Monday, Oct 12, 2020

صفحه نخست » نماینده مجلس: شلوار تنگ باعث عقیم شدن می‌شود

shalvar.jpg دویچه وله - تبلیغات و تشویق گسترده در ایران برای فرزندآوری بی‌نتیجه مانده‌است. دبیر کمیسیون فرهنگی مجلس با هشدار نسبت به کاهش جمعیت، دخترها و پسرها را از پوشیدن لباس‌های چسبان منع کرده و شلوار تنگ را باعث و بانی ناباروری دانسته است.

حسین جلالی‌، دبیر کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی ابراز نگرانی کرده که ایران به زودی به پیرترین کشور دنیا مبدل شود. او خبر داده که طرح "جمعیت و تعالی خانواده" به زودی و برای تصویب به هیات رئیسه تقدیم می‌شود.

او نوع لباس افراد و تغییر سبک پوشش را عامل مهمی در افزایش ناباروری دانسته و گفته است: «لباس‌های چسبان مخصوصا در حوزه شلوار برای پسر و دختر باعث عقیم‌شدن می‌شود.»

نماینده رفسنجان در توضیح این مدعا به تحت فشار قرار گرفتن اندام‌های باروری در لباس تنگ اشاره کرده و هم‌زمان وزارت بهداشت را سرزنش کرده که در آموزش‌هایش، راه‌کارهای جلوگیری از بچه‌دار شدن را تبلیغ می‌کند.

مطالب بیشتر در سایت دویچه وله

دبیر کمیسیون فرهنگی مجلس آمار سالیانه سقط جنین در ایران را ۷۰۰هزار مورد اعلام کرده و نتیجه گرفته که روزی ۲۰۰۰ کودک در این کشور کشته می‌شوند: «آیا احساسات و عواطف مردم ما جریحه دار نمی‌شود؛ در سیمای جمهوری اسلامی و شبکه‌های اجتماعی یکبار از خاک کردن جوجه‌های یک روزه فیلمی منتشر شد چقدر مردم ما ناراحت شدند و اشک مردم ما از اینکه جوجه‌های یک روزه را خاک می‌کردند جاری شد اما واکنش ما به این نسل کشی چیست.»

حسین جلالی‌، کمک‌های دولتی به خانواده‌های ۵ نفری را نیز مصداق رسمیت بخشیدن به سه فرزند در هر خانواده دانسته و گفته است: «بچه چهارم ناخوانده است، خارج از کوپن است... قوانین ما بچه چهارم را انسان حساب نمی‌کند. معنی این قوانین این است که شما فرزندآوری نداشته باشید.»

تشویق فرزندآوری در ایران و تبلیغات گسترده در این زمینه، بیش از همه به دلایل اقتصادی و تغییر سبک زندگی مردم بی نتیجه مانده است. بیکاری گسترده، ناامنی مالی و چشم‌اندازهای نومیدکننده اجتماعی، بسیاری زوج‌ها را از صرافت فرزندآوری انداخته و در نتیجه این واقعیات در بحث کاهش زاد و ولد از "شلوار تنگ" تعیین‌کننده ترند.

سراشیبی نرخ موالید

نرخ رشد جمعیت ایران در سال‌های نخست انقلاب، حدود ۴۵/ ۲درصد بود که در دهه ۸۰ به حدود ۵/ ۱ درصد رسید. آخرین آمار وزات بهداشت در سال ۱۳۹۸ نشان داد که این نرخ به کمتر از یک درصد سقوط کرده است.

از معدود مواردی که رهبر جمهوری اسلامی اشتباهی را پذیرفته و نسبت به آن استغفار کرده، سیاست کنترل جمعیت در دهه هفتاد و هشتاد شمسی است. او در بهار ۱۳۹۳ از قوای سه گانه و زیرمجموعه‌های آنها خواست برای رشد "اقتدار ملی" در جهت افزایش نرخ رشد جمعیت کوشش کنند. پس از آن و یکشبه، سیاست‌های تنظیم خانواده ملغی شدند و عمل‌های وازکتومی و توبکتومی (بستن لوله‌ها) که در بیمارستان‌ها رایج بود، ممنوع شد.

با این وجود، منحنی تولد در ایران بالا نرفت و آمار ازدواج نیز ۴۰درصد به نسبت شش سال قبل کمتر شد.

چند سال قبل نیز وزارت خانواده ترکیه با انتشار یک دفترچه راهنمای ازدواج، به مردها توصیه کرده بود که شلوار تنگ نپوشند و لپ تاپ روی پاهای خود نگذارند تا مقدار و کیفیت اسپرم‌شان کاهش نیابد. اردوغان رئیس جمهور ترکیه هم‌ از خانواده‌ها خواسته دستکم سه بچه داشته باشند تا جامعه با افت جمعیت و پیری روبرو نشود.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy