Thursday, Oct 29, 2020

صفحه نخست » آیا ناهید تقوی برای تبادل با یک جاسوس ایرانی در آلمان دستگیر شده؟

wire30.jpgایران وایر - رسانه‌های آلمانی روز چهارشنبه هفتم آبان ۱۳۹۹ خبر دادند که پلیس این کشور به دنبال یک مرد ۳۲ ساله ایرانی‌تبار به نام «سهیل امید خلوصیان» است.
«دویچه‌وله» نوشته است: «پلیس آلمان می‌گوید سهیل امید خلوصیان رسما به اتهام دو بار تجاوز در سال ۲۰۱۷ در شهر کلن و کرپن، تحت تعقیب است. قربانی، دختری ۱۶ ساله و دانش‌آموز است که در ایستگاه مرکزی قطار در شهر کلن با این مرد آشنا شده ‌است.»

«روزنامه اکسپرس» که به زبان آلمانی منتشر می‌شود اما ادعایی مبنی بر «جاسوس» بودن این شهروند مطرح کرده است. این روزنامه در شماره روز بیست و هشتم اکتبر(چهارشنبه هفتم آبان) نوشته از طریق یکی از مقامات امنیتی آلمان متوجه شده خلوصیان در جریان جنگ جاسوسی که سال‌ها است میان ایران و آلمان در جریان است، نقش مهمی بازی می‌کند.

👈مطالب بیشتر در سایت ایران وایر

این روزنامه با طرح این پرسش که چرا سهیل امید خلوصیان تا کنون دستگیر نشده، نوشته است: «احتمالا خلوصیان را آزاد گذاشته‌اند چون به عنوان یک جاسوس، آزادی ‌او با ارزش‌‌تر از زندانی ‌شدنش بوده است.» البته تاخیر در دستگیری خلوصیان به خودی خود نمی‌تواند دلیل محکمه پسندی برای جاسوس بودن خلوصیان باشد. پرونده‌های مربوط به شکایت‌های آزار جنسی معمولا روندی کند و آهسته دارند گاه جمع‌آوری شواهد مدت‌ها طول می‌کشد و گاه قربانی پس از مدتها تصمیم به شکایت می‌گیرد.

بر اساس آمارهای وزارت دادگستری ، در آلمان فقط یک مورد از هر ۱۰ مورد تجاوز در سال۲۰۱۶ به پلیس گزارش شده است و فقط ۸ درصد دادگاه های تجاوز به محکومیت منجر شده است. با این حال روزنامه اکسپرس به نقل از منبع اگاهی که با او گفت‌و گو کرده خلوصیان را جاسوس معرفی کرده است.

این روزنامه در ادامه این گزارش به دستگیری «ناهید تقوی»، شهروند ۶۶ ساله ایرانی آلمانی که آخرین دوتابعیتی بازداشت شده در ایران به شمار می‌رود، اشاره کرده است.

خبر دستگیری ناهید تقوی روز دوم آبان امسال توسط دخترش در توییتر منتشر شد. او یک روز بعد در گفت‌و گو با «ایران‌وایر» اعلام کرد مادرش هیچ فعالیت سیاسی نداشته و سال‌های زیادی است که چند ماه از سال را در ایران می‌گذراند.

روزنامه اکسپرس پس از اشاره به بازداشت ناهید تقوی، نوشت که حکومت ایران از بازداشت دو تابعیتی‌ها به عنوان اهرم فشار برای آزادی افراد نزدیک به حکومت در دیگر کشورها استفاده می‌کند و گمانه‌ای درباره ارتباط بازداشت تقوی و رسانه‌ای شدن خبر جست‌وجوی پلیس برای بازداشت سهیل امیدخلوصیان مطرح کرد.

روزنامه اکسپرس به نقل از مقام امنیتی که با این رسانه گفت‌وگو کرده، اقدام پلیس آلمان در اعلام خبر جست‌وجو برای سهیل امید خلوصیان را این طور تحلیل کرده است: «آلمان می‌گوید اگر ایران سریع کوتاه نیاید، می‌تواند دیگر مهره‌های جاسوسی ایران را هم بسوزاند.»
این روزنامه نوشته است جاسوسانی در حد خلوصیان وظیفه زهرچشم گرفتن از افرادی را که در آلمان علیه جمهوری اسلامی فعالیت می‌کنند، به عهده دارند.

در سال‌های اخیر، دولت ایران از کشورهای امریکا، بریتانیا، اتریش، فرانسه، استرالیا، لبنان و سوئد، شهروندان دوتابعیتی و خارجی را با عنوان اتهام‌های امنیتی مانند «جاسوسی» و «همکاری با دول متخاصم» بازداشت و به حکم‌های سنگینی محکوم کرده است. بسیاری از آن‌ها هم‌چنان در زندان «اوین» و زندان‌های دیگر کشور به سر می‌برند. برخی از آن‌ها نیز طی سال‌های گذشته با زندانیان دیگر و یا در معاملات سیاسی معاوضه شده‌اند.

در سال‌های گذشته، «ژیو وانگ» که ملیت چینی دارد و ساکن امریکا است، «نزار زکا» شهروند لبنانی و ساکن امریکا، «مایکل وایت» شهروند امریکایی، «رولاند مارشال» شهروند فرانسوی، «جیسون رضاییان» شهروند ایرانی-امریکایی «امیر میرزایی حکمت» شهروند ایرانی-امریکایی که در ایران زندانی شده بودند، در مقابل پول یا معاوضه زندانیان ایرانی آزاد شده‌اند.

هنوز مشخص نیست ناهید تقوی چرا و توسط چه نهادی بازداشت شده است اما سابقه جمهوری اسلامی نشان می‌دهد که گمانه مطرح شده در روزنامه اکسپرس، امری بعید نیست.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy