Tuesday, Nov 3, 2020

صفحه نخست » ظریف در‌ گفت‌و‌گو با سی‌بی‌اس، ترامپ نامه‌ای هشدارآمیز درباره انتخابات آمریکا به ایران داد + فیلم

zarif_110220.jpgمحمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران، در گفت و گو با یک شبکه آمریکایی خبر داده که دولت دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا در نامه‌ای به ایران در خصوص دخالت در انتخابات ریاست جمهوری این کشور هشدار داده و گفته دخالتی را در این زمینه تحمل نخواهد کرد.

بی بی سی - آقای ظریف در مصاحبه با تلویزیون سی بی اس ادعاهای آمریکا مبنی بر دخالت ایران در انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده را رد کرده است.

جان رتکلیف، مدیر اطلاعات ملی آمریکا پیش از این گفته بود روسیه و ایران گام‌هایی در جهت مداخله در انتخابات ۲۰۲۰ آمریکا برداشته‌اند. او ایران را به ارسال ای‌میل های تهدیدآمیز برای رای‌دهندگان حزب دمکرات متهم کرده بود.

به دنبال این ادعا وزارت خارجه ایران سفیر سوئیس حافظ منافع آمریکا در تهران را احضار کرده بود.

وزیر خارجه ایران گفته است که این کشور بین دونالد ترامپ یا جو بایدن هیچ یک را ترجیح نمی‌دهد. به گفته آقای ظریف آنچه برای ایران اهمیت دارد "رفتار کاخ سفید بعد از انتخابات است نه آنچه نامزدها در دوران مبارزات انتخاباتی وعده می دهند". اگرچه آقای ظریف در همین گفتگو گفته است "موضع‌گیری‌های تیم آقای بایدن بهتر است اما به هر حال بایست منتظر ایستاد و دید."

آقای ظریف گفته "اگر آمریکا تصمیم بگیرد رفتارهای مخرب خود علیه ایران را متوقف کند، ماجرا صرفنظر از اینکه چه کسی در کاخ سفید مستقر می‌شود متفاوت خواهد بود".

او در عین حال در صورت پیروزی جو بایدن مذاکره مجدد بر سر توافق هسته ای برجام را رد کرده و گفته "اگر می‌خواستیم مذاکره مجدد کنیم چهار سال پیش این کار را با دولت ترامپ انجام می دادیم".

آقای ظریف گفته می توانیم راهی برای تعامل دوباره پیدا کنیم اما این به معنی تکرار مذاکره نیست بلکه به معنی آن است که ایالات متحده به میز مذاکره برگردد".

توافق هسته ای برجام در زمان ریاست جمهوری باراک اوباما به دست آمد که جو بایدن نامزد حزب دمکرات در انتخابات این دوره آمریکا، معاون وی بود. با پیروزی دونالد ترامپ در انتخابات چهار سال پیش وی که توافق هسته ای با ایران را "بدترین توافق تاریخ" می خواند سرانجام از آن خارج شد و تمام تحریم های رفع شده علیه ایران را مجددا به اجرا گذاشت.

دولت ترامپ در دو سال و نیم اخیر سیاست "فشار حداکثری" را در برابر ایران در پیش گرفته و هدف آن را "تغییر رفتار" و "عادی شدن حکومت" ایران خوانده است.

در جریان اعمال این سیاست، تحریم های بسیار گسترده ای علیه مقام ها و نهادهای ایران اعمال شده است. شدت تاثیر این تحریم ها به حدی است که اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور ایران گفته است درآمدهای نفتی ایران از ۱۰۰ میلیارد دلار به کمتر از ۸ میلیارد در سال گذشته رسید.

با اینکه تحریم ها تاثیر غیرقابل انکاری در کاهش درآمد دولت ایران و اوضاع معیشتی شهروندان ایرانی داشته مقام های ایرانی می‌گویند که حاضر به مذاکره با ایالات متحده خارج از چارچوب توافق هسته ای نیستند.

آیت الله علی خامنه ای رهبر ایران هم گفته است "در مورد آمریکا سیاست ما حساب شده و مشخص است و این سیاست با رفت و آمد اشخاص تغییر نمی‌کند".

ایران می گوید آمریکا باید به توافق برجام بازگردد و تحریم های اعمال شده را رفع کند، سپس در چارچوب این توافق امکان مذاکره دو کشور وجود خواهد داشت.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy