Thursday, Oct 1, 2020

صفحه نخست » واتیکان درخواست مایک پمپئو برای ملاقات با پاپ را رد کرد

pope_100120.jpgرادیو بین المللی فرانسه - واتیکان روز چهارشنبه ۳۰ سپتامبر، درخواست مایک پمپئو وزیر خارجه ایالات متحده آمریکا برای ملاقات با پاپ فرانسیس، رهبر کاتولیک‌های جهان را رد کرد. پاپ گفته است که با توجه به رقابت‌های انتخاباتی در آمریکا، حاضر به دیدار با وزیر خارجه این کشور که در ایتالیا به سر می‌برد، نیست.

بر اساس گزارش "گاردین"، واتیکان روز چهارشنبه ۳۰ سپتامبر، درخواست مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا برای ملاقات با پاپ فرانسیس، رهبر کاتولیک‌های جهان را رد و با توجه به نزدیک شدن به برگزاری پنجاه و نهمین انتخابات ریاست جمهوری در ایالات متحده، وی را به بهره‌برداری تبلیغاتی متهم کرده است.

خبرگزاری رویترز نیز با انتشار گزارش امروز خود در خصوص سفر مایک پمپئو به ایتالیا نوشته است که وی روز چهارشنبه برای دیدار رسمی از ایتالیا و واتیکان وارد رم شد، و پیش از وروز به این شهر درخواست کرده بود با پاپ فرانسیس ملاقات کند.

👈مطالب بیشتر در سایت رادیو بین المللی فرانسه

با این حال، کاردینال پیترو پارولین، وزیر امورخارجه واتیکان و اسقف اعظم، پل گالاگر، درخواست مایک پمپئو برای دیدار با رهبر کاتولیک‌های جهان را صراحتا رد و اعلام کرده اند که پاپ در میانه رقابت‌های انتخاباتی حاضر به دیدار با سیاستمداران نیست.

از سوی دیگر، مایک پمپئو در جریان کنفرانسی درباره آزادی مذهب که روز گذشته به میزبانی سفارت آمریکا در واتیکان برگزار شد، از پاپ خواست تا در محکومیت "نقض آزادی مذهب" در چین به ایالات متحده بپیوندد. وزیر امور خارجه آمریکا ضمن انتقاد از واتیکان به دلیل نزدیکی با پکن گفت که چین آزادی‌ مذهب را بیش از هر کشور دیگر در جهان نقض می‌کند. وی طی این کنفرانس همچنین افزود که کلیسای کاتولیک باید در صف اول مبارزه برای مطالبه حقوق اساسی بشر بایستد.

مایک پمپئو همچنین با انتشار توییتی نوشت که "آمریکا و ایتالیا سابقه دوستی دیرینه‌ای مبتنی بر ارزش‌های مشترک دموکراسی، آزادی، و رفاه با یکدیگر دارند".

وزیر امور خارجه آمریکا هفته گذشته و پیش از آغاز سفر خود به ایتالیا، واتیکان را به خاطر برنامه‌ تجدید یک توافق دو ساله با پکن مورد انتقاد قرار داده و تاکید کرده بود که این توافق اختیار و "مرجعیت اخلاقی" واتیکان را زیر سوال می‌برد. این توافق، به پاپ اختیارات محدودی در تعیین اسقف‌های کاتولیک در چین می‌دهد.

با این حال، مقام‌های ارشد واتیکان انتقادات اخیر مایک پمپئو از توافق کلیسای کاتولیک با چین را رد کرده و تصریح کرده اند که سخنان وزیر امور خارجه آمریکا نوعی بهره‌برداری تبلیغاتی در سیاست داخلی آمریکا محسوب می‌شود. این مقامات همچنین تاکید کرده اند که توافق واتیکان با پکن هیچ ارتباطی با سیاست‌های ایالات متحده ندارد و نباید از این موضوع برای چنین اهدافی استفاده شود.

دونالد ترامپ، رئیس‌ جمهوری آمریکا، که تقابل با چین را تبدیل به یکی از محورهای سیاست خارجی و تبلیغات انتخاباتی خود در انتخابات ماه نوامبر ساخته است، در میان قشرهای سنتی و مذهبی، بویژه کاتولیک‌های محافظه‌کار آمریکا طرفداران زیادی دارد.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy