Tuesday, Oct 13, 2020

صفحه نخست » جزئیات پاپان دور نخست مذاکرات لبنان و اسرائیل

un.jpg العربیه - دو هیئت لبنانی و اسرائیلی چهارشنبه ۱۴ اکتبر در ناقوره در جنوب لبنان، مذاکرات در مورد ترسیم مرزهای دریایی میان دو کشور را در سکوت شدید رسانه‌ای آغاز کردند.

به گفته چندین منبع آگاه، دومین دور مذاکرات میان طرفین در ۲۸ اکتبر جاری برپا خواهد شد.

دور نخست مذاکرات، امروز در مقر یونیفل در منطقه ناقوره با حضور نمایندگانی از جانب آمریکا و سازمان ملل آغاز گردید.

به گفته خبرنگار العربیه این مذاکرات در حالی آغاز گردید که کروزرهای دریایی، بالگردها و تجهیزات نظامی در پیرامون مکان مذاکرات و در فضای کاملاً بسته به روی رسانه‌ها و ممنوعیت تصویر برداری، حضور داشتند.

به گفته منابع وزارت دفاع، مذاکره کنندگان فقط مدت بسیار کوتاهی در حدود یک ساعت ملاقات داشتند.

مطالب بیشتر در سایت العربیه

به گفته سرتیپ خلبان بسام یاسین رئیس هیئت لبنانی، این هیئت بر انتظار خود از این مذاکرات در خصوص ترسیم مرز دریایی با اسرائیل در چارچوب مدت زمانی منطقی تأکید ورزید.

مطابق متن منتشر شده از سوی ارتش لبنان، یاسین تأکید کرد «دیدار امروز در حکم سوت حرکت قطار مذاکرات فنی غیر مستقیم می‌باشد. ما انتظار داریم که این مذاکرات با ضرب آهنگی به پیش برود که بتوان این پرونده را در مدت زمان منطقی به نتیجه رساند.»

وی افزود: «با توجه به منافع عالی کشورمان، چشم به‌راه این هستیم که این مذاکرات با ضرب آهنگی به پیش برود که بتوان این پرونده را در مدت زمان منطقی به نتیجه رساند.»

رئیس هیئت لبنان تأکید کرد که «دیگر اطراف دست اندرکار نیز به وظیفه خود در خصوص تعهدات مبتنی بر موارد منطبق با قانون جهانی، ضمن حفظ محرمانه بودن مذاکرات عمل کنند و صورت جلسه نشست‌های فنی و غیر مستقیم، ثبت شوند و فرمول نهایی برای ترسیم بعد از تأیید از سوی مقامات سیاسی دست اندر کار لبنان، مشخص گردد.»

رئیس هیئت لبنانی از تلاش‌های آمریکا و سازمان ملل بخاطر ایجاد فضای مثبت و سازنده و اقدامات کارساز در راستای تنظیم سازو کارهای مذاکرات و پیشبرد روند گفت و گو، قدردانی کرد.

خبرگزاری لبنان عنوان ساخت که مذاکرات ترسیم مرزها در نخستین دور مذاکرات میان هیئت‌های لبنانی و اسرائیلی، از ویژگی پروتکلی و کسب اطلاع برخوردار خواهد بود.

دیوید شنکر معاون وزیر خارجه آمریکا در امور خاور نزدیک سه‌شنبه ۱۳ اکتبر برای حضور در مذاکرات ترسیم مرزها وارد بیروت شد که از نگاه سیاست مداران لبنانی، نخستین گام در راستای عادی سازی روابط با اسرائیل با پوشش حزب‌الله است.

لبنان و اسرائیل در ابتدای ماه جاری، دستیابی به تفاهم برای آغاز مذاکرات زیر نظر سازمان ملل در مرکز این سازمان در شهر مرزی ناقوره را اعلام کردند که واشینگتن آن را گامی «تاریخی» میان دو کشوری دانست که در وضعیت جنگ با هم قرار دارند.

از سوی دیگر ریاست جمهوری لبنان روز گذشته اعلام داشت که گفت‌وگوهای رو در رو با اسرائیل در راستای انعقاد پیمانی بین‌المللی یا عادی سازی روابط یا برسمیت شناختن اسرائیل قرار ندارد.

مسئولان اسرائیلی احتمال می‌دهند که در صورت تعامل مثبت و پراتیک طرف لبنانی، توافقی میان طرفین بر سر ترسیم مرزهای دریایی ظرف چند هفته یا چند ماه به دست آید.

حزب‌الله و جنبش امل قبل از آغاز مذاکرات، مخالفت خود را با حضور غیرنظامیان در هیئت لبنان ابراز داشته و خواهان بازبینی در ترکیب هیئت لبنانی شدند.

به گفته وزارت خارجه آمریکا دیوید شنکر مدیریت جلسه نخستین را بر عهده داشت و جان دورشر سفیر پیشین آمریکا نیز به عنوان میانجی درتمامی جلسات مذاکره حضور داشت.

شایان ذکر است که هیئت لبنانی متشکل از ۴ نفر است که دو تن از آنها نظامی و یک عضو از مسئولان نفتی و دیگری کارشناس مرزی هستند. ریاست هیئت اسرائیلی را یوال اشتاینتز وزیر انرژی اسرائیل بر عهده خواهد داشت.

اختلاف مرزی لبنان با اسرائیل بر سر ۹۶۴ کیلومتر مربع در آب‌های منطقه‌ای و ۱۳ نقطه در مرزهای زمینی می‌باشد.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy