Monday, Sep 28, 2020

صفحه نخست » زندگی نرمال؛‌ طعنه مردم به جمهوری اسلامی درباره سلب آرامش، رفاه و آزادی‌

normal_092820.jpgایران اینترنشنال - کاربران ایرانی توییتر با داغ کردن هشتگ «‌#زندگی ـ نرمال» ضمن اشاره به تشدید سرکوب‌ها، نسبت به وضع معیشت و همچنین محدودیت‌های سیاسی و اجتماعی موجی اعتراضی به راه انداختند.

هشتگ «زندگی نرمال» در چند روز گذشته به موجی توییتری تبدیل شد که بسیاری از ایرانیان خارج و داخل کشور سعی کردند با استفاده از آن، زندگی در داخل و بیرون از ایران را با هم مقایسه کنند، تفاوت شرایط را به تصویر بکشند و پیام امکان «زیست بهتر» را منتشر کنند.

این هشتگ در بسیاری از توییت‌ها به زبان طعنه کاربران نسبت به سلب آرامش، رفاه و آزادی‌های عمومی جامعه توسط جمهوری اسلامی تبدیل شد.

در زمینه معیشت و اقتصاد، کاربرانی از اروپا و آمریکا فهرست و تصاویری از خریدهای هفتگی خود و قیمت آن را منتشر کردند تا بالارفتن روزانه قیمت‌ها در ایران را برجسته کنند.

کاربری به نام «حمید» در آلمان فهرست خرید اقلام غذایی خود را منتشر کرده که جمع آن‌ها به گفته او حدود ۷۲ یورو شده است. حمید نوشته این مبلغ برابر «حقوق کمتر از سه ساعت» کار اوست.

کاربری دیگر به نام «بهنام خان» نیز خریدهای خود به دلار را منتشر کرده؛ او نیز آن را معادل سه ساعت کار کارگری دانسته است.

این کاربر پرسیده‌ با سه ساعت درآمد کارگری در ایران چه میزان خرید ممکن است.

«روبن» کاربری است که با انتشار فیش حقوقی پسر جوانش نوشته او با کار در «مک‌دونالد»، قادر است هزینه تحصیل در کالج و تفریحات خودش را تهیه کند.

این در شرایطی است که به تازگی مجمع عالی نمایندگان کارگران ایران اعلام کرده خط فقر برای یک خانواده چهار نفره به «۱۰ میلیون تومان» رسیده و به گفته بازرس این نهاد «نیمی از جمعیت ایران» نیز زیر خط فقر قرار گرفته‌اند.

کاربری به نام «قزاق» با اشاره به شرایط تحقق مسکن،‌‌ آموزش، درآمد، بهداشت و تفریح در ایران نوشته است: «زندگی نرمال یعنی مجبور نباشی از کشور و خانواده و خاطراتت دور بشی تا اینها رو به دست بیاری.»

حسرت سبک زندگی آزاد

حجاب، نوع پوشش، نوشیدنی‌های الکلی و سبک زندگی اجتماعی از جمله مسائلی هستند که کاربران با هشتگ زندگی نرمال به آن پرداخته‌اند.

کاربری به نام «زینت» منع استفاده از مشروبات الکلی را موضوع نقد قرار داده و با انتشار تصویر شلاق‌زدن یک شهروند در ملأ عام نوشته است: «زندگی نرمال یعنی بخاطر یه استکان مشروب بهت حکم شلاق و اعدام ندهند.»

مطالب بیشتر در سایت ایران اینترنشنال

مهتاب قلی‌زاده، فعال حقوق زنان که سابقه بازداشت دارد، تصویری از تیم فوتبال زنان پرسپولیس در سال ۱۳۵۲ منتشر کرده که بدون حجاب اجباری در میادین حاضر می‌شد.

تشدید کنترل‌های اجتماعی در اماکن عمومی و رسانه‌های اجتماعی از سوی نهادهای قضایی و انتظامی در ماه‌های اخیر با وجود کرونا نارضایتی شهروندان را افزایش داده است.

در همین زمینه مهدیه گلرو، فعال دانشجویی و زندانی سیاسی پیشین که اکنون در سوئد زندگی می‌کند، ویدیوی دقایقی از پیک‌نیک خود و همسرش در جنگل‌های این کشور را منتشر کرده و نوشته است: «نگران نبودیم ماموری از لای درختها ظاهر شود و به بهانه لباس و خوراک و نوشیدنی و نسبت، آرامش ما را به هم بزند.»

رویای سیاسی یک ملت

سرکوب اعتراضات سیاسی، حبس مخالفان و احکام سنگین قضایی شهروندان منتقد از ابعاد سیاسی مورد اشاره کاربران هشتگ زندگی نرمال است.

«نادر» کمبود آزادی بیان در رسانه‌های اجتماعی را هدف نقد خود قرار داده و نوشت: «ما خیلیامون حتی نمیتونیم با هویت واقعی خودمون توی فضای مجازی فعالیت کنیم.»

برخی از کاربران بدون نوشتن هیچ متنی و با استفاده از این هشتگ تنها با انتشار تصاویری از زندانیان،‌ کشته‌شدگان اعتراضات سراسری سال‌های گذشته و زندانیان جان‌باخته به حکومت ایران طعنه زده‌اند.

این موج هشتگی در پی اعتراضات گسترده به اعدام نوید افکاری و نادر مختاری، دوجوان بازداشتی اعتراضات سراسری سال‌های اخیر، داغ شده است.

فعالان سیاسی و مدنی،‌ زندانیان سیاسی و اعضای خانواده آن‌ها نیز به این موج توییتری پیوسته‌اند.

کتایون رجبی،‌ خواهر فعال محیط زیست زندانی سام رجبی، نوشته است: «زندگی نرمال اینه که مجبور نباشی روزها را بشماری و بنویسی ۹۷۶ روز از بازداشت فعالان محیط زیست گذشت.»

حسین رونقی،‌ زندانی سیاسی سابق، نام نادر مختاری که به تازگی در کهریزک‌ در حالت معلولیت ناشی از ضرب و شتم ماموران امنیتی جان باخت را مورد اشاره قرار داده و نوشت زندگی نرمال «حق او» بود اما او کشته شد.

«پگاه» تنگناهای همه‌جانبه اقتصادی و سیاسی هم‌زمان را موضوع نقد کرده و در انتهای توییتش برای زندگی نرمال اشاره کرده است: «یعنی بیان عقایدت،‌ انتقاد از ارکان نظام و فعالیت حزبی آزاد و بدون عواقب باشه!»

کشوری رو به تنزل

نزول جایگاه بین‌المللی ایران نیز موضوع انتقاد سیاسی کاربران بوده است.

«نورا» کاربری است که «پاسپورت معتبر» و سفر راحت به کشورهای دیگر را به معنی زندگی نرمال شهروندان در جهان امروز تعریف کرده است.

بنا بر فهرست اعتبار گذرنامه‌های کشورهای جهان در سال ۲۰۲۰ میلادی، پاسپورت صادره جمهوری اسلامی به رده ششم کم‌اعتبارترین گذرنامه‌های جهان رسیده است.

از جمله دیگر مسائل بین‌المللی که کاربری به نام سیاوش به آن‌ها اشاره کرده، قرار گرفتن ایران در فهرست سیاه اف‌ای‌تی‌اف، رتبه این کشور در پولشویی، شاخص فساد، دموکراسی و آزادی رسانه در جهان است.

در نهایت این کاربر منتقد ایران را «غیرنرمال‌ترین حکومت دنیا» خوانده است.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy