Sunday, Oct 25, 2020

صفحه نخست » نسبت علی حاتمی با کافه‌ای که یک سینمای روباز دارد

wire25-4.jpgایران وایر - یاسمن شهرستانی، شهروند خبرنگار تهران

عمارتی قدیمی و بزرگ و بازسازی‌شده با یک حیاط نوستالژیک زیبا و حوض فیروزه‌‌ای و ظروف گل سرخی که کف حوض پخش شده‌اند و فولکس مدل پایینی که ابعاد و قدمت آن، در برگ‌ریزان پاییزی این حیاط زیبا، چشم مشتری را می‌نوازد، برای لحظاتی هم که شده، ذوق بازدیدکننده بر ذهن و عقلش سوار می‌شود، آن چه را که از صبح بر او گذشته فراموش می‌کند و چشم و دلش را به سمت تماشای زیبایی‌های این عمارت سوق می‌دهد. این‌جا «کافه گودو یاس» است.

کافه گودو یاس، در خیابان ویلای تهران، به چند دلیل محبوبیت خاصی بین علاقه‌مندان سینما دارد. یک دلیل محبوبیت کافه گودو یاس برای سینمایی‌ها برنامه‌‌ای در این کافه تحت عنوان «سینما پشت‌ بام» است که هر شب در پشت بام این عمارت دو سانس فیلم اکران می‌کند و روزهای شنبه و سه‌شنبه تخفیف ۵۰ درصد دارد. در فضای مجازی این کافه به خانه «علی حاتمی»، شاعر سینمای ایران، شناخته شده است. هر روزه علاقمندان برای کشف و ضبط تصاویر منزل سینماگر محبوب‌شان راهی خیابان ویلا می‌شوند.

خانم جوان مدیر کافه گودو در پاسخ به سوالم مبنی بر این که «آیا این‌جا خانه علی حاتمی است؟» با لبخندی می‌گوید: «نه این جا خانه ما است. راستش ما دو سال است این جا هستیم و از روز اول از این حرف‌ها شنیده‌‌ایم، اما هدف‌مان خیلی با واقعی‌ بودن این خبر یا نبودنش فرقی نکرده است. ما می‌خواستیم یک فضای دنج و چشم‌نواز برای کافه‌بازها و علاقه‌مندان سینما درست کنیم که انجام شد و هر روز هم در حال تلاش برای بهتر کردن این محیط هستیم.»

👈مطالب بیشتر در سایت ایران وایر

او در ادامه می‌گوید: «چون برای شما مهم است آن‌قدر می‌توانم کمک‌تان کنم که این عمارت را که ما اجاره کردیم خیلی از این وسایل داخل آن بودند و از جنس کتاب‌ها و سلیقه انتخاب وسایل، احتمال این که این‌ها مربوط به یک هنرمند باشد زیاد است و چیزی که بیشتر شنیدیم این بود که این عمارت زمانی دفتر کار آقای حاتمی بوده است که آن هم صد در صد، نمی‌تواند مورد تایید ما باشد.»

«یاشار» دانشجوی سینما است و زیاد به کافه گودو یاس می‌آید. او در این مورد این طور توضیح می‌دهد: «راستش یک سال پیش من هم در اینستاگرام خواندم که این‌جا زمانی منزل استاد علی حاتمی بوده است و با چند تا از بچه‌ها آمدیم و با ذوق در و دیوار و وسایل را نگاه می‌کردیم و من از تماشای هر چیز قدیمی در این خانه، علی حاتمی را در کنار آن می‌دیدم. یک صندلی قدیمی گوشه حیاط بود که فرم خاصی داشت و در خیالم باور کرده بودم که علی حاتمی فیلم‌نامه مادر را روی آن نوشته است.»

او سرش را می‌خاراند و می‌گوید: «وقتی از بچه‌های کافه پرسیدیم و حرف‌مان را نه تایید و نه رد کردند، خیلی دمغ شدم و فکر کردم این‌ها خودشان برای جذب مشتری این بازی را در فضای مجازی راه انداخته‌‌اند و دیگر پایم را این‌جا نمی‌گذرام. دو ماهی هم واقعا نیامدم و یک بار یکی از رفقایم حرف قشنگی زد. او گفت: "از علی حاتمی آثارش مهم است که مانده و لذتش را می‌بریم. این که گودو یاس خانه‌‌اش یا دفتر کارش بوده یا نه واقعا چه اهمیتی دارد؟" دوباره این جا پاتوق شد و گپ‌های سینمایی‌مان را این‌جا می‌زنیم. گاهی اوقات هم روی پشت بام فیلم می‌بینیم. بچه‌های کافه هم بچه‌های خوبی هستند و در کل این عمارت خوراک لوکیشن شدن است.»

«سارا» کارمند کافه گودو است و در این زمینه می‌گوید: «راستش از روز اول با این که قول تقریبا معتبری در مورد این که این‌جا دفتر کار علی حاتمی بوده است، وجود داشت، ولی مدیر کافه گودو تاکید کرد که به مردم حرف بی‌حساب نزنید و هر کس پرسید بگویید نه نیست یا اطلاع دقیقی ندارم. ما اگر می‌خواهیم پیش‌رفت کنیم باید با اسم خودمان پیش‌رفت کنیم نه با اسم هنرمندان و آدم‌های دیگر. راستش خودمان هم نمی‌دانیم از کجا در اینستاگرام و فضای مجازی پر شده است که این‌جا خانه علی حاتمی بوده است؟»

سارا در مورد کار در کافه در روزهای کرونایی می‌گوید: «خودمان که تمام مدت با ماسک مشغول کار هستیم. از طرفی همه موقع ورود تب‌سنجی می‌شوند و دست‌هایمان را با الکل ضدعفونی می‌کنیم. خدا رو شکر، اگر چشم نزنم، بین بچه‌های خودمان کسی مبتلا نشده است.»

او در پایان صحبت‌هایش می‌گوید: «راستی ما حتی منوهایی کاغذی را هم جمع کردیم و هر کس برای سفارش می‌تواند منو را از هایلایت صفحه اینستاگرام گودو یاس ببیند و سفارش دهد. ضمنا تمام میز و صندلی‌ها بعد از رفتن مشتری قبلی و قبل از نشستن مشتری جدید ضدعفونی می‌شوند. خدا کند زودتر این وضعیت تمام شود؛ واقعا اذیت‌کننده است.»



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy