Tuesday, Sep 29, 2020

صفحه نخست » ترامپ "طاس اگر نقش نشیند همه کس نراد است"، محمد برقعی

Mohammad_Borgheei.jpgگویند هندی‌ها شطرنج را به انوشیروان هدیه دادند تا نشان دهند که همه موفقیت‌ها بر اساس عقل وبرنامه ریزی است. در پاسخ بزرگمهر وزیر نابغه او تخته نرد را درست کرده وبرای آنان فرستاد، که بله عقل وبرنامه مهم است، اما طاس یا شانس هم نقش مهمی در برد وباخت دارد. واز این داستان این ضرب المثل در فرهنگ ما جا افتاده است " طاس اگر خوب نشیند همه کس نراد است"

شرایط تاریخی گاه چنان می‌شود که ناممکن‌ها ممکن میشوند

چگونه ترامپ برخلاف ارزشها آمریکایی رئیس جمهور آمریکا شد

۱- یکی ازارزش هایی که مردم آمریکا به آن افتخار می‌کنند و از این بایت خود را آزاده تر و دموکرات تر از اروپائیان می‌دانند مخالفت آنان بر اشرافیت و حکومت موروثی است، و این را حاصل ترک اروپا در زمانی که زیر سلطه اشرافیت و خاندان‌های سلطنتی بودند میدانند. در این فرهنگ هر سیاستمداری برای انتخاب شدن تعریف می‌کند که خانواده‌اش مردمی از زحمت کشان بوده‌اند. در نتیجه: یک او از کودکی سختی راتجربه کرده، لذا درد مردم محروم را می‌شناسد. دو: او خود نمادی از این جامعه پویا و سرزمین فرصت‌ها است. به قول معروف با قاشق نقره غذادر دهانش نگداشته‌اند

زمانی که بوش پسر برای ریاست جمهوری نامزد شده بود، یکی از ایراداتی که به او می‌گرفتند آن بود که فرزند یک رئیس چمهور است. و چون در نازونعمت بزرگ شده فهمی از مردم طبقه متوسط، که با تلاش بسیار سعی به ساختن زندگیشان می‌کنند ندارد. علاوه بر آن انتخاب او یعنی برقراری یک خانواده سلطنتی
مدتی بعد فاش شد که او در جوانی چندان فرد مسئولی نبوده است. زیرا یک بار او را که در حالت مستی رانندگی می‌کرده پلیس دستگیر کرده است. شکی نبود که این افشاگری توسط حزب دموکرات که رقیب او در انتخابات بود صورت گرفته بود تا وجهه او را خراب کنند. اما چند ماه بعد فاش شد که این خبر توسط حزب خودش یواشکی به رسانه‌ها داده شده بود. انگیزه آنان از پخش این رسوایی آن بود که به مردم بگویند او هم یکی از جنس مردم عادی است، با همان بی مبالاتی‌هایشان.
۲- از دیگر ویژگی‌ها‌ی غرور آفرین این فرهنگ آن است که رئیس جمهور به عنوان یک سرمشق، در موارد بسیاری کسانی را در سمت‌های حساس می‌گمارد که کاملا با نظر او مخالف هستند. این رواداری وآزاد اندیشی تا بدانجا است که معاونش که با او انتخاب می‌شود، و در صورتی که اتفاقی برای او بیفتد جانشین او می‌شود، گاه شخص کاردان وبانفوذ و مفیدی است که با او اختلاف نظر بسیار دارد. از جمله سناتور مک کین سیاستمداری پخته و با
اطلاع و قهرمان جنگ ویتنام، برای معاونت خود خانم سارا پی لین رابرگزید، که آن قدر از جهان بی خبر بود که اظهاراتش مرتبا وسیله دست برنامه‌های فکاهی می‌شد. ولی خانم پی لین برگزیده اوانجلیکن هابود. مورد سوم دادن مالیات است. معروف است که در آمریکاهر گناهی قابل بخشش است بجز گریز از دادن مالیات یا تقلب در آن. زیرا بنیان یک جامعه مردم سالار تامین مخارج آن توسط مردم آن است. که اگرجز این باشد حکومت خود را بی نیاز از مردم میداند و مجبور به تمکین به خواسته‌های آنان نمی‌باشد.
۳- -سالهای اولی که به آمریکا آمده بودم بسیار می‌شنیدم که مردم می‌گفتند ما سالی مثلا ۱۶۰ هزار دلار به بیل، ریگان و یا حقوق می‌دهیم ولی معلوم نیست او در کاخش نشسته و چه می‌کند. برای منی که درایران به دنیا آمده، و در پادشاهی انگلستان درس خوانده بودم، باورکردنی نبود که مردم رئیس چمهوررا حقوق بگیر خود بدانند. و شگفت تر آن که ازاو به اسم کوچک یاد کنند.
اما در انتخابات ۲۰۱۶ شرایط جامعه به گونه‌ای شد که کسی انتخاب شد که با تمام این ارزش‌های جا افتاده و نهادینه شده آمریکا در تضاد بود. مرتبا از ثروت بیلیون‌ها دلاری و مستغلات وسیعش می‌گفت، وحتی در باره آن مبالغه می‌کرد. از دادن مدارک مالیاتیش خودداری می‌کرد. و به زودی دیدم که او فقط غلام حلقه به گوش می‌پذیرد، و هرکه را با نظر او مخالف بود، در هر مقامی و باهرتجربه‌ای که بود از کار برکنار می‌کرد. این نصب و عزل‌های خود سرانه مرا به یاد یک شو تلویزیونیش می‌انداخت که مرتب هرکه را نمی‌پسندید با انگشت به او خطاب می‌کرد ومی گفت تو اخراجی. حتی گفته می‌شد ژاپنی‌ها که این رسم را نداشتند کلی به برنامه نیمه جدی و نیمه تفریحی او برای خنده علاقه داشتند، و از آن ژست کلی برنامه‌های فکاهی می‌ساختند
آقازاده‌ها: یکی از ایرداتی که ما به حاکمان ایران میگیریم، ودر رسانه‌ها مرتبا به عنوان نشانه فساد حکومت بیان می‌کنیم، و حتی در موردش سریال و فیلم می‌سازیم و ان سریال‌ها و فیلم‌ها بسیارهم طرفدار دارند " آقازاده‌ها " است. در این برنامه‌ها حکومت را نقد می‌کنند که آقازاده‌ها از موقعیت پدرانشان استفاده می‌کنند تا مقامات بالای دولتی را بگیرند، و یا به ثروت فراوان برسند. ترامپ نشان داد که در یکی از دموکرات ترین و قانون مدارترین کشورهای جهان، کارهایی می‌کند که هیچ کشور جهان سومی به گرد پای آن نمی‌رسد. کوشنر داماد او مسئول طرح صلح قرن می‌شود. طرحی که بنا برآن سرنوشت اسرائیل و فلسطین و کشورهای عربی را تعیین می‌شود. از جمله پایتخت اسرائیل را از تل آویو به اورشلیم انتقال داده می‌شود. بخش وسیعی از اندک زمین‌های فلسطین را به اسرائیل داده می‌شود. بلندی‌های جولان را به اسرائیل می‌بخشد. موضوعاتی مورد اختلافی که چندین دهه باعث در گیری فلسطینیان صاحب آن اراضی، و اسرائیل که قصد تصرف غیر قانونی آنها رادارد، هست به نفع اسرائیل حل میکند. این که سازمان ملل و تقریبا تمام کشورهای جهان با آن مخالفند وآنرا غیرقانونی وظالمانه می‌دانند برای او اهمیتی ندارد.
وی که هیچ گونه تجربه‌ای در امسئولیت‌های دولتی ندارد مسئولیت کاری را در دست گرفته که صدها متخصص حقوقی، علوم اجتماعی، تاریخی و سیاسی چندین دهه روی آن کارکرده و هزاران مقاله وگزارش و صدها کتاب در این مورد نوشته‌اند. در حقیقت سرمایه داری که تنها در زمینه املاک وساختمان سا زی تجربه دارد مسئولیت یکی از پیجیده ترین وتخصصی ترین موضوعات وزارت خارجه آمریکا و دستگاه عریض وطویل آن را در دست گرفته است. فرزندان دیگر ترامپ نیز بهمین شیوه در پست‌های حساس و مهم مملکتی منصوب شده، واز مزایای آن بهره مند می‌شوند.
یکی از ایراداتی که به آقازاده هامی گیرند، سوئ استفاده آنان از موقعیت پدرانشان برای منافع اقتصادی خودشان است. امری که ایرانیان از آن بابت بسیار خشمگین هستند، ورسانه‌ها، به ویژه رسانه‌های اجتماعی که دولت قادر به کنترل آن نیست، لبریز از این خشم و نفرت مردم است. بزرگترین ایرادی که ترامپ به رقیبش بایدن می‌گیرد و از آن یک حربه سیاسی علیه وی ساخته است، این است که وی مدعی است پسر بایدن درکشور اوکراین از نام پدرش برای کسب سود استفاده کرده است، اتهامی که مدرکی برای آن ندارد. شگفت آن است که کوشنر که شرکتش جند بیلیون ضرر کرده بود از عربستان این پول را گرفت یادخترش ایوانکا در چین لباس‌های مارک خودش را میفروشد، که با توجه به زیبایی و خوشپوشی او، واین که این‌ها متعلق به دختر رئیس جمهور آمریکا است بسیار خریدار پیدا میکند. یا در مصاجبه طوری دستش را جلوی دوربین قرار می‌دهد، که ساعت مچیش و مارک آن نشان داده شود، که این بهترین تبلیغ و بازاریابی برای آن نوع ساعت است
حکومت خاندان ترامپ: در /// دو حزب جمهوری خواه و دموکرات، که هرکدام سه شب است، ودر آن کانیدای حزب برای ریاست جمهوری ومعاونش انتخاب و اعلام می‌شوند بزرگترین فرصتی است برای تبلیغ و اعلام برنامه‌ای آن حزب. در آاین سه شب شخصیت‌های معتبر و محبوب، و هم چنین نمایدنگان هر ایالت یا گروهی که رایشان مهم است به ترتیب سخن می‌گویند. سخنانی در وصف شخصیت آن دو کاندیدا وبرنامه حزبشان برای اداره کشور اما این بار //// جمهوری خواهان شیوه دیگری را برگزید. بیشتر سخنران‌ها اعضای خانوده ترامپ بودند، پسرهایش، دخترش، همسرش، عروس‌ها و دامادهایش. البته خواهروبرادر زاده‌اش نبودند، چون با او مخالف بوده و علیه او نوشته ومصاحبه کرده بودند واورا شخصیتی خودخواه، بی اصول، بی اخلاق، ودر حد مریض گونه‌ای خود مدار اعلام کرده بودند.
شگفت تر و غیر منتظره تر و سنت شکنانه تر بخش پایانی برنامه بود. ترامپ با نزدیک بیست تن از اولاده و وهمسران وفرزندانشان روی صحنه آمدند. افرادی که بیشترشان بدون هیچ ضابط ولیاقتی، تنها به میل شخصی ترامپ از سوی او به مناصب حساس منصوب شده بودند. و برای آن که برای هیچ کس تردیدی باقی نماند که این خانواده ترامپ هستند که آمریکا را اداره می‌کنند، هیچ یک ازاعضای دولتش، حتی معاونش درآن جمع نبود. به این طریق او ادعایی را به نمایش گذاشت که در بسیاری از مصاحبه‌ها و سخنرانی در جمع طرفدارانش تکرار می‌کند " من و تنها من می‌توانم آمریکا را دوباره قدرتمند کنم ". ویا در هرزمینه‌ای او بهترین و آگاه ترین است، حتی در امور پزشکی مثل کرونا، و یا مسائل نظامی و یا محیط زیست وغیره. بهمین سبب او بی نیاز از مطالعه و شنیدن نظر مشاوران و رئیس دفتر ومسولین امنیتی کشورمثل سازمان سیا یا اف بی آی است. او به تلویزیون و رایو‌های عمدتا دست راستی گوش می‌کند واز آن‌ها برای سیاست گزاری‌هایش استفاده می‌کند. به قول خودش بیشتر بر غریزه‌اش تکیه دارد تا اطلاعاتی که مسئولین برای او تهیه میکنند.
آن شب من شاهد نمایشی از قدرت و خود محوری وحکومت یک خانواده بودم، که حتی از پادشاهان ندیده ونخوانده بودم. من ایرانی که تاریخ سه هزار ساله‌ام همه تاریخ پادشاهی بود. سرزمینی که به قول خواجه نصیر طوسی " ملک و ملت هم سلطان راست ". ودر نظام جدید هم رهبر با اتصال به عالم غیب نیاز به راهنمایی هیچ کسی ندارد.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy