Tuesday, Oct 27, 2020

صفحه نخست » اردوغان از سیاستمدار هلندی به دلیل انتشار این کاریکاتور شکایت کرد

inter27-1.jpgرادیو فردا - انتشار کاریکاتوری از رئیس‌جمهوری ترکیه و معرفی وی به عنوان «تروریست» از سوی خیرت ویلدرس، رهبر حزب آزادی در هلند، با واکنش تند مقام‌های دولت ترکیه مواجه شد.

مقام‌های دولت ترکیه می‌گویند اینگونه اقدامات «فاشیستی» هستند و باید متوقف شوند.

آقای ویلدرس که سیاستمداری راست‌گرا است، در روزهای اخیر نه تنها اردوغان را «تروریست» نامیده است، بلکه با بازنشر مطلبی از وب‌سایت «نوردیک مانیتور» سوئد، در توییتی نوشت که رئیس‌جمهوری ترکیه، با «سازمان‌های تروریستی» از جمله گروه دولت اسلامی «رابطه نزدیکی» دارد.

وب‌سایت «نوردیک مانیتور» که خیرت ویلدرس، مطلب آن را بازتوییت کرده، نوشته است که رئیس‌جمهوری ترکیه نه تنها با سازمان‌های تروریستی «رابطه نزدیک» دارد، بلکه با آنها «معامله» هم می‌کند.

0000.jpg

انتشار این کاریکاتور، خشم اردوغان و مقام‌های رسمی حامی وی در ترکیه را برانگیخت و رئیس‌جمهوری ترکیه، خیرت ویلدرس را «فاشیست» نامید.

👈مطالب بیشتر در سایت رادیو فردا

در کاریکاتور منتشر شده، اردوغان شبیه سلاطین عثمانی ترسیم شده که روی دستاری که به سرش بسته، یک بمب آماده انفجار دیده می‌شود.

اردوغان، روز یکشنبه، پنجم آبان در جلسه حزب عدالت و توسعه خطاب به ویلدرس گفت در کتاب‌های ما «فاشیسم وجود ندارد. فاشیسم در کتاب‌های شما است. در کتاب‌های ما عدالت اجتماعی وجود دارد.»

در واکنش به این اظهارات، خیرت ویلدرس در توییتی نوشت اینکه اردوغان او را «فاشیست» نامیده، نشان‌دهنده زیر‌ و رو شدن دنیا است.

در همین حال، شمار دیگری از سیاستمداران ترک از جمله مولود چاوش‌اوغلو، وزیر خارجه ترکیه نیز به اقدام ویلدرس در انتشار کاریکاتور اردوغان به عنوان «تروریست» انتقاد کردند.

چاوش‌اوغلو اظهارات ویلدرس را نشان‌دهنده زنده‌شدن دوباره «نژادپرستی» در اروپا توصیف کرد و خواستار توقف فعالیت سیاستمداران اروپایی با ذهنیت «فاشیستی» در این قاره شد.

حمله ویلدرس به اردوغان پس از آن صورت می‌کرد که او پس از برخوردهای اخیر فرانسه با مسلمانان افراطی در این کشور، امانوئل مکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه را «روانی» نامید و خواستار تحریم کالاهای فرانسوی از سوی مردم ترکیه شد.

اخیرا ساموئل پتی، معلم ۴۷ ساله تاریخ و جغرافیا، پس از نشان دادن کاریکاتورهای پیامبر اسلام در کلاس درس، خارج از مدرسه توسط یک مهاجم ۱۸ ساله چچنی‌تبار به نام «عبدالله انزروف» سر بریده شد.

امانوئل مکرون، رئيس‌جمهور فرانسه علاوه بر محکومیت شدید اقدام به قتل این معلم، از حق انتشار کاریکاتور پیامبر اسلام دفاع کرد که این اظهارنظر با واکنش منفی برخی رهبران کشورهای اسلامی از جمله اردوغان مواجه شد.

رئیس‌جمهوری ترکیه همچنین در آستانه هفته‌ای که مسلمانان خود را آماده جشن سالروز تولد پیامبر اسلام می‌کنند، تاکید کرد که اتحادیه اروپا باید به «برخورد اسلام‌ستیزانه» و «کارزار نفرت‌پراکنی» که مکرون آن را رهبری می‌کند، پایان بدهد.

اظهارات اردوغان و حملات متعدد او به مکرون بازتاب گسترده‌ای نزد رسانه‌ها و سیاستمداران اروپایی داشت که انتشار کاریکاتور او به عنوان «تروریست» یکی از این موارد بود.

ترکیه و فرانسه هر دو کشورهای عضو ناتو هستند که طی ماه‌های گذشته به دلیل مناقشه لیبی، حفاری‌های ترکیه در مدیترانه و اخیرا هم درگیری‌ها در منطقه ناگورنو-قره‌باغ، روابط آن‌ها به شدت تیره‌وتار شده است.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy