Saturday, Oct 31, 2020

صفحه نخست » ظریف از حضور "تروریست ها و بقایای داعش" در جوار مرزهای ایران با قره باغ خبر داد

zarif_103020.jpgرادیو بین المللی فرانسه - محمدجواد ظریف وزیر امور خارجۀ ایران، روز یکشنبه ۱۱ آبان، دربارۀ انتقال و حضور گروه‌های تروریستی در جوار مرزهای ایران و در منطقۀ قره باغ، هشدار داد. در روزهای اخیر، مقامات ارمنستان و آمریکا، دولت ترکیه را متهم کردند که با اعزام شبه‌نظامیان و تروریست های جنگ داخلی سوریه به منطقۀ قره باغ، از آذربایجان حمایت کرده است.

محمد جواد ظریف وزیر امور خارجۀ ایران، با اشاره به ناامنی‌های ناشی از انتقال تروریست‌ها به ویژه بقایای داعش به منطقۀ قره باغ و رایزنی‌های دستگاه دیپلماسی برای مقابله با آنان، تصریح کرد: «دربارۀ نیروهای تروریستی، تقریباً اطمینان داریم که آنها در میانۀ درگیری‌ها حاضر بودند و تأکید کردیم که این اقدام به صلاح هیچکس نیست».

وی هشدار داد: «در مذاکرات اخیر و حتی قبل از آن به اطلاع مقامات آذربایجان و ارمنستان و نیز روسیه و ترکیه رساندیم که جمهوری اسلامی ایران چنین چیزی را تحمل نخواهد کرد».

رئیس دستگاه دیپلماسی ایران، در ادامه تأکید کرد: «اکنون این تروریست‌ها در حاشیۀ مرزهای ما حضور ندارند اما احتمال اینکه با فاصله از حاشیۀ مرزهای ما حضور داشته باشند، کماکان بالاست و ما این نگرانی را به طور جدی به طرفین اعلام کردیم.»

👈مطالب بیشتر در سایت رادیو بین المللی فرانسه

محمدجواد ظریف، طرح صلح جمهوری اسلامی ایران برای برقراری صلح در قره باغ را حرکتی به سمت حل و فصل این درگیری و به ویژه خروج نیروهای اشغالگر از مناطق اشغالی دانست. به نظر می رسد اشارۀ وزیر امور خارجۀ ایران به «خروج نیروهای اشغالی»، به منزلۀ پشتیبانی دولت تهران از آذربایجان، در جهت خروج ارمنستان از منطقۀ قره باغ است.

وی در ادامه گفـت: «از ابتدای بحران قره باغ، در رایزنی با کشورهای منطقه اعم از جمهوری آذربایجان و ارمنستان، روسیه و ترکیه، طرح صلح در این منطقه را پیگیری کردیم.»

وزیر امور خارجۀ ایران، افزود: «بیشترین خسارت را در این جنگ، کشورهای منطقه می‌بینند و بیشترین تاثیرگذاری برای خاتمۀ جنگ در منطقه را نیز همین کشورها می‌توانند داشته باشند».

وی با اشاره به اقدامات کشورهای گروه مینسگ در راستای برقراری صلح در قره باغ، تأکید کرد: «در این چهارچوب، بدون آن که تلاش کنیم با دیگر سازوکارهای موجود مانند گروه مینسک رقابتی داشته باشیم، هدف ها و رایزنی‌های خود را در این زمینه در پیش گرفتیم.»

رئیس دستگاه دیپلماسی ایران در ادامه گفت: «متاسفانه در ۳۰ سال گذشته، کار مذاکرات به نتیجه نرسیده و این تنش نیز همواره وجود داشته است، آن هم تنش‌هایی در کنار مرزهای ایران که غیرنظامیان و مردم را از دو طرف تهدید کرده است».

وی با تبیین اهداف سفر منطقه‌ای معاون سیاسی وزارت خارجه و طرح ایران برای صلح در قره باغ، اظهار داشت: «آقای عراقچی با طرحی که در کشور دربارۀ آن بحث شده و مورد تأیید مراجع ذیربط قرار گرفته بود، به این سفر رفت و پس از آنکه از منطقۀ مرزی بازدید کرد، در باکو با مقامات مختلف به ویژه با رئیس جمهوری، در روسیه با مقامات وزارت خارجۀ این کشور، در ایروان با مقامات مختلف به ویژه نخست وزیر ارمنستان و در ترکیه با همتای خود، مذاکراتی داشت و طرح ایران را ارائه کرد».

وی بدون اشاره به جزئیات دقیق طرح صلح ایران برای بحران قره باغ، گفت: «از نکات مهم این طرح، این است که فقط مربوط به آتش بس موقت نیست، بلکه حرکتی به سمت حل و فصل درگیری‌ها براساس چهارچوبی است که با اعلام تعهد دو طرف به مجموعه‌ای از اصول آغاز می‌شود و بعد با اقداماتی به ویژه خروج نیروهای اشغالگر از همه مناطق اشغالی ادامه می‌یابد».

وزیر امور خارجه ایران، تضمین حقوق مردم، ایجاد راه‌های ارتباطی، نظارت کشورهای منطقه بر روند اجرای طرح و مسائلی از این قبیل را از دیگر اجزای طرح صلح جمهوری اسلامی ایران برای برقراری صلح در منطقه قره باغ برشمرد.

وی در ادامه گفت: «دولت ایران منتظر است که مقامات آذربایجان و ارمنستان، روسیه و ترکیه، دیدگاه های خود را دربارۀ طرح صلح ایران برای بحران قره باغ، ارائه دهند».

این در حالیست که در روزهای اخیر، ارمنستان دولت ترکیه را متهم کرده است که با اعزام صدها نفر از شبه‌نظامیان و تروریست های دخیل در جنگ داخلی سوریه، به حمایت از آذربایجان پرداخته است. به رغم آنکه دولت اردوغان خواستار پیوستن به مذاکرات صلح بین ارمنستان و آذربایجان بود، اما آمریکا نیز با اشاره به گزارش‌هایی در خصوص اعزام شبه‌نظامیان و تروریست های سوری از جانب ترکیه برای کمک به نیروهای نظامی آذربایجان منطقۀ قره باغ، با حضور ترکیه در مذاکرات مربوط به صلح مخالفت کرد.

👈مطالب بیشتر در سایت رادیو بین المللی فرانسه

سه توافق آتش بس پیشین برای توقف جنگ در منطقۀ ناگورنو- قره باغ، ناکام مانده و طی یک ماه گذشته، از سوی دو کشور آذربایجان و ارمنستان نقض شده است. دو مورد آتش بسی که طی هفته های گذشته با میانجیگری روسیه اعلام شد و همچنین آتش بس سوم که در پی مذاکرات جداگانۀ وزرای امور خارجۀ دو کشور با مایک پمپئو وزیر امور خارجۀ آمریکا اعلام شد، بلافاصله پس از اجرایی شدن نقض شده و به جایی نرسید و طرفین درگیری نیز بارها یکدیگر را به نقض آتش بس متهم کرده اند.

از زمان آغاز درگیری‌ها در منطقۀ قره‌باغ، روستاهای مرزی ایران بارها شاهد اصابت خمپاره‌های دو طرف درگیر در این جنگ بوده است و جمهوری اسلامی ایران چندین بار هشدار داده است که طرفین درگیر، از تعرض به خاک ایران خودداری کنند.

دور جدید درگیری‌ها در قره‌باغ که از تاریخ ۲۷ سپتامبر/ ۶ مهر، آغاز شد، شدیدترین درگیری ها در این منطقه طی ۲۵ سال اخیر بوده است و برخی از کارشناسان و همچنین دولت روسیه تخمین می‌زنند که تاکنون چند هزار قربانی بر جای گذاشته است.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy