Sunday, Oct 18, 2020

صفحه نخست » درگیری خامنه‌ای و پمپئو در توییتر

pompeo_101820.jpgفرامرز داور - ایران وایر

یکی از حساب‌های توییتر آیت‌الله «علی خامنه‌ای»، که ویدیوهایی از او به زبان انگلیسی منتشر می‌کند، از قولش توییت کرده است که «اگر ایران می‌خواست سلاح اتمی به دست آورد، هیچ‌کس نمی‌توانست مانع آن شود.»

این توییت همراه ویدیویی از گفته‌های او و اظهاراتی از روسای جمهور آمریکا در ادوار مختلف منتشر شده است که طی آن می‌گویند مانع از دست‌یابی جمهوری اسلامی ایران به سلاح هسته‌ای خواهند شد.

0001.jpgپس از انتشار این توییت، «مایک پمپئو»، وزیر خارجه آمریکا، در توییتر خود با درج عکسی از توییتر آیت‌الله خامنه‌ای نوشت: «ایران ادعا می‌کند که سلاح هسته‌ای نمی‌خواهد، سپس جهان را با برنامه هسته‌ای خود تهدید می‌کند. همه ملت‌ها باید مانع اخاذی این رژیم شوند. ایالات متحده هرگز اجازه نخواهد داد كه دولت حامی ترور در جهان، كشنده‌ترین سلاح را در اختیار داشته باشد - و بله ما می‌توانیم از آن جلوگیری كنیم و خواهیم کرد.»

پس از توییت وزیر خارجه آمریکا، حساب توییتری «سازمان انرژی اتمی» به طور مستقیم به مایک پمپئو جواب داد و نوشت: «دانشمندان صنعت هسته‌ای ایران، گوش به رهنمودهای رهبری، آماده مقابله با زورگویی دولت آمریکا در موضوع استفاده از انرژی هسته‌ای هستند. آینده‌نگری در استفاده صلح‌آمیز اصل راه‌بردی برای ایران است و قدرت هسته‌ای برای همیشه در تسلط ملت ایران.»

👈مطالب بیشتر در سایت ایران وایر

اختلاف درباره برنامه اتمی ایران که در اواخر دولت «باراک اوباما» حل‌وفصل شده بود، با روی کار آمدن «دونالد ترامپ» و خروج او از توافق هسته‌ای برجام بار دیگر از سرگرفته شد. دولت ترامپ حتی با حمله هوایی به فرودگاه عراق، فرمانده نیروی قدس شاخه برون‌مرزی «سپاه پاسداران انقلاب اسلامی»، را کشت که از زمان تاسیس جمهوری اسلامی اقدامی بی‌سابقه در روابط دو کشور بود.

دولت ترامپ یکی از سخت‌ترین مجموعه تحریم‌های تاریخ را علیه جمهوری اسلامی اعمال کرده و خواهان گفت‌وگو با مقام‌های جمهوری اسلامی است تا اولا یک توافق اتمی دیگر شکل بگیرد و ثانیا به فعالیت‌های منطقه‌ای ایران که تشکیل گروه‌های نیابتی شبه‌نظامی است، پایان داده شود. این سیاست «کمپین فشار حداکثری» نام دارد.

جمهوری اسلامی در واکنش به این دو اقدام، اولا به اجرای بخش‌های غیرحساسیت‌برانگیز توافق برجام خاتمه داده و درباره فعالیت‌های منطقه‌ای گفته است که ایالات متحده باید منطقه را ترک کند که منظور آن است که نیروهای نظامی این کشور از عراق و افغانستان خارج شوند.

طی این مدت آیت‌الله خامنه‌ای در برابر مذاکره با ایالات متحده مقاومت کرده است و انتظار می‌رود که تا روشن شدن نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا که بین ترامپ و «جو بایدن» است، گفت‌وگوی موثری هم بین دو طرف شکل نگیرد، اما احتمالا تحمل این وضع در طولانی‌مدت برای حاکمان جمهوری اسلامی هم قابل ادامه نیست.

ارزش ریال، واحد پول ملی ایران، طی این مدت چنان سقوط کرده است که قیمت هر دلار آمریکا که قبل از خروج ایالات متحده از برجام کمتر از پنج‌هزار تومان بود، ظرف دو سال و نیم به بیشتر از سی‌ودوهزار تومان، یعنی ششصد درصد افزایش، رسیده است.

مقام‌های ایرانی به جنگ لفظی با آمریکا، از جمله در توییتر، ادامه می‌دهند، در حالی که شهروندان ایرانی هر روز فقیر و فقیرتر می‌شوند و توان مالی ایران بر اثر سال‌ها تحریم و چهار دهه سوء مدیریت در جمهوری اسلامی مستهلک و فرسوده‌تر می‌شود و به قول رئیس «اتاق بازرگانی ایران و چین»، «دیگر پولی هم برای اختلاس و فساد مالی باقی نمانده است



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy