Tuesday, Oct 6, 2020

صفحه نخست » بحران شیوع طاعون در استان فارس

taoon_100620.jpgایران وایر - شیوع طاعون نشخوارکنندگان در فارس به بحرانی جدی تبدیل شده است.

خبرگزاری فارس با انتشار این خبر هشدار داده است که این بیماری از طریق ترشحات آلوده دهان و بینی حیوانات ناقل و استفاده از آبشخورهای مشترک انتقال می‌یابد.

بنابر این گزارش محیط‌بانان استان فارس حین گشت‌زنی در منطقه «توت سیاه» واقع در شمال شرقی استان فارس، با لاشه‌های حیواناتی مواجه شدند که پس از پیگیری اداره دامپزشکی بوانات علت مرگ حیوانات طاعون حیوانی اعلام شد.

رئیس اداره نظارت بر امور حیات وحش محیط‌زیست فارس با تایید شیوع این بیماری ویروسی که بیشتر در میان بز و کل‌ها شایع است به کلیه دامداران هشدار داد که چرای دام در مناطقی که ممنوعیت دارد نباید انجام بشود چرا که آبشخور مشترک با حیوانات مبتلا می‌تواند سلامت گله‌های دام را به خطر بیاندازد.

👈مطالب بیشتر در سایت ایران وایر

لیلا جولایی مهم‌ترین عامل پیشگیری را واکسینه کردن حیوانات اهلی دانست گفت : هر ساله قبل از کوچ بهاره با همکاری اداره دامپزشکی ، این حیوانات در مناطق دارای تجمع حیات وحش و دارای اولویت بالاتر با هماهنگی پزشکان معتمد اداره دامپزشکی واکسینه می شوند.

آنگونه که خانم جولایی مطرح کرده است امکان واکسینه کردن حیوانات وحشی که احتمالا مبتلا به طاعون حیوانی هستند وجود ندارد و کنترل این بیماری در حیات وحش دشوار است اما یکی از راه‌های پیشگیری ضدعفونی کردن آبشخورها و گشت و کنترل پروانه چراهاست برای آنکه مشخص شد بیماری شیوع پیدا کرده است یا نه.

این بیماری در منطقه توت سیاه واقع در شمال شهرستان بوانات، در حال حاضر جان ۵۷ راس بز و پازن را گرفته است.

به گفته دامپزشکان در بین حیوانات اهلی درصد تلفات طاعون حیوانی بین ۳۰ تا ۵۰ درصد و در بین حیوانات وحشی به ۸۰ درصد می‌رسد. یعنی از هر ۱۰ حیوان وحشی، احتمال مرگ هشت حیوان به‌دلیل ابتلا به این بیماری وجود دارد.

بیماری طاعون گاوی در سال ۱۳۰۴ شیوع پیدا کرد و خسارات زیادی به دنبال داشت. استان فارس با توجه به این که در دامنه جنوبی رشته کوه‌های زاگرس واقع شده دارای مناطق حفاظت شده و شکار ممنوع با تعداد زیادی قوچ و میش و پازن‌های زیادی است. گونه‌های حیوانی متعددی که در صورت ابتلا به این بیماری ویروسی و عدم مصونیت در برابر آن به خطر خواهند افتاد.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy