Sunday, Oct 25, 2020

صفحه نخست » تحرکات نظامی ایران، تیپ مکانیزه سپاه در مناطق مرزی ارمنستان و جمهوری آذربایجان مستقر شد

bbc25.jpgبی بی سی فارسی - سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نیروها و تجهیزات نظامی خود را در مناطق مرزی دو کشور ارمنستان و جمهوری آذربایجان مستقر کرده است.

"تیپ مکانیزه امام زمان" از نیروی زمینی سپاه با تانک و تجهیزات به منطقه خداآفرین در مرز جمهوری آذربایجان و همین طور جلفا در مرز ارمنستان اعزام شده است.

سپاه می‌گوید این اقدام برای دفاع از تمامیت ارضی کشور و برقراری امنیت در نوار مرزی شمال غرب صورت گرفته است.

روز شنبه سوم آبان ویدیوهایی از انتقال تجهیزات نظامی سپاه به مناطق مرزی منتشر شده بود.

از زمان آغاز درگیری‌های قره‌باغ میان جمهوری آذربایجان و ارمنستان مناطق مرزی ایران، به ویژه شهرستان خداآفرین در مرز جمهوری آذربایجان بارها از گلوله‌باران این جنگ آسیب دیده است.

مقام‌های نظامی و سیاسی جمهوری اسلامی تا کنون چندین بار درباره تعرض به خاک ایران از سوی طرف‌های درگیر هشدار داده‌اند.

محمد پاکپور، فرمانده نیروی زمینی سپاه پاسداران، روز شنبه ۳ آبان در سفر به مناطق مرزی جمهوری آذربایجان بار دیگر هشدار داد که هرگونه ناامنی و تهدید در مرزها با "اقدام مقابله‌ای" ایران روبرو می‌شود.

آقای پاکپور گفت که یگان‌هایی از نیروی زمینی سپاه با هدف "صیانت از منافع ملی و همچنین تامین امنیت و آرامش مردم" به منطقه اعزام می‌شوند.

پیش از آن هم ابوالفضل شکارچی، سخنگوی نیروهای مسلح ایران، گفته بود که به دلیل رعایت نشدن قواعد بین‌المللی حسن همجواری، نیروهای مسلح ایران خطوط دفاعی خود را در مناطق مرزی تقویت کرده‌اند.

درگیری میان نیروهای جمهوری آذربایجان و ارمنستان در منطقه مورد مناقشه قره‌باغ از چهار هفته پیش آغاز شده و تمام تلاش‌ها برای یافتن راه حل سیاسی یا برقراری آتش‌بس بی‌نتیجه بوده است.

نبرد میان نیروهای دو طرف همچنان با شدت ادامه دارد و تلفات بسیار زیادی از جمله در میان غیرنظامیان به جا گذاشته است.

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه، دو روز پیش گفت که حدود پنج‌هزار نفر در این درگیری‌ها کشته شده‌اند.

منطقه مورد مناقشه قره‌باغ از سوی جامعه بین المللی بخشی از خاک آذربایجان شناخته می‌شود اما تحت کنترل ارمنی‌های ساکن این منطقه است.

دولت ایران با وجود تاکید بر تمامیت ارضی جمهوری آذربایجان تلاش کرده خود را در این نبرد بی‌طرف نشان دهد و بارها پیشنهاد میانجیگری را مطرح کرده است.





Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy