Tuesday, Oct 6, 2020

صفحه نخست » وزیر کار نسبت به ناتوانی دولت در پرداخت حقوق بازنشستگان و بیکاران هشدار داد

bazneshasteh_100720.jpgبراساس گزارشی که به ایران اینترنشنال رسیده، وزیر کار ایران نسبت به کسری بودجه صندوق‌های بازنشستگی و همچنین بحرانی بدتر از سال‌های گذشته هشدار داده است.

بنابر گزارش دریافتی، محمد شریعتمداری، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، به تازگی در نشستی با حضور برخی مسئولان این وزارت‌‌خانه ضمن هشدار نسبت به ناتوانی دولت در پرداخت حقوق بازنشستگان و بیکاران، راهکارهای پیشنهادی خود برای پیشگیری از وقوع این بحران را به بحث گذاشته است.

شریعتمداری در این نشست گفته است با تداوم وضعیت فعلی، صندوق‌های بازنشستگی کشور از ماه آینده قادر به ادامه پرداخت حقوق بازنشستگی و مستمری‌های بیکاری نیستند و به گفته او، بحرانی که در انتظار است از بحران سال ۱۳۸۹ که با تاخیر در پرداخت‌های صندوق به وجود آمد، به مراتب بدتر خواهد بود.

در چند سال اخیر علاوه بر تجمعات گاه‌به‌گاه بازنشستگان و مستمری‌بگیران، شماری از مال‌باختگان صندوق‌های بازنشستگی و سرمایه‌گذاری نیز اعتراضاتی برگزار کرده‌اند.

صندوق‌های تامین اجتماعی در ایران سال‌هاست که کسری بودجه دارند، اما در ماه‌های اخیر وضعیت آنها به شدت بدتر شده است؛ مهم‌ترین علت این وضعیت کسری روزافزون بودجه دولت در سال ١٣٩٩ است که حمایت از این صندوق‌ها را کاهش و بدهی آنها را افزایش داده است.

براساس گزارشی که به ایران اینترنشنال رسیده، محمد شریعتمداری در این جلسه همچنین خبر داده است در اوایل سال جاری بدهی کلان به سازمان تامین اجتماعی به ٢٩۵ تریلیون تومان رسید.

وزیر کار همچنین گفت به دنبال بحران کرونا، دارایی و درآمدهای صندوق‌‌های بازنشستگی به شدت کاهش یافت و در عین حال، کرونا بیش از یک میلیون نفر را به شمار بیکاران و مستمری‌بگیران افزود.

به گفته شریعتمداری، در ماه‌های اخیر به دلیل این‌که منابع بودجه‌ای دیگری نبود، بیش از ۱۰ تریلیون تومان، یعنی معادل ٧٠ درصد از نرخ مستمری بیکاری، از طریق فروش دارایی‌های مالی شرکت‌های دولتی در بورس تامین شد اما همین امر منجر به تورم حباب بورس شد.

این در حالی است که سقوط بورس در ماه اخیر موجب شده است این کانال درآمد نیز به میزان ٢٨ درصد کاهش داشته باشد.

گفتنی است که در چند ماه گذشته پرداخت حقوق بازنشستگان و مستمری‌ها با تاخیر همراه بوده و صندوق‌ها عملا نتوانسته‌اند نرخ مستمری‌ها (که برای جبران بخشی از کاهش نرخ ارز در ماه‌های اخیر اختصاص داده شده است) را به‌روز کنند.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy