Tuesday, Oct 13, 2020

صفحه نخست » سینماگر پیشکسوت ایرانی در اثر ابتلا به ویروس کرونا درگذشت

alami_101220.jpgرادیو بین المللی فرانسه - اکبر عالمی مستندساز، عکاس، پژوهشگر، منتقد و استاد سینما در دانشگاه، بامداد روز سه شنبه ۲۲ مهر، در اثر ابتلا به ویروس کرونا، از دنیا رفت. وی همچنین علاوه بر تألیف و ترجمۀ آثار بسیاری در حوزۀ سینما و عکاسی، به عنوان کارشناس سینما و رسانه، مجری برنامه های محبوب سینمایی "آن روی سکه" و "هنر هفتم" در تلویزیون نیز بوده است.

اکبر عالمی هنرمند پیشکسوت سینمای ایران، که از هفتۀ پیش در اثر ابتلا به ویروس کرونا در بخش مراقبت های ویژۀ یکی از بیمارستان های تهران بستری بود، بامداد سه شنبه ۲۲ مهر، در سن ۷٥ سالگی درگذشت.

اردشیر عالمی فرزند وی، با اعلام خبر درگذشت این هنرمند در صفحه شخصی خود در اینستاگرام نوشت: «پدر رفت، او فقط پدر من نبود، پدر چند نسل ایران بود، تاثیر وجودش تا سال‌ها باقی خواهد ماند».

اکبر عالمی دو هفته پیش در جریان ساخت مستندی در مورد بیماران کرونایی، راهی بیمارستان شده بود اما با وجود رعایت پروتکل های بهداشتی، او و سه همکار دیگرش، همگی به ویروس کرونا مبتلا شدند. همسر وی نیز به کرونا مبتلا شده و در بیمارستان بستری است.

👈مطالب بیشتر در سایت رادیو بین المللی فرانسه

اکبر عالمی در تیرماه ۱۳۲۴ در اهواز متولد شد. او دارای اصالتی دامغانی است و به اقتضای شغل پدرش که دامپزشکی بود، تجربۀ زندگی در شهرهای مختلف ایران را به دست آورد اما به عشق سینما راهی تهران شد و در رشتۀ رادیو تلویزیون در دانشکدۀ هنرهای دراماتیک دانشگاه هنر تهران، تحصیل کرد. او پس از به پایان رساندن مقطع کارشناسی‌ ارشد در رشتۀ سینما در دانشگاه تربیت مدرس، مدرک دکترای سینما را از بریتانیا اخذ کرد و سپس به ایران بازگشت.

وی تجربۀ بازیگری را نیز با فیلم "بابا نان داد" به کارگردانی امان منطقی در سال ۱۳۵۱ در کارنامۀ خود دارد. اکبر عالمی همچنین در دهۀ ۶۰ و ۷۰، مدتی ریاست لابراتوار سینمایی وزارت فرهنگ و آموزش عالی و مسئولیت لابراتوارهای سازمان صدا و سیما را نیز بر عهده داشت و مانع از نابودی این آرشیوهای مهم شد.

اکبر عالمی در دهۀ ۱۳۶۰ با برنامۀ سینمایی "آن روی سکه" در تلویزیون، نقش مؤثری در ارتقای سطح فرهنگی و هنری مردم و علاقه مندان به سینما داشت؛ به طوریکه این مجموعه، الهام بخش بسیاری از هنرمندان فعلی برای ورود به عرصۀ سینما بوده است. او در این برنامه، با اجرایی علمی و دقیق به تروکاژهای سینمایی، حقه‌های سینمایی و پشت صحنه‌های سینما می‌پرداخت.

وی همچنین در دهۀ ۷۰ به عنوان کارشناس سینما و رسانه، مجری برنامۀ محبوب "هنر هفتم" بود که به عقیدهٔ سینماگران، یکی از تأثیرگذارترین برنامه های تلویزیون در حوزۀ سینما بوده‌ است و بسیاری او را برای اجرای متبحرانه در این برنامۀ سینمایی می شناسند. وی همچنین به عنوان کارشناس، اجرای برنامۀ "سینما، ماورا" را نیز بر عهده داشت.

اکبر عالمی از سال ۱۳۷۹ تا ۱۳۸۶ عضو فرهنگستان هنر و فرهنگستان زبان و ادب فارسی نیز بود.

اکبر عالمی از فیلمسازان شاخص و پیشکسوت ایران در ژانر مستند است که از مهمترین آثار مستند وی می توان به "مروارید خلیج فارس" در سال ١٣۸٧ و "خلیج فارس و نواحی نه‌گانه" از سال ١٣۸۷ تا ١۳۸۳، اشاره کرد که در آن با روایتی غیر مستقیم به موضوع ایرانی بودن این آبراه و پیشرفت های بوشهر پرداخته شده است.

او همچنین حدود سی فیلم مستند برای صنایع داروسازی، پتروشیمی، نساجی و چوب، به زبان‌های انگلیسی، فرانسوی، اسپانیولی، آلمانی، ایتالیایی ساخته است.

وی از اعضای انجمن مدرسان سینما نیز بود و سابقۀ فعالیت در زمینۀ دوبله و گویندگی را نیز در کارنامۀ هنری خود دارد که از جمله آثار ماندگار او در زمینۀ گویندگی، می توان به مجموعهٔ پنج قسمتی "جهان، آفریدهٔ هنر" دربارهٔ تاریخ هنر، مستند "چرا زیبایی مهم است؟" دربارهٔ فلسفهٔ زیبایی در هنر و مجموعهٔ پنج قسمتی "نوابغ عکاسی" دربارهٔ تاریخ عکاسی به تهیه‌کنندگی و مدیریت دوبلاژ بهزاد زهرایی برای شبکهٔ مستند سیما، اشاره کرد.

اکبر عالمی علاوه بر ساخت مستند و برنامه‌های هنری و فرهنگی تلویزیونی در زمینهٔ سینما همراه با اجراهای حرفه‌ای و ماندگار و نقدهای تأثیرگذار فیلم، برای چند دهه به تدریس مباحث تکنیکی و تخصصی سینما و رنگ و نور و لابراتوار، در دانشگاه‌های هنر تهران نیز مشغول بود.

از جمله آثاری که در زمینۀ مباحث تخصصی سینما و عکاسی، توسط اکبر عالمی تألیف و یا ترجمه شده است، می توان به کتاب "قدرت واژگان" فرهنگنامه‌ای به زبان انگلیسی از انواع واژگان تخصصی هنرهای مختلف اعم از هنرهای تجسمی، سینما، عکاسی، تلویزیون و تئاتر، به همراه شرح و تفسیر آنها و نیز کتاب "تمهیدات سینمایی" اشاره کرد که مجموعه ای است در چهار بخش و به جلوه‌های ویژۀ سینمایی می‌پردازد. همچنین کتاب "فرهنگ جامع انیمیشن" که پیرامون اصطلاحات معمول بین انیماتورها و نیز تعابیر و اصطلاحات علمی انیمیشن است، زیر نظر اکبر عالمی توسط فرناز خوشبخت تألیف شده‌ است. کتاب "ظهور در عکاسی و سینما" نوشتۀ "آر آی جاکوبسن" نیز کتابی مرجع در حوزۀ عکاسی محسوب می شود که توسط اکبر عالمی ترجمه شده است.

همزمان با برگزاری جشن تصویر سال در خانهٔ هنرمندان ایران در هشتم اسفند ۱۳۹۳، طی مراسمی، از یک عمر تلاش اکبر عالمی در عرصهٔ عکاسی و سینما تجلیل و از این استاد دانشگاه به عنوان "معمار کلمه با دانشی چندوجهی" یاد شد؛ هنرمندی که طی نیم قرن تلاش مستمر برای دمیدن عشق هنر و سینما به دانشجویان و نیز ارتقاء سطح اندیشه و دانش هنری در سینمای ایران، نقش بزرگی داشت.

👈مطالب بیشتر در سایت رادیو بین المللی فرانسه

از جمله آثاری که دربارۀ نیم قرن فعالیت هنری اکبر عالمی ساخته شده است، می توان به فیلم "مردی برای تمام فصول" ساختۀ روناک جعفری اشاره کرد.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy