Tuesday, Oct 6, 2020

صفحه نخست » لغو جلسه سران قوا در ایران توسط روحانی خبرساز شد

jalese_100620.jpgلغو جلسه برنامه‌ریزی شده سران سه قوه از سوی حسن روحانی، رئیس جمهور ایران، خبرساز شده است؛ یکی می‌گوید دلیل این کارش نمایش ایستادگی در کنار مردم است اما دیگری دلیل لغو جلسه سران را اجرای پروتکل های بهداشتی و احتمال سرایت ویروس کرونا می‌داند.

مطابق برنامه از پیش تعیین شده قرار بود امروز آقای روحانی در جلسه‌ای با حضور محمدباقر قالیباف رئیس مجلس و ابراهیم رئیسی، رئیس قوه قضائیه شرکت کند اما پس از آنکه اعلام شد آقای قالیباف از بخش بیماران بستری شده مبتلا به ویروس کرونا در یکی از بیمارستان های تهران بازدید کرده است، رئیس جمهور ایران، حضور در این نشست را لغو کرد.

این جلسه قرار بود به میزبانی محمدباقر قالیباف در محل مجلس شورای اسلامی برگزار شود. آقای قالیباف دیروز از بیمارستان امام خمینی تهران بازدید کرده و گفته مساله بحرانی شده گسترش کرونا را در جلسه روز سه‌شنبه با حضور رئیس جمهور و رئیس قوه قضائیه مطرح می کند.

علی ربیعی، سخنگوی دولت ایران، درباره لغو این جلسه گفته است: " پیشنهاد جلسه را خود آقای رئیس‌جمهوری دادند، وقت و زمان آن را هم مشخص کردند زمانی که رئیس محترم مجلس به بیمارستان تشریف بردند، از وزیر محترم بهداشت سئوال شد که این بازدید در کدام بخش‌ها و تا چه اندازه بوده گفتند که در بخش‌های مبتلایان حتی در بخش‌هایی که افراد خیلی بدحال هم بستری هستند، این بازدید صورت گرفته است؛ ممکن است فرد خودش نگیرد ولی امکان انتقال آن وجود دارد".

دولت ایران می گوید که لغو این جلسه تصمیم کمیته بهداشتی ستاد ملی مبارزه با ویروس کرونا بوده است. محمدباقر قالیباف هم از اقدام خود در بازدید از بیماران بستری شده دفاع کرده است.

از زمان شیوع رسمی ویروس کرونا در ایران حسن روحانی تمامی برنامه های خود را به صورت ویدئویی برگزار می کند و عمدتا در محل دفتر ریاست جمهوری و کاخ سعدآباد حاضر می شود.

سخنگوی دولت ایران گفته بنابر نظر وزیر بهداشت جلسه سران سه قوه "بعد از زمانی که اطمینان از عدم انتقال ویروس کرونا حاصل شد"برگزار خواهد شد.

پس از لغو این جلسه، محمدسعید احدیان دستیار سیاسی محمدباقر قالیباف در توییتی به علیرضا معزی معاون ارتباطات و اطلاع‌رسانی دفتر حسن روحانی نوشته بود "فساد وقتی رسوخ می‌کند که رابطه مستقیم میان مردم و مسئولان قطع شود. حجاب بین مردم و مسئولان حرام مطلق است! اگر از جان خودت می‌ترسی نباید زمام‌دار شوی".

معاون ارتباطات دفتر آقای روحانی پیش از آن در رشته توییتی ضمن انتقاد از رفتار آقای قالیباف "در نادیده گرفتن" توصیه های ستاد ملی مقابله با کرونا نوشته بود "حضور در بخش بیماران بدحال و به همراه بردن خبرنگار و دوربین نه ایستادن در کنار مردم که بی‌اهمیت کردن سلامت مردم است".

آقای معزی گفته بود که آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر ایران، هم توصیه های این ستاد را جدی می گیرد و این موضوع باعث تغییرات جدی در برنامه های وی شده و "حتی برگزاری آیین‌های مذهبی هم سبب نشد که مقام رهبری، توصیه‌ها را نقض کند".

از زمان اعلام رسمی شیوع کرونا در ایران در اول اسفند ۱۳۹۸ بیش از ۲۷ هزار و ۴۰۰ ایرانی به دلیل ابتلا به این ویروس و بیماری کووید-۱۹ فوت کرده اند. بر اساس تازه ترین اعلام رسمی وزارت بهداشت ایران، در شبانه روز گذشته ۲۲۷ ایرانی جان خود را از دست داده اند.

بنابر تحقیقات بی بی سی، جانباختگان کرونا در ایران تا پایان تیر ماه به ۴۲ هزار نفر می‌رسند که نزدیک سه برابر آمار رسمی است. مجموع مبتلایان هم تا پایان تیرماه دستکم ۴۵۰ هزار نفر بوده که بیش از یک و نیم برابر آمار رسمی است. همچنین تحقیقات بی بی سی نشان می‌دهد مقامات ایران عامدانه آماری کمتر ارائه کرده‌اند.

همزمان با شیوع ویروس کرونا در ایران آیت الله علی خامنه ای تمام برنامه دیدار و سخنرانی های عمومی خود را تعطیل کرده و از طریق تماس ویدئویی یا تلویزیونی ملاقات و سخنرانی می کند. تنها استثنا در این زمینه دیدار او با نخست وزیر عراق در زمان حضور در تهران بود که این دیدار با فاصله زیاد اجتماعی برگزار شد.

مشخص نیست که آیا دیدارهای هفتگی آقای روحانی با آیت الله خامنه ای هم در زمان همه گیری ویروس کرونا ادامه دارد یا این ملاقات ها هم لغو شده است یا نه.

به جز تغییرات وسیع در برنامه های رهبر و رئیس جمهور ایران، مجلس خبرگان رهبری هم دوباره تاکنون اجلاس خود را به تعویق انداخته و نماز جمعه در تهران واغلب شهرهای ایران هم متوقف شده است.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy