Tuesday, Nov 3, 2020

صفحه نخست » آخرین خبرها از انتخابات آمریکا

elect1.jpgرادیو زمانه - در نخستین ساعات صبح چهارشنبه و در حالی‌که هنوز پیروز انتخابات روشن نشده و شمارش آرا در تعدادی از ایالت‌ها پایان نیافته، دونالد ترامپ طی سخنانی در کاخ سفید بدون ارائه شواهد تاکید کرد که انتخابات توسط گروهی از افراد بسیار «غم‌انگیز» از او ربوده شده است.

او خطاب به جمع طرفدارانش گفت:«این تقلبی است که متوجه عموم آمریکایی‌ها است، این موجب شرمساری کشور ما است» دونالد ترامپ افزود، ما آماده پیروزی در این انتخاباتیم، صادقانه بگویم، ما انتخابات را بردیم.

رییس جمهور آمریکا گفت که می‌خواسته تا شمارش آرا را قطع کند و نتیجه را به دیوان‌عالی آم - ریکا بسپرد.

دونالد ترامپ در ساعت ۲ و ۲۰ دقیقه بامداد چهارشنبه به وقت شرق آمریکا اعلام کرد که رأی ایالت‌های کارولینای شمالی، پنسیلوانیا و میشیگان را برده است، این در حالی است که شمارش آرا در این ایالت‌‌ها هنوز ادامه دارد.

بسیاری از رسانه‌های خبری و شبکه‌های تلویزیونی که مشغول پوشش خبری سخنرانی ترامپ بودند، بلافاصله اعلام کردند که این ادعا (فعلا) صحت ندارد و شمارش آرا تمام نشده است.

***

شبکه‌های سی‌ان‌ان و ان‌بی‌سی از پیروزی بایدن در ویسکانسین خبر دادند

در حالی دو شبکه خبری سی‌ان‌ان و ان‌بی‌سی بعد از ظهر چهارشنبه از پیروزی جو بایدن در ویسکانسین خبر داده‌اند که شمارش آرا در آن ایالت هنوز ادامه دارد.
این ایالت در مجموع ۱۰ رأی الکترال دارد و یکی از چند ایالت کلیدی آمریکا است که نتایج آنها می‌تواند پیروز نهایی انتخابات ریاست جمهوری را تعیین کند.
در صورت صحت برآورد سی‌ان‌ان و ان‌بی‌سی، اختلاف آرای الکترال بایدن با ترامپ بیشتر خواهد شد. هر نامزد برای پیروزی نیاز به دست‌کم ۲۷۰ الکترال دارند.
رئیس ستاد انتخاباتی ترامپ ساعاتی پیش اعلام کرده بود که نامزد حزب جمهوری‌خواه قصد دارد در این ایالت سرنوشت‌ساز تقاضای شمارش دوباره آرا را ارائه دهد.

افزایش آرای عمومی جو بایدن

در حالی که همچنان در انتظار نتایج نهایی در ایالت‌های کلیدی هستیم، جمع آرای عمومی جو بایدن همچنان رو به افزایش است.

دموکرات‌ها در سطح ملی با بیش از ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار رای از دونالد ترامپ جلو هستند. آقای بایدن تاکنون کمی بیش از ۵۰ درصد کل آرا را کسب کرده و دونالد ترامپ حدود ۴۸ درصد را به خود اختصاص داده است.

البته این دو و نیم میلیون رای بیشتر به معنای پیروزی جو بایدن در انتخابات نیست؛ چنانچه در سال ۲۰۱۶ هیلاری کلینتون حدود ۳ میلیون بیشتر از آقای ترامپ رای جمع کرد اما رقابت در سیستم الکترال را به اختلاف فاحش به آقای ترامپ واگذار کرد.

بایدن اختلاف خود با ترامپ را در پنسیلوانیا نصف کرد

ایالت بزرگ پنسیلوانیا که اتفاقا زادگاه جو بایدن هم هست، یکی از حساس‌ترین ایالت‌هایی است که نتیجه آن ممکن است تا روز جمعه معلوم نشود.

از نخستین ساعات آغاز اعلام نتایج در این ایالت دونالد ترامپ با اختلافی قابل توجه از جو بایدن پیش بوده است. این اختلاف در ساعات پایانی روز سه شنبه، سوم نوامبر، به حدود ۹۰۰ هزار رای رسیده بود و همین به هواداران آقای ترامپ و ستاد انتخاباتی او نوید پیروزی در این ایالت را می‌داد.

اما از صبح چهارشنبه که شمارش آرا در مناطق شهری و حومه فیلادلفیا آغاز شده و حدود یک میلیون و ۴۰۰ هزار رای پستی هم برای شمارش روی میز قرار داده شده، این جو بایدن بوده که آرای بیشتری را به حساب خود واریز کرده است. به طوری که اکنون اختلاف میان دو نامزد به رقمی حدود ۴۶۰ هزار رسیده و هنوز حدود یک میلیون رای پستی شمارش نشده است.

پنسیلوانیا همچنین آرای پستی را که تاریخ ارسال آنها تا سوم نوامبر (دیروز) بوده باشد، تا روز جمعه (۶ نوامبر) محاسبه خواهد کرد.

تشدید تقابل میان کارزار انتخاباتی ترامپ و بایدن بر سر آرای پستی

ایران اینترنشنال - اومالی دیلون،‌ مدیر کارزار انتخابات بایدن، روز چهارشنبه ۱۴ آبان‌ماه در بیانیه‌ای اعلام کرد: «اگر رییس‌جمهور تهدیدش مبنی بر ارجاع به دادگاه در راستای تلاش برای جلوگیری از تنظیم صحیح آرا را عملی کند، ما تیم‌های حقوقی آماده داریم تا در برابر این اقدام مقاومت كنند.»

اشاره او به هشدارهای پیشین ترامپ است که با زیر سوال بردن رای‌گیری پستی، آن را تلاش دموکرات‌ها برای «تقلب» در انتخابات عنوان کرده و گفته بود: «اگر لازم باشد به دیوان عالی می‌رویم.»

و روز چهارشنبه در ادامه انتقادات پیشین خود در توییتی نوشت: «پس از بسته شدن صندوق‌ها، نمی‌شود رای به صندوق انداخت.»

توییت ترامپ در پی هشدار قبلی توییتر و فیس‌بوک درباره پست‌های مرتبط با «اطلاعات غلط» درباره انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا و اعلام پیروزی زودهنگام نامزد‌ها و ستادهایشان،‌ برچسب هشدار دریافت کرد.

پیش از این نیز توییتر به دو توییت‌ ترامپ که نوشته بود رای‌گیری پستی به تقلب می‌انجامد، لینک «راستی‌آزمایی» اضافه کرده بود.

اکنون این دو رسانه‌ اجتماعی با فشار بسیاری از سوی کارزار انتخابات ترامپ مواجه خواهند شد. این کارزار پیشتر توییتر را به داشتن «ماموریت سانسور و ساکت کردن رییس‌جمهوری» متهم کرده بود.

رییس‌جمهوری آمریکا در توییتش همچنین از «بالاتر بودن» در آرای انتخابات سخن گفته است.

ترامپ نوشت: «ما بسیار جلوتریم،‌ اما آنها [دموکرات‌ها] در حال تلاشند تا انتخابات را بدزدند. ما هرگز اجازه نخواهیم داد آنها این کار را بکنند.»

اعلام پیروزی زودهنگام ترامپ در شرایطی است که بایدن نیز در توییتی از پیروزی خود ابراز اطمینان کرده است.

او در این زمینه نوشت: «ما از شرایطی که داریم احساس خوبی می‌کنیم. معتقدیم که در مسیر پیروزی در این انتخابات قرار داریم.»

در حالی که رقابت بین دونالد ترامپ و جو بایدن به شمار معدودی از ایالت‌های رقابتی بستگی دارد، دفاتر انتخابات سراسر کشور همچنان در حال شمارش میلیون‌ها رای شهروندان هستند.

پیشروی نسبی جمهوریخواهان در نبرد تنگاتنگ بر سر کرسی‌های سنای آمریکا

یورونیوز - همزمان با انتخابات ریاست جمهوری در ایالات متحده،‌ مردم این کشور نمایندگان خود را در سنا و مجلس نمایندگان نیز انتخاب می‌کنند، انتخابی که در تعیین سرنوشت سیاسی این کشور دست‌کمی از انتخاب رئیس جمهور آینده ندارد.

طبق آخرین نتایج، سناتورهای جمهوریخواه با ۴۷ کرسی، از دموکراتها با ۴۵ کرسی جلو هستند. این درحالی است که نمایندگان دموکرات همچنان در مجلس نمایندگان آمریکا توانسته‌اند با کسب ۱۸۸ کرسی در برابر ۱۸۱ کرسی جمهوریخواهان برتری خود را حفظ کنند.

دو کرسی سنای ایالات متحده پیش از این به دو حزب فرعی رسیده است.

در مجلس نمایندگان که در مجموع ۴۳۵ کرسی دارد، پیش از این دموکرات‌ها دست بالا را داشته‌اند و در مجلس سنا که ۱۰۰ سناتور بر کرسی‌هایش می‌نشینند جمهوری‌خواهان.

اکنون اعضای حزب دموکرات در پی کسب اکثریت کرسی‌های سنا (دست‌کم ۵۱ کرسی) نیز هستند. هر دو سال، یک سوم سناتورها از نو انتخاب می‌شوند و در انتخابات سوم نوامبر امسال نیز ۳۵ سناتور بر سر انتخاب مجدد رقابت می‌کنند.

تثبیت‌شدگان در سنا

از میان سناتورهای نام‌آشنایی که توانسته‌اند در شمارش اولیه آرا جای پای خود را محکم کنند باید به لیندزی گراهام سناتور جمهوری‌خواه کارولینای جنوبی اشاره کرد.

کرسی‌های ایالت‌های آلاباما، آرکانزاس،‌ آیداهو، کنتاکی، کانزاس، لوئيزیانا، می‌سی‌سیپی،‌ نبراسکا، داکوتای جنوبی، تنسی، تگزاس، ویرجینای غربی، و وایومینگ در سنا به جمهوری‌خواهان رسیده است.

در کلروادو اما دموکرات‌ها با برتری جان هیکن‌لوپر پیش افتاده‌اند و بُرد سناتورهای دموکرات در ایالت‌های دلور، ایلینویز، ماساچوست، نیوهمپشایر، نیوجرسی، نیومکزیکو، اورگان، رودآیلند، و ویرجینا قطعی شده است.

شمارش آرا همچنان در آریزونا،‌ جورجیا، آیووا، مین،‌ میشیگان، مینه‌سوتا، مونتانا، کارولینای شمالی ادامه دارد و رقابت تنگاتنگ میان نامزدها برقرار است.

در مجلس نمایندگان

تا کنون در مجلس نمایندگان ایالات متحده نیز ۱۵۸ کرسی به دموکراتها و ۱۶۰ کرسی به جمهوریخواهان رسیده است. نانسی پلوسی، نمایندهٔ دموکرات کالیفرنیا که رئیس مجلس نمایندگان نیز بود دوباره انتخاب شد.

الهان عمر، موفق شد جایگاه خود را به عنوان نمایندهٔ مینه‌سوتا از حزب دموکرات تثبیت کند.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy