Tuesday, Oct 20, 2020

صفحه نخست » تردید «وال استریت ژورنال» درباره توانایی بایدن در مهار ایران

wsj_102020.jpg«آقای بایدن چگونه می‌خواهد امپریالیسم منطقه‌ای و حمایت از تروریسم ایران را بدون تحریم تسلیحاتی مهار کند؟»

تحریم تسلیحاتی بین المللی علیه ایران روز یکشنبه به پایان رسید. پایان این تحریم‌ها نقص‌های توافق هسته‌‌ای ۲۰۱۵ و عدم موفقیت سازمان ملل در رسیدن به امنیت جمعی را آشکار می‌کند. همچنین این پرسش را در مقابل جو بایدن قرار می‌دهد که او چگونه می خواهد ایران را مهار کند وقتی قول بازگشت به برجام را داده است.

شورای سردبیری وال استریت ژورنال در یادداشت ضمن بیان این مطلب افزوده است: «تحریم سازمان ملل در سال ۲۰۰۷ ایران را از خرید هواپیماهای جنگی، تانک‌ها و سایر سلاح‌های پیشرفته بازداشت. پایان دادن به این ممنوعیت در سال ۲۰۲۰ یکی از امتیازات بسیاری بود که دولت اوباما-بایدن برای دستیابی به توافق به ایران داد.»

در ادامه این مطلب آمده است: «تابستانی که گذشت، ایالات متحده به دنبال تمدید تحریم‌ها در شورای امنیت سازمان ملل بود اما راهش توسط چین و روسیه مسدود شد. ۱۱ کشور از جمله انگلیس، آلمان و فرانسه، که پیش‌بینی می‌کنند رئیس‌جمهور بایدن تصمیم سال ۲۰۱۸ رئیس جمهور ترامپ را لغو کند، رای ممتنع دادند. آنها با وجود سابقه ایران در زمینه حمایت از ترور در اروپا سکوت کردند.»

این روزنامه آمریکایی ادامه داده است: «وزارت امور خارجه پس از بازگرداندن یکباره تحریم‌ها، پایان تحریم را بر اساس توافق سال ۲۰۱۵ به رسمیت نمی‌شناسد. ماه گذشته کشورهای دیگر مخالفت کردند، بنابراین این نشانه دیگری است که سازمان ملل متحد بیش از آنکه متحد منافع ایالات متحده باشد، مانع است.»

به نوشته این روزنامه، مایک پمپئو، وزیر امور خارجه، روز یکشنبه گفت: «ایالات متحده آماده است تا از قدرت خود استفاده کند تا هر فرد یا نهادی که به طور مادی در تأمین فروش یا انتقال اسلحه متعارف به یا از ایران کمک کند، مورد تحریم قرار دهد.»

شورای سردبیری وال استریت ژورنال تصریح کرده است: «آقای بایدن می‌گوید اگر تهران به توافق عمل کند، به توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ بازمی‌گردد. او همچنین قول داده که درباره رفتارهای ایران در خاورمیانه که منتج به نتایج بد می‌شود موضع سختگیرانه‌ای داشته باشد.»

این مطلب در پایان این پرسش را مطرح کرده است: «اما چگونه آقای بایدن می‌خواهد امپریالیسم منطقه‌ای و حمایت از تروریسم ایران را بدون تحریم تسلیحاتی مهار کند؟ مانند موارد بسیاری دیگر در دستورکار آقای بایدن، این پرسش تا بعد از انتخابات مطرح نخواهدشد. اما شما می‌توانید شرط ببندید که آخوندها به آن فکر می‌کنند.»



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy