Tuesday, Oct 6, 2020

صفحه نخست » بیانیه مرکز تندرستی و حقوق بشر در بحران کرونا

mth.jpgامنیت اجتماعی و سلامت عمومی رابطه مستقیمی با هم دارد.

طبق تعریف سازمان بهداشت جهانی سلامتی عبارت است از رفاه کامل جسمی، روانی و اجتماعی و نه فقط نبود بیماری ومعلولیت و مرگ. پس هر گونه کوتاهی دولت‌ها یا تصمیم گیری غلط در زمینه سلامت همه ابعاد زیست انسان‌ها را در خطرمی اندازد و آن‌ها را با احساس ترس ناشی از فقدان امنیت روبرو می‌کند.
مرکز تندرستی و حقوق بشربا توجه به خطرکرونا که جان شهروندان را به دلیل تصمیمات مقطعی، سلیقه‌ای وغیرتخصصی در خطر قرار داده به موارد زیر اشاره می‌کند.

۱- مقابله با ویروس کرونا نیازمند توجه به نظرات متخصصان است و باید نظرات آن‌ها دراولویت تصمیم گیری‌ها قرار گیرد.
۲- سیاست گذاری برای کنترل ویروس کرونا باید فارغ از بده بستان‌های سیاسی انجام شود.
۳- اطلاع رسانی درباره این ویروس نیازمند شفافیت و آمارواقعی ست وهرگونه پنهان کاری موجب سهل انگاری در پیشگیری و عدم کنترل این بیماری می‌شود.
۴- سلامت انسان‌ها مقدم بربرگزاری هرگونه مناسبات مذهبی و گردهمایی‌های سیاسی ست و جان انسان‌ها قابل معامله در چنین مواردی نیست.
۵- کشور نیازمند برنامه ریزی کشوری با ملاحظات استانی ست وهم اکنون قرنطینه عمومی و تعطیلی ادارات، مدارس، دانشگاه‌ها وسیستم حمل ونقلبه مدت چهارتا شش هفته می‌تواند از گسترش افسارگسیخته بیماری جلوگیری کند.
۶- سفرهای شهروندان ویروس را در کشور بی وقفه به چرخش در می‌آورد. در تمام مدت قرنطینه، دولت باید به هر روشی از این سفرها جلوگیری کند.
۷- استفاده از ماسک اجباری و رسانه‌ها در جهت آموزش بسیج شوند. دولت باید به جای عادی نشان دادن وضعیت نسبت به خطرات پاندمی هشدارهای جدی دهد.
۸- پروتکل‌های بهداشتی سخت گیرانه در مراکز نگهداری سالمندان، معلولان، کودکان، مراکز بهزیستی، ترک اعتیاد، پادگان‌ها وزندان‌ها اجرا شود.
۹- مراکز مذهبی، امامزاده‌ها و مساجد وآرایش گاه‌ها و رستوران‌ها وهر شکلی از اماکن تجمع تعطیل شوند.
۱۰- به افراد کم درآمد مبالغی برای گذران زندگی در مدت قرنطینه پرداخت شود.
۱۱- وسایل بهداشتی و محافظتی مطابق استانداردهای بین المللی در اختیار مراکز بهداشتی و پزشکی قرار گیرد.
۱۲- مبالغ معوقه پرستاران و پزشکان کادر درمان هر چه سریعتر پرداخت شود.
۱۳- از تکنولوژی‌های هوشمند برای ردیابی بیماران و قرنطینه آن‌ها استفاده شود.
۱۴- برای مناطق حاشیه‌ای، کودکان کارسیاستی به کارگرفته شود که این افراد برای کار راهی خیابان نشوند و غذای رایگان در این مناطق به همراه بسته‌های بهداشتی توزیع شود.
در چنین شرایطی می‌توان امیدوار بود که در چرخه گردش ویروس گسستی ایجاد، و در این میان تاب آوری پرسنل درمان و خدمات پزشکی افزایش پیدا کند.
تبین استراتژی خیلی دقیق و‌ هوشمندانه دارای اهمیت است، لذا انجام تست تشخیصی می‌تواند از سرعت انتشار بیماری بکاهد و در کنترل بیماری اهمیت زیادی دارد بنابراین باید از ظرفیت همه مراکز تحقیقاتی و پزشکی استفاده شود.
از سوی دیگر مردم باید بدانند چه کسی مسئول تصمیم گیری و اجرای تصمیمات پاسخ به اپیدمی است و یک مرکز پاسخگوی شهروندان باشد.

مرکز تندرستی و حقوق بشر
آمریکا- ویرجینیا



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy