Thursday, Nov 5, 2020

صفحه نخست » شرم و آشوب: بازتاب انتخابات آمریکا در مطبوعات جهان

papers_110520.jpgبی بی سی - خطر بروز خشونت در آمریکا در پی ابهام در نتیجه انتخابات مضمونی است که همچنان در پوشش رسانه‌های کشورهای مختلف جهان به چشم می‌خورد. در برخی موارد ترویج چنین دیدگاهی به هدف بی اعتبار کردن آمریکا انجام می‌شود.

رادیوی رسمی ایران از درگیری‌هایی که در لس‌آنجلس، سیاتل و مینیاپولیس رخ داد، گزارش داد و تاکید کرد که معترضان "تا بن دندان مسلح هستند و از پلیس نمی‌ترسند."

در افغانستان روزنامه راه مدنیت پرسیده: "آیا پیروزی ترامپ به معنی پیروزی طالبان است؟ آیا پیروزی بایدن به معنی ادامه جمهوری در افغانستان است؟"

روزنامه گلوبال تایمز چین در ستونی انتخابات آمریکا را با کشورهای توسعه‌نیافته مقایسه کرد و نوشت: "خشونت و تفنگ. اینها معمولا اجزای انتخابات در کشورهای توسعه نیافته یا در حال توسعه هستند. آنچه اکنون در آمریکا رخ می‌دهد چیزی نیست که می‌شد وقوعش در 'مهد آزادی' را پیش از این تصور کرد."

در روسیه هم تلویزیون‌ها تصاویر معترضان و برخوردشان با پلیس را نشان می‌دهند.

بسیاری از ناظران می‌گویند نتیجه این انتخابات به شکاف در جامعه آمریکا دامن خواهد زد. روزنامه کومرسانت این انتخابات را "توفانی‌ترین در تاریخ آمریکا" خوانده و افزوده "تنها نتیجه قطعی" شکاف میان شهروندان است.

علاوه براین برخی از رسانه‌ها بهت‌زده‌اند از اینکه چه طور خشونت احتمالی و سایر اتفاقات ممکن است ارزش‌ها و روندهای دموکراتیک آمریکا را تضعیف کنند.

روزنامه استاندارد کنیا در پس‌زمینه‌ای تیره و تصویر نیروهای امنیتی مسلح تیتر زده: "شرم آمریکا".

رسانه‌های ترکیه "آشفتگی" جاری در شمارش آرا را برجسته کرده‌اند.

در آلمان فرانکفورتر آلگماینه زایتونگ نوشته: "رئیس جمهور آمریکا ادعاهای بی مبنای تقلب را مطرح کرده و عجولانه اعلام پیروزی کرد."

به طور مشابهی روزنامه ال موندو در اسپانیا گفته که آمریکا "به بزرگترین بحران نهادی و سیاسی خود از زمان استعفای ریچارد نیکسون افتاده است".

سایت دیلی ماوریک در آفریقای جنوبی در کاریکاتوری دونالد ترامپ را کشیده که چاقویی بر گلوی مجسمه آزادی گذاشته و می‌گوید: "یا من برنده‌ام یا کلک این خانم کنده است."

یک مضمون دیگر این است که رقیب دونالد ترامپ، یعنی جو بایدن، در شمارش آرا پیشتاز است و برخی رسانه‌ها به معنای پیروزی احتمالی بایدن پرداخته‌اند.

وبسایت المیادین، نزدیک به ایران، نوشته کشورهای حاشیه خلیج فارس نفسشان را در سینه حبس کرده‌اند تا ببینند آیا "ماه عسل با ترامپ" ادامه می‌یابد یا نه.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy