Sunday, Oct 11, 2020

صفحه نخست » اسدالله اسدی به بازجویان بلژیکی: در صورت صدور حکمی علیه من، نمیدانید چه اتفاقی برسرتان خواهد افتاد

belgium_1011020.jpgپلیس بلژیک: دیپلمات ایرانی بازداشتی، مقام‌های بلژیکی را تهدید می‌کند

رادیو فردا - پلیس بلژیک با انتشار اسنادی می‌گوید اسدالله اسدی، دیپلمات جمهوری اسلامی ایران که به ظن برنامه‌ریزی برای انفجار در گردهمایی سازمان مجاهدین خلق، در بازداشت بلژیک و تحت محاکمه است، گفته است محکومیت او در دادگاه ممکن است به «انتقام‌گیری» برخی گروه‌ها از مقام‌های بلژیکی منجر شود.

به گزارش خبرگزاری رویترز، آقای اسدی در بازجویی از سوی پلیس بلژیک گفته است که این کشور «درک نمی‌کند که در صورت صدور حکمی علیه وی که غیرمطلوب باشد، چه اتفاقی خواهد افتاد».

روزنامه تایمز اسرائیل نیز با درج این خبر در شماره روز جمعه، ۱۸ مهر خود، سخنان آقای اسدی را «هشدار» به بلژیک توصیف کرد.

بر اساس این گزارش، اسدالله اسدی، با اشاره به گروه‌های مسلح در خاورمیانه که پیگیر ماجرای بازداشت و محاکمه او هستند، افزوده است که آنها فعلاً اقدامات بلژیک را رصد می‌کنند.

بر اساس این گزارش، این دیپلمات جمهوری اسلامی در همین حال گفته ‌است که او نظر خود را بیان کرده و با مقامات رسمی دولت ایران گفت‌وگویی در این باره نداشته است.

👈مطالب بیشتر در سایت رادیو فردا

یک سخنگوی دادستانی بلژیک در واکنش گفته است که چنین تهدیدهایی ممکن است اتفاق بیفتد اما این کشور تدابیر امنیتی لازم را اتخاذ می‌کند.

وکیل آقای اسدی اما بیان چنین تهدیدی از سوی موکل خود را رد کرد. این وکیل به خبرگزاری رویترز گفت آقای اسدی تهدیدی به انتقام‌گیری بیان نکرده و اگر چنین تعبیری از سخنان او شده، یک سوءبرداشت است که او آن را در نشست بعدی دادگاه توضیح خواهد داد.

خبرگزاری رویترز گزارش داده که صورت‌جلسه مطالب مطرح شده از سوی اسدالله اسدی را در گفت‌وگوی او با پلیس بلژیک در تاریخ ۱۲ مارس/ ۲۲ اسفند ۱۳۹۸ رؤیت کرده است.

در زمان مطرح شدن گزارش‌ها در خصوص «برنامه‌ریزی ایران» برای کشتن مخالفان در اروپا در تیر ماه سال ۱۳۹۷، شش تن در بلژیک، فرانسه و آلمان در این ارتباط بازداشت شده بودند که دو تن از آنها آزاد شدند.

در آن زمان، اسدالله اسدی، دبیر سوم سفارت ایران در اتریش، در جریان بازگشت به وین پس از یک سفر به جنوب آلمان بازداشت و به بلژیک تحویل شد زیرا حکم جلب او توسط بلژیک صادر شده بود.

آقای اسدی به اتهام تلاش برای رساندن مواد انفجاری به یک زن و شوهر ساکن آلمان، با این هدف که در گردهمایی سازمان مجاهدین خلق در منطقه ویلپن در حومه پاریس منفجر شود، کماکان در بازداشت است و مصونیت دیپلماتیک او نیز لغو شده‌است.

به گفته آلمان و بلژیک، اسدالله اسدی در سفرش به آلمان، با این زوج ایرانی در خاک لوکزامبورگ دیدار کرد.

امیر سعدونی و نسیمه نعامی، زوج ایرانی و همچنین مهرداد عارفانی، که ظاهراً قرار بوده مواد تخریبی را از این زوج گرفته و به محل گردهمایی مجاهدین ببرد، دست‌کم در یک جلسه محاکمه آقای اسدی در مرداد امسال در شهر آنتورپن (انورس) در بلژیک حضور داشته‌اند.

نشست بعدی محاکمه آقای اسدی در «دادگاه امور تروریستی» بلژیک روز هفتم آذرماه امسال خواهد بود.

این ارزیابی مطرح است که نسبت دادن تهدیدی تازه از زبان این متهم علیه امنیت بلژیک یا اروپا، پلیس بلژیک را بار دیگر وارد پرونده کرده یا بندهای اتهامی دیگری به پرونده کنونی او اضافه کند.

شورای ملی مقاومت ایران که سازمان مجاهدین خلق بخش عمده آن است، روز شنبه ۱۹ مهر در بیانیه‌ای یادآور شده که مریم رجوی «به مدت ۷ ساعت با ارائه اسناد و مدارک شهادت داد که این عملیات تروریستی در شورای عالی امنیت رژیم به ریاست (حسن) روحانی تصویب شده و (علی) خامنه‌ای دستور اجرای آن را داده‌است».

این شورا در بیانیه‌اش افزوده‌است که «اتحادیه اروپا باید تهدیدات تروریستی» ایران را «قویا محکوم کند».

جمهوری اسلامی ایران هر نوع دخالت و آگاهی تهران را از تلاش برای انفجار در گردهمایی مجاهدین خلق در تیر ۱۳۹۷ در پاریس، قاطعانه تکذیب کرده‌است.

وزیر خارجه ایران تلویحی گفته بود که نسبت دادن این توطئه به ایران، خود یک توطئه دیگر سازمان موساد، آن‌هم درست در آستانه سفر حسن روحانی، رئیس جمهوری وقت ایران به اروپا بوده‌است.

آقای روحانی آن دیدار از کشورهای اروپایی را با هدف تقویت برجام و تحکیم مناسبات تهران با اروپا، در حالی که آمریکا تنها یک ماه پیش از آن از توافق هسته‌ای خارج شده بود، انجام داد.

به نوشته تایمز اسرائیل، رسانه‌های عبری در آن زمان نوشتند که اسرائیل، عامل «افشای این توطئه» و مطلع کردن مقامات کشورهای مرتبط اروپایی بود. سایت وای.نت نوشته بود «موساد حمله تروریستی ایران در فرانسه را خنثی کرد».

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، نیز گفته بود که «کشف تلاش تروریستی ایران در فرانسه، اتفاقی نبود». وی با انتقاد از کشورهای اروپا که میزبان حسن روحانی شدند، گفت ایران در حال ترور در خاک آنها بوده‌است.

به نوشته تایمز اسرائیل، در گردهمایی سازمان مجاهدین خلق در تیر آن سال، رودی جولیانی، شهردار پیشین نیویورک و از وکلای رئیس جمهوری کنونی آمریکا، و نیوت گینگریج، رئیس پیشین مجلس نمایندگان آمریکا، سخنرانی کرده و بر لزوم تغییر حکومت در ایران تأکید کردند.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy