Saturday, Oct 10, 2020

صفحه نخست » مراسم خاکسپاری محمدرضا شجریان در آرامگاه فردوسی + روایت مردم

فرارو - مراسم تطهیر و اقامه نماز بر پیکر استاد محمدرضا شجریان، صبح دیروز در بهشت زهرا تهران (س) انجام شد، سپس پیکر این هنرمند از آنجا به فرودگاه مهرآباد و سپس جهت خاکسپاری در شهر توس، به مشهد منتقل شد. صبح امروز شنبه ۱۹ مهر ۱۳۹۹ نیز پیکر استاد شجریان در کنار آرامگاه فردوسی به خاک سپرده خواهد شد.

خانواده استاد شجریان به جمع دوستداران وی در توس پیوستند

خانواده استاد محمدرضا شجریان دقایقی پیش از آغاز مراسم خاکسپاری، به جمع دوستداران استاد آواز ایران در محوطه آرامگاه فردوسی در حومه مشهد پیوستند. جمعیت دوستداران شجریان نیز با دست نوشته‌هایی بر دست همچون بدرود ای آفرین صدای صداها، صدایت هیچوقت از دهان نمی‌افتد، شجریان زنده است در همین محل منتظر آغاز مراسم رسمی خاکسپاری هستند.

000.jpg

پیکر استاد محمدرضا شجریان در خانه ابدی خود‌ آرام گرفت

خانواده استاد شجریان با پیکر در خاک وداع کردند. در بخشی از مراسم مژگان، دختر شجریان یک بیت شعر را با همراهی حاضران خواند. پیکر خسرو آواز ایران، استاد محمدرضا شجریان پس از تشییع با حضور خانواده ایشان در خانه ابدی خود‌ آرام گرفت.

333.jpg

روایت مردمی: حصاری که همه مردم پشت آن گیر افتاده‌اند






یک شهروند از توس: درها و جاده‌ها را بستند تا شکاف بین حکومت و مردم مشخص شود

ایران وایر - یک شهروندخبرنگار با تهیه و ارسال یک ویدیوی کوتاه از مراسم خاک‌سپاری «محمدرضا شجریان» در «توس» برای «ایران‌وایر» نوشته است: «در‌ها و جاده‌ها را بسته بودند تا طرفداران آقای شجریان جمع نشوند و شکاف بین حکومت و مردم مشخص نشود. نمی‌توانند بگویند به خاطر جلوگیری از شیوع ویروس کرونا این کار را کرده‌اند. در همین هفته‌ها و ماه‌های پیش ده‌ها مراسم عزاداری در محرم برگزار شد. بدون تردید اگر جاده‌ها را نبسته بودند، حضور میلیونی مردم نشان‌شان می‌داد که افرادی مانند محمدرضا شجریان چه جایگاهی در بین مردم دارند. بیرون آرامگاه "فردوسی" هم تا دل‌تان بخواهد لباس‌شخصی و مامور یگان ویژه بود.»

یک شهروند دیگر که در این مراسم حضور داشته، برای ایران‌وایر نوشته است: «من امروز در این مراسم حضور داشتم. بسته بودن کادر دوربین موبایل‌ها نتوانست عظمت این رویداد را به تصویر بکشد. آرامگاه فردوسی واقع در توس فاصله طولانی با مشهد دارد، اما بسیاری از مردم مشهد آمده بودند. نه تنها تمام پارکینگ‌ها پر شده بود، حاشه جاده تا چند کیلومتری و همین‌طور تمام فرعی‌ها پر از ماشین بود.» این شهروند خراسانی برای ایران‌وایر نوشته است: «به علت نبودن وسایل نقلیه عمومی بسیاری نتوانستند خود را به مراسم برسانند. برخی هم به دلیل ازدحام در راه ماندند یا توسط پلیس بازگردانده شدند.» او می‌گوید: «مردم در محوطه بیرونی آرامگاه فقط از طریق تلویزیون‌های مدار بسته اطراف مزار را می‌توانستند تماشا کنند»، اما زمانی که «همایون شجریان» تصنیف «مرغ سحر» را خوانده است و مردم همخوانی کرده‌اند، صدای بلندگوها قطع شده است. او توضیح داده می‌دهد که وقتی تابوت محمدرضا شجریان را زیر درختی قرار دادند، فردی با حزن تصنیف «یارم به یک لا پیرهن خوابیده زیر نسترن» را خوانده است، به گفته او: «این لحظه جمعیت بسیار منقلب شدند.» این شهروند نوشته است: «شجریان مثل یک قهرمان در آغوش دوستدارانش به خاک سپرده شد.»

دوستداران استاد شجریان در محل مراسم خاکسپاری

مراسم تشییع استاد محمدرضا شجریان دقایقی پیش در آرامگاه فردوسی آغاز شد و پیکر ایشان مورد استقبال دوستارانش قرار گرفت. هم اکنون خانواده مرحوم بر سر پیکر حاضر شدند.

111.jpg

محل تدفین استاد شجریان تغییر کرد

به دلیل جانمایی نامناسب محل تدفین استاد شجریان به درخواست خانواده‌شان تغییر کرد. در حالیکه روز گذشته در کنار محل دفن اخوان ثالث قبر استاد شجریان آماده سازی و تصویر آن منتشر شده بود، امروز محل دفن تغییر یافته و مکان جدیدی در کنار موزه در آرامگاه فردوسی در حال آماده‌سازی است.

***

جمعی از شهروندان مشهدی و دوستداران مرحوم شجریان صبح امروز ۱۸ مهر ماه با حضور در محل آرامگاه فردوسی در انتظار ورود پیکر آن روانشاد و مراسم خاکسپاری هستند.

این جمعیت با همخوانی آهنگهای استاد شجریان، در این محل چشم‌ انتظار ورود پیکر استاد آواز ایران نشسته‌اند.

ایران اینترنشنال - پیکر محمدرضا شجریان، اسطوره آواز ایران، پس از تشییع در جمع خانواده و شماری از مقام‌های استان خراسان رضوی و مشهد، در مزار ابدی او در محوطه آرامگاه فردوسی، آرام گرفت.

به دوستداران شجریان که در مراسم خاکسپاری او حضور داشتند اجازه شرکت در مراسم تشییع و خاکسپاری پیکر او در محوطه داخلی آرامگاه فردوسی داده نشد و پیکر اسطوره آواز ایران با حضور اعضای خانواده و شماری از مقام‌های محلی و نیروهای انتظامی و امنیتی به خاک سپرده شد.

در حالی که پیشتر مزاری در مجاورت مزار مهدی اخوان ثالث برای خاکسپاری محمدرضا شجریان آماده شده بود، برخی منابع خبر دادند که محل مزار اسطوره آواز ایران در محوطه آرامگاه فردوسی تغییر کرد.

با قطعی شدن تغییر مکان مزار آماده شده برای خاکسپاری محمدرضا شجریان که در کنار مزار مهدی اخوان ثالث قرار داشت، مکان جدیدی در کنار موزه، در محوطه آرامگاه فردوسی، به عنوان مزار و محل خاکسپاری اسطوره آواز ایران تعیین شده است.

گزارش‌ها حاکی است که ورود به محوطه داخلی آرامگاه فردوسی و محل خاکسپاری برای مردم ممنوع است و گفته شده که خاکسپاری به صورت زنده و از تلویزیون‌ها نصب شده در بخش‌های دیگر محوطه آرامگاه فرودسی برای مردم حاضر در این مراسم پخش خواهد شد.

درحالی که بنابر اعلام رسمی قرار بود ساعت هشت صبح مراسم خاکسپاری محمدرضا شجریان، اسطوره آواز ایران، در توس آغاز شود، ساعت چهار و نیم صبح یک آمبولانس با اسکورت چند خودرو نیروهای امنیتی و انتظامی وارد محوطه آرامگاه فردوسی شد.

علاوه بر جمعیتی از دوستداران شجریان که از ساعت‌ها پیش برای شرکت در مراسم خاکسپاری شجریان در آرامگاه فردوسی دارند، نیروهای امنیتی و انتظامی و یگان ویژه در آرامگاه فردوسی و اطراف آن مستقر شده‌اند. شمار نیروهای انتظامی و امنیتی از ساعت چهار صبح رو به افزایش است.

همزمان گزارش شده است که نیروهای انتظامی بسیاری از مسیرهای ورود به مشهد و توس را مسدود کرده‌اند. این نیروها از شامگاه جمعه شماری از دوستداران شجریان را که از شهرهای دیگر راهی مراسم خاکسپاری شجریان بودند، به شهرهای خود بازگرداند.

مزار آماده شده برای شجریان در محوطه آرامگاه فردوسی، در جوار مزار مهدی اخوان ثالث، شاعر سرشناس و دوست و همشهری شجریان بود که سی سال پیش، چهار شهریور سال۶۹ پس از درگذشت در تهران، پیکر او نیز در آرامگاه فردوسی به خاک سپرده شد.با این حال در آخرین دقایق، محل مزار تغییر کرد و به کنار موزه آرامگاه فردوسی منتقل شد.

گزارش‌ها از حضور گسترده نیروهای امنیتی و یگان ویژه در مراسم خاکسپاری شجریان در حالی است که پیشتر و به هنگام ورود پیکر محمدرضا شجریان به فرودگاه مشهد نیز شماری از کاربران رسانه‌های اجتماعی از حضور گسترده ماموران امنیتی در اطراف فرودگاه مشهد و همچنین در جاده‌های منتهی به توس خبر داده‌اند.

تصاویر و ویدیوها و گزارش‌های روز جمعه نیز فضای امنیتی در جریان مراسم نماز بر پیکر شجریان در بهشت زهرای تهران نیز به شدت حاکم بود و نیروهای یگان‌ویژه و نیروهای امنیتی به شکل گسترده در بهشت زهرا حضور داشتند.

با وجود حضور جمعیت زیادی از دوستداران شجریان به آنها اجازه شرکت در مراسم نماز داده نشد و پیکر شجریان بلافاصله بعد از مراسم نماز بدون تشییع در جمع دوستدارانش از سوی نیروهای امنیتی و درحالی که بر شانه نیروهای دژبان ارتش حمل می‌شد به آمبولانس و سپس به فرودگاه منتقل شد.

شامگاه جمعه همایون شجریان در صفحه اینستاگرام خود نوشته بود که «همراهان همدل، در مسیر مشهد هستم. منوط بر اینکه تمامی شرایط مطابق تصمیمات گذشته در توس مهیا باشد صبح شنبه پیکر پدر را در جوار آرامگاه حضرت فردوسی به خاک خواهیم سپرد.»

پس از آن جعفر مرواردید، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی اعلام کرد که «مراسم خاکسپاری پیکر استاد شجریان در ساعت ۸ صبح شنبه» انجام می‌شود.

جعفر مروارید گفت که «بر اساس جلسه مشترک مسئولان برگزاری مراسم و خانواده استاد شجریان، مراسم خاکسپاری پیکر استاد شجریان، شنبه، ۱۹ مهرماه، ساعت ۸ صبح در آرامگاه فردوسی برگزار می‌شود.»

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی تاکید کرد که «صندلی‌ها با رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی در محل برگزاری مراسم تعبیه شده و همه تدابیر لازم برای رعایت پروتکل‌های بهداشتی اتخاذ شده است و حتی ماسک رایگان نیز بین مدعوین توزیع می‌شود.»

جمعی از دوستداران شجریان از صبح جمعه در آرامگاه فردوسی، واقعا در بیست کیلومتری مشهد حضور یافتند، جمعیتی که تا شامگاه بر شمار آنها افزوده می‌شد.

محمدرضا محمدی، معاون هنری اداره کل فرهنگ و ارشاد خراسان رضوی، عصر جمعه در میان دوستداران شجریان حاضر شد تا مردم را به خانه‌هایشان بازگرداندند. محمدی گفت که «خواهش می‌کنم به دلیل اینکه اذیت نشوید، به خانه‌ها بازگردید؛ ما برنامه تدفین را اطلاع‌رسانی خواهیم کرد»،

او خطاب به مردم حاضر در آرامگاه فردوسی گفت که «پیکر استاد شجریان وارد مشهد شده اما منتظر خانواده ایشان هستیم و به محض تصمیم‌گیری درباره برنامه تدفین، از طریق رسانه‌ها به عموم مردم اطلاع‌رسانی خواهیم کرد و مسلما بدون حضور شما تدفین انجام نخواهد شد».

با این حال شماری از مردم به این سخنان این مقام اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی اعتراض کرده و گفتند که «حتی اگر قول فردا هم داده شود تا فردا اینجا خواهیم ماند.»



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy