Saturday, Nov 21, 2020

صفحه نخست » زينبيات، ارتش زنانه حوثی‌های یمن

حسین الاحمدی - ایران وایر

حوثی‌های یمن از زمانی که کنترل صنعا را به دست گرفتند، اقدام به تشکیل نهادهای امنیتی و نظامی ویژه‌ای کردند که اساس آن وفاداری به حوثی‌هاست. مدیران و فرماندهان این نهادها عموما از سادات هاشمی هستند و وظیفه‌شان سرکوب مخالفان گروه انصارالله است.

21.jpg

یکی از این نهادها گروهی به‌ نام «زينبيات»، به معنای زنان زینبی، است. زنان عضو این گروه ماموریت‌هایی را برعهده دارند که مردان،‌به ویژه در جامعه سنتی یمن،‌ قادر به انجام آنها نیستند. از مهم‌ترین این ماموریت‌ها می‌توان به تعقیب فعالان و روزنامه‌نگاران زن، یورش به برخی تجمعات زنانه (که نیروهای امنیتی اجازه ورود به آنها را ندارند) و همچنین تفتیش خانه‌ها، بازداشت زنان و بردن آنها به مکان‌های نامعلوم است.

یک فعال حقوق بشر که خود را با نام مستعار «محمد المخلافی» معرفی می‌کند به ایران وایر می‌گوید: «زنان عضو زينبيات ماموران امنیتی غیررسمی هستند. این زنان به دلیل گرایش فرقه‌ای خود، به حوثی‌ها نزدیکند و دستورات آنها را اجرا می‌کنند».

👈مطالب بیشتر در سایت ایران وایر

به گفته این کنشگر، «عنوان زینبیات از زمان سیطره حوثی‌ها یعنی در سپتامبر ۲۰۱۴ بر سر زبان‌ها افتاد. زنان زینبی هرگونه فعالیت زنان را سرکوب می‌کنند و حوثی‌ها از طریق آنها توانسته‌اند این پیام وحشت را به جامعه منتقل کنند که نه فقط مردان، بلکه زنان و تمامی اعضای خانواده‌ها از هجوم به خانه‌هایشان و تفتیش و بازداشت در امان نیستند.»

المخلافی همچنین می‌گوید تاسیس گروه زينبيات برای در امان ماندن حوثی‌ها از انتقاد ورود به اندرونی‌ها و بازداشت زنان صورت گرفت، «آن هم در جامعه محافظه‌کاری که چنین اقداماتی را تحمل نمی‌کند و عدم تعرض مردان به زنان و حفظ رسوم قببیله‌ای از عادات و ارزش‌هایش به شمار می‌رود.»

نام «زينبيات» چند ماه بعد از حضور حوثی‌ها در صنعا مشهورتر شد: هنگامی که «علی البخیتی»، سخنگوی سابق حوثی‌ها، از حمله این زنان به خود و خانواده‌اش خبر داد.

23.jpgبخیتی که اکنون ساکن لندن است، در آن زمان گفت زنان وابسته به «انصارالله» به این دلیل که او برای آزادی چند زندانی در یک تحصن شرکت کرده بود، با سنگ، چوب و لوازم خانه به او حمله‌ور شدند و او را به شدت زخمی کردند.

بازداشت و شکنجه

گزارشگر ایران وایر در یمن با چند نفر از زنانی که مورد هجوم گردان‌های زينبيات قرار گرفته یا از بیم آزارهای مستمر آنان به مناطق خارج از کنترل حوثی‌ها گریخته‌اند صحبت کرد.

آنها به تعقیب و ضرب و شتم خود از سوی زینبی‌ها اشاره کردند. «تمام اثاث و وسایل خانه‌های‌مان، حتی لباس‌های زنانه، توسط زینبیات تفتیش شد. هر اتهامی هم به ما می‌زدند؛ مثلا اینکه به سعودی‌ها برای حمله به یمن اطلاعات داده‌ایم، همکاری مخفیانه با «طارق صالح» (پسر «علی عبدالله صالح»، رئیس‌ جمهور سابق یمن) داریم، با اخوان‌المسلمین در تماسیم. همچنین ما را متهم می‌کردند که با شرکت در تظاهرات بدون مجوز علیه امنیت و ثبات کشور اقدام کرده‌ایم.»

به گفته یکی از این زنان، «چند روز در محلی نامعلوم که اصلا نمی‌دانستیم کجاست بازداشت بودیم. زينبی‌ها و همین طور چند مرد ما را کتک می‌زدند و مرتب از ما بازجویی می‌کردند. دست آخر هم از ما تعهد گرفتند در هیچ تجمعی شرکت نکنیم و آزادمان کردند».

خشونت گردان‌های زینبی‌ها به ویژه در اواخر سال ۲۰۱۷ میلادی به نمایش درآمد.

علی عبدالله صالح که مدت‌ها متحد حوثی‌ها بود از آنها جدا شد و حتی در یک سخنرانی، از برقراری رابطه با عربستان سعودی سخن گفت. چند روز پس از این سخنرانی، حوثی‌ها در چهارم دسامبر آن سال از کشتن علی عبدالله صالح خبر دادند و جنازه او را نیز تاکنون دفن نکرده‌اند.

چند روز پس از قتل صالح، برخی از زنان صنعا با برگزاری تجمعی در میدان «السبعین» خواهان دفن جسد او شدند اما گردان‌های زینبی‌ها برای سرکوب این تجمع به محل اعزام شدند.

«سعاد الشرعبی»، یکی از زنانی که در آن تظاهرات شرکت داشت، به ایران وایر می‌گوید: «ما برای دفاع از عقیده خود تظاهرات کردیم، چون زنان در جامعه یمن هرگز مورد تعرض قرار نمی‌گیرند، اما حوثی‌ها تمام اصول و ارزش‌های فرهنگی ما را زیر پا گذاشتند. در تظاهرات آن روز هم زینبی‌ها با چوب‌هایشان به من حمله کردند و چندین ضربه خوردم. سعی داشتند دستگیرم کنند اما از دست‌شان فرار کردم. ولی خیلی از زن‌ها بازداشت شدند و مدت‌ها زندان بودند.»

پس از کشته شدن صالح، گردان‌های زینبی به بهانه جست‌وجوی نظامیانی که در درگیری‌های سه روزه شرکت داشتند، وارد خانه‌های مسئولان نزدیک به او شدند و وسایل آنها را تفتیش کردند.

به‌ ویژه تمامی مقام‌های رده یک و دو حزب «کنگره» خانه‌های‌شان مورد یورش زینبی‌ها قرار گرفت.

به گفته المخلافی، فعال حقوق بشر، حوثی‌ها از نقشی که گردان زینبیات برعهده دارد به خوبی با خبر است و می‌داند که سپردن سرکوب برخی مخالفان به این گروه چگونه آنها را از انتقادهای مردم دور نگاه می‌دارد.

اقدامات زینبی‌ها بسیار گسترده است. آنها حتی برخی مراسم معمول را هم به بهانه «مختلط بودن زن و مرد» لغو می‌کنند.

یک دختر دانشجو در صنعا که خود را با نام مستعار «احلام السیاغی» معرفی می‌کند به ایران وایر می‌گوید: «درحال برگزاری جشن فارغ‌التحصیلی بودیم و زن‌ها کاملا جدا و دور از مردها نشسته بودند. ناگهان زنانی نقاب‌پوش و چوب به دست وارد سالن شدند و دستور دادند به خاطر پخش موسیقی و مختلط بودن مجلس باید مراسم تمام شود. من و دوستانم وحشت کرده بودیم. حتی یک نفر از ترس غش کرد. خیلی‌ها هم جشن را ترک کردند. زینبی‌ها شادی فارغ‌التحصیلی‌ام را که سال‌ها منتظرش بودم نابود کردند».



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy