Tuesday, Nov 24, 2020

صفحه نخست » کرونا جان یک چهره فرهنگی دیگر ایران را گرفت

corona_112420.jpgدویچه وله - برای جراحی قلب به بیمارستان مراجعه کرد، به علت کرونا جان باخت. کامبوزیا پرتوی نیز به قربانیان کرونا پیوست. پرتوی کارگردان و فیلم‌نامه نویس نام‌آشنای ایران در سن ۶۵ سالگی به علت ابتلا به بیماری کووید ۱۹ درگذشت.

چند جایزه و چند فیلم به یاد ماندنی از کامبوزیا پرتوی و آلبومی از خاطرات از او به جای مانده است. پرتوی روز سه‌شنبه چهارم آذر (۲۴ نوامبر) در بیمارستان دی تهران درگذشت. همسر پرتوی خبر درگذشت او را رسانه‌ای کرده است.

سایت "تابناک" در گزارشی در همین رابطه به نقل از همسر کامبوزیا پرتوی نوشته است: «کامبوزیا پرتوی، فیلمنامه نویس شاخص و کارگردان توانمند سینمای ایران که به دلیل عمل قلب به بیمارستان مراجعه کرده بود، سرانجام به دلیل ابتلا به کرونا درگذشت.»

👈مطالب بیشتر در سایت دویچه وله

گفته می‌شود به علت همه‌گیری کرونا مراسمی به مناسبت درگذشت کامبوزیا پرتوی برگزار نخواهد شد. کامبوزیا پرتوی قرار است در بهشت‌زهرا و در قطعه هنرمندان به خاک سپرده شود.

از کامبوزیا پرتوی چند فیلم بلند در یادها خواهد ماند. یکی از آن‌ها بی تردید فیلم "کافه‌ترانزیت" است. فیلم‌نامه "کافه ترانزیت" را نیز خود پرتوی نوشته بود.

پرتوی در سال ۱۳۳۴ در شهر رشت متولد شد. او به علت علاقه به فعالیت‌های هنری برای تحصیل به دانشکده هنرهای دراماتیک رفت؛ تحصیلاتی که به پایان نرساند و به جای آن سرگرم خلق آثار هنری شد.

کار هنری خود را با نوشتن فیلم‌نامه آغاز کرد. فیلم‌نامه‌های آثاری همچون "گربه آوازخوان"، فیلم موزیکال "گلنار" و "خانه در انتظار" از اوست.

پرتوی در نوشتن فیلم‌نامه‌های چند فیلم دیگر نیز نقش داشته است. از آن جمله می‌توان به فیلم "من ترانه ۱۵ سال دارم" اشاره کرد.

فیلم "کافه ترانزیت" برای کامبوزیا پرتوی شهرت جهانی و چند جایزه بین‌المللی به همراه آورد. فیلم "پرده"، محصول مشترک او و جعفر پناهی موفق به دریافت جایزه خرس نقره‌ای از جشنواره برلیناله شد.

پرتوی روز ۲۱ مرداد سال جاری در نشستی خبری از برنامه خود برای ساخت فیلم "کولکاپیس" و اکران فیلم "کامیون" گفته بود.

فیلم "کامیون" هنوز به اکران در نیامده است. خودش در این باره گفته بود: «به علت شرایط کنونی سینما و نبود استقبال مخاطب ترجیح می‌دهم در زمان بهتری فیلم را اکران کنم و اولویت ما اکران عمومی است، اما اگر بنا به هر دلیل این اتفاق نیفتد، اکران آنلاین را در برنامه‌ریزی قرار می‌دهیم.»

او برای ساخت فیلم "کولکاپیس" که فیلم‌نامه آن را خود او نوشته بود، به دنبال جذب سرمایه بود. کرونا برنامه‌های هنری این فیلم‌ساز نام‌آشنای ایران را نیمه تمام گذاشت.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy