Tuesday, Oct 6, 2020

صفحه نخست » ابراز نگرانی روحانی از به خطر افتادن امنیت منطقه

negarani_100120.jpgرادیو فردا - حسن روحانی در تماس تلفنی روز سه‌شنبه خود با رئیس جمهوری آذربایجان، با اعلام آمادگی جمهوری اسلامی برای حل مناقشه اخیر در منطقه ناگورنو-قره‌باغ، از به خطر افتادن امنیت منطقه توسط «گروه‌های تروریستی»، به ویژه در مرزهای شمالی، ابراز نگرانی کرد.

به گزارش وب‌سایت رسمی ریاست جمهوری ایران، الهام علی‌اف نیز در پاسخ به رئیس جمهوری ایران اطمینان خاطر داده است که درگیری‌های اخیر در منطقه ناگورنو-قره‌باغ به ناامنی و بی‌ثباتی در کشورهای همسایه منجر نمی‌شود.

آقای علی‌اف با تاکید بر «قابل درک بودن» نگرانی رئیس جمهوری ایران در مورد امنیت مرزهای شمالی و احتمال نفوذ گروه‌های تروریستی درصورت ناامن شدن منطقه اظهار داشت: «امنیت ایران را امنیت آذربایجان می‌دانیم و اجازه نخواهیم داد این مناقشه موجب ناامنی در کشورهای همسایه شود.»

👈مطالب بیشتر در سایت رادیو فردا

روز جمعه رسانه‌ها گزارش دادند که به دنبال گسترش جنگ در منطقه ناگورنو- قره‌باغ بین جمهوری آذربایجان و ارمنستان، دست‌کم ۲۰ خمپاره متعلق به طرف‌های درگیر در این منازعه به نزدیکی روستاهای مرزی ایران برخورد کرده ‌است.

در این گفت‌وگوی تلفنی، حسن روحانی با اشاره به ضرورت آتش‌بس و پایان یافتن هر چه سریع‌تر درگیری‌ میان ارمنستان و آذربایجان از طریق راه‌حل‌های دیپلماتیک افزود: «ایران برای هر نوع اقدامی برای حل اختلافات باکو و ایروان بر اساس قوانین و حقوق بین‌المللی و مرزهای به رسمیت شناخته شده دو کشور آمادگی دارد.»

اختلاف ارمنستان و جمهوری آذربایجان بر سر منطقه ناگورنو- قره‌باغ از زمان فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی آغاز شد و در جنگ‌های شدید بین سال‌های ۱۹۹۱ تا ۱۹۹۴ در این منطقه بیش از ۳۰ هزار نفر کشته شدند.

پیشتر علی ربیعی، سخنگوی دولت ایران، هم در روز سه‌شنبه در نشست خبری خود در مورد جنگ ناگورنو-قره‌باغ اعلام کرده بود: «در مورد تمامیت ارضی و تخلیه مناطق اشغالی جمهوری آذربایجان تاکید می‌کنیم که دخالت طرف‌های ثالث را خارج از چارچوب‌های توافق شده حل اختلاف غیرسازنده و زیان‌بار می‌بینیم.»

علی‌اکبر ولایتی، مشاور بین‌الملل رهبر جمهوری اسلامی نیز در همین روز گفت که ارمنستان باید بخش‌هایی از جمهوری آذربایجان را که «اشغال» کرده، به این کشور بازگرداند.

مشاور رهبر جمهوری اسلامی در حوزه بین‌الملل به مقام‌های ترکیه نیز که متهم به دخالت در درگیری میان ارمنستان و آذربایجان به نفع باکو هستند، توصیه کرد: «به‌ جای نفت بر آتش ریختن کمک کنید... حمایت از مظلوم کنیم، به آزاد شدن مناطق اشغال‌شده جمهوری آذربایجان کمک کنیم.»

رئیس جمهوری آذربایجان نیز در پاسخ اعلام آمادگی جمهوری اسلامی برای حل مناقشه اخیر، رابطه با ایران را برای کشورش دارای جایگاه راهبردی خواند و گفت، باکو از توسعه این روابط استقبال می‌کند.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy