحده به تمام اماکن ومقرهای شبه نظامیان وابسته به ایران خواهد شد و کشور عراق به جولانگاهی برای تقابل واشینگتن با تهران طی چند هفته آینده بکند یک رویارویی که به «سورپرایز اکتبر» قبل از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا تبدیل شود.

به نوشته واشینگتن پست، ایران از تحریک مستقیم دولت ترامپ در شرایط مبارزات انتخاباتی ریاست جمهوری آمریکا خودداری کرده و خیلی محطاطانه ترجیح داده که درگیری‌اش را در خاک عراق منتقل کند تا برای امکان انکار پیامدهای درگیری در آینده برایش میسر باشد.

اما پمپئو با این تهدید کارزار درگیری مخفیانه را برای ایران دشوارتر کرده است. اگر سفارت آمریکا در بغداد بسته شود احتمال درگیری آشکار ایالات متحده با شبه‌نظامیان وابسته به ایران در عراق افزایش می‌یابد و این تقابل و درگیری خطرات احتمالی را از هر جهت تهدید خواهد کرد.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy