Monday, Sep 28, 2020

صفحه نخست » بازار سیاه داروهای تقلبی کرونا برای مردم، اهدای ۲۰هزار قرص فایپیراویر چینی به مسئولان

bazaradava.jpg کیهان لندن - در حالی ‌که گزارش‌های میدانی، خیابان ناصرخسروی تهران را به قتلگاه بیماران مبتلا به کُرونا و عرصه‌ای برای فروش داروهای تقلبی تا ۵۰ میلیون تومانی توصیف می‌کنند، محمود صادقی نماینده سابق مجلس شورای اسلامی از اهدای «۲۰هزار قرص فایپیراویر» وارداتی از چین برای درمان مسئولان خبر داده است.

محمود صادقی نماینده سابق مجلس شورای اسلامی روز یکشنبه ششم مهرماه به خبرگزاری ایلنا گفته است که «۲۰ هزار قرص فایپیراویر واردشده از چین خرج درمان مسئولان شد.»

فاویپیراویر دارویی ضدویروس و تولید کشور چین است که ادعا می‌شد قادر به کاهش توانایی انتقال ویروس از سلولی به سلول دیگر است. این دارو باوجود اینکه تاییدیه FDA (سازمان جهانی غذا و داروی آمریکا) را ندارد، توسط وزارت بهداشت جمهوری اسلامی خریداری شده و برای درمان بیماران مبتلا به کُرونا استفاده می‌شود.

این دارو که اکنون به دستور سازمان غذا و دارو از پروتکل‌های تجویز درمانی خارج شده، رکورددار تجویز داروی کُرونا در کشور بوده و یک شرکت داروسازی هم نمونه ایرانی آن را عرضه می‌کرده است.

مطالب بیشتر در کیهان لندن

پیشتر محمدرضا هاشمیان رئیس بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان مسیح دانشوری گفته بود، این دارو از سوی علی اکبر ولایتی مشاور علی خامنه‌ای که خود به کُرونا مبتلا شده بود، تأیید شده است!

سازمان دارو و درمان وزارت بهداشت همچنین به داروهایی از جمله اکتمرا و رمدیسویر نیز مجوز عرضه در کشور را داده است.

این پرسش در زمینه‌ی داروهای وارداتی کُرونا به ایران وجود دارد که چرا وزارت بهداشت آنها را در اختیار بیمارستان‌های مخصوص بیماران کووید۱۹ قرار نمی‌دهد و از کانال بیمارستان‌ها و داروخانه‌ها اقدام به فروش نمی‌کند!

گزارش‌های میدانی از خیابان ناصرخسروی تهران محل دلالی داروها حاکی از فروش و قاچاق داروهای کُروناست. در این بازار داروی رمدیسویر تولید ترکیه با مبلغ ۵۰میلیون، فاراپیرامین به مبلغ ۲۸ میلیون تومان و اکتمرا تولید ترکیه حدود ۴۰ میلیون تومان به فروش می‌رسند.

گفته می‌شود عرضه داروهای تقلبی کُرونا باعث شده تا جان بیماران کُرونایی بیشتر در معرض خطر قرار بگیرد.

این درحالیست که بر اساس آمارهای دولتی در ایران هر ۷ دقیقه یک نفر بر اثر کُرونا جان خود را از دست می‌دهد و پیش‌بینی‌ها حاکی از افزایش شمار مبتلایان و مرگ ‌و میرهاست. با این حجم از تولید و مصرف داروهای نامطمئن و تأییدنشده و همچنین بازار سیاه دارو در شرایطی که خانواده بیمار خود را موظف به خریدن هرگونه دارویی که پزشک تجویز کرده، می‌داند، به نظر می‌رسد چه بسا افزایش مرگ‌ و میرها با این داروها نیز مرتبط باشد.

هزینه‌های هنگفت درمان کُرونا با وجود ادعای رایگان بودن آن، خشم مردم را در پی داشته است. برخی گزارش‌های تصویری حاکی از حمله مردم به نیروهای درمان و پزشکی و همچنین در موردی آتش کشیدن بیمارستانی در استان فارس بوده است.

محمود صادقی نماینده سابق مجلس شورای اسلامی گفته که نمایندگان «مجلس انقلابی» علاوه بر واکسن آنفولانزا مقادیر قابل توجهی داروهای کُرونا نیز دریافت می‌کنند.

صادقی تحویل اولین محموله واکسن آنفولانزا به میزان ۱۵۰۰ دوز به مجلس اصولگرا را «تو خالی بودن شعارهای عدالت‌خواهانه نمایندگان مجلس یازدهم» و «نشانگر فاصله با مردم» خواند: «درواقع مسئله‌ای که نهادینه شده و مختص این مجلس هم نیست. نباید مسئولان تافته‌های جدا بافته از مردم باشند، به نظر من در هیچ کشوری چنین اولویت‌‌بندی‌هایی وجود ندارد.»

این نماینده سابق مجلس مدعی شد: «در اواخر مجلس دهم ۲۰ هزارقرص فایپیراویر به صورت محرمانه از چین وارد شد و تعداد زیادی خرج درمان مقام‌ها شد که این نشان می‌دهد برخلاف شعارهایی که ما می‌دهیم متأسفانه امتیازات حاکمان در قوای مختلف با مردم نزدیک نیست.»

وی افزود: «قرار بود این قرص‌ها در اختیار بیمارستان‌ها برای کارآزمایی بالینی قرار بگیرد و مجوز ساخت داده شود اما متاسفانه مشخص نشد که سرنوشت آنها چه شد.»

در این میان، مصطفی قانعی رئیس کمیته علمی ستاد مقابله با کُرونا دوم مهرماه اعلام کرد که در پروتکل درمانی نه داروی «رمدسیویر» و نه «فاویپیراویر» به عنوان داروهای الزامی برای درمان بیماران مبتلا به کووید۱۹ قلمداد نشدند!

وی درحالی داروی فاویپیراویر را فاقد تأثیر و «آسیب‌رسان» توصیف کرد که بیماران کووید۱۹ با وجود مشکلات شدید اقتصادی مبالغ هنگفتی برای خریداری این داروها پرداخت کرده‌اند.

قانعی تجویز داروی رمدسیویر را برعهده پزشک دانست و گفت که «این دارو بطور کامل از پروتکل درمان خارج نشده است.»

رئیس کمیته علمی ستاد کُرونا در عوض از واردات «داروهای کورتیکوئید استروئید و اینترفرون» و کسب مجوز مصرف آن در کشور خبر داد که اینترفرون «می‌تواند با ویروس مقابله کند» و کورتیکوئید استروئید نیز به عنوان دارویی برای «مقابله با التهاب ریه» تجویز می‌شود.

اواخر شهریورماه حیدر محمدی مدیرکل دارو سازمان غذا و دارو از آغاز توزیع داروی اکتمرا و رمدسیویر ایرانی برای درمان کُرونا در بیمارستان‌ها خبر داده بود. رمدسیویر با ظرفیت ۳۰هزار عدد در سه کارخانه در کشور تولید می‌شود ولی هنوز وارد پروتکل‌های درمان وزارت بهداشت نشده است. این دارو در این وضعیت حتی در بیمارستان‌ها نیز عرضه و تجویز می‌شود.

به گفته‌ی محمدی، قیمت داروی رمدسیویر وارداتی بین یک میلیون ۱۰۰ تا یک میلیون و ۳۰۰ هزار تومان و قیمت رمدسیویر ایرانی ۶۰۰ هزار است.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy