Wednesday, Nov 25, 2020

صفحه نخست » تا جمهوری اسلامی هست خشونت علیه زنان ایران ادامه خواهد داشت، بهروز ستوده

Behrouz_Sotoudeh.jpgسازمان ملل متحد روز ۲۵ نوامبر را روز جهانی منع خشونت علیه زنان اعلام داشته است. پدیده زشت خشونت علیه زنان، مواردی از آن را حتی در جوامع پیشرفته هم میتوان مشاهد کرد، اما تعمیم و مقایسه پدیده خشونت غیردولتی علیه زنان که بدون شک نمونه هائی از آن در جوامع پیشرفته نیز وجود دارد با آپارتاید جنسیتی و خشونت دولتی که در ایران علیه زنان اعمال میشود اصلاً قابل قیاس نیست و خطا است اگر آنچه که با استقرار جمهوری اسلامی و طی ۴۲سال گذشته بر سر زنان آمده است را در مقوله خشونت عام علیه زنان مورد بررسی قرار داد. برخلاف تحلیل‌های عوامفریبانه و اصلاح طلبانه، ستمی که حکومت و قوانین جمهوری اسلامی بر زنان ایران اعمال کرده و میکند فقط ناشی از یکسری تبعیص‌ها و کمبودهای قانونی نیست که اگر اصلاحاتی در این زمینه صورت گیرد و این تبعیض‌ها به "تدریج" برداشته شوند! زنان ایران به حقوق خود دست یابند! کسانی که با عمومیت دادن رواج خشونت علیه زنان به همه جوامع بشری تلاش دارند جنایات و خشونت فاشیسم مذهبی مردسالار و زن ستیز حاکم بر ایران را کم رنگ جلوه دهند یا نادان‌اند و یا اینکه هنوز گوشه چشمی دارند به اصلاح حکومت داعشی جمهوری اسلامی.

آری همه روزه مواردی از خشونت علیه زنان حتی در پیشرفته ترین جوامع دیده میشود، ولی تفاوتش با ایران در این است که در آنجا همه چیز اعم از قانون و فرهنگ و آموزش و پرورش و کل جامعه و حکومت بر ضد خشونت علیه زنان است و مجرمین به شدیدترین وجه مجازات میشوند، اما در ایران زیر سلطه فاشیسم مذهبی مردسالار جمهوری اسلامی گذشته از اینکه ساختارحکومتی و حقوقی و فرهنگی و آموزشی حکومت اسلامی خشونت زا و حشونت پرور، سنت‌های عقب مانده قبیله‌ای و عشیره‌ای نیز در خدمت حکومت زن ستیز اسلامی قرار گرفته‌اند تا در قرن ۲۱ چهره وحشیانه حکومتی را به نمایش بگذارند که علناً و با بی پروائی در مقابل دیدگان بشریت متمدن، با وقاحت به این خشونت ورزی علیه زنان افتخار میکند و آن را اجرای "قوانین الهی" میداند!

برشمردن موارد خشونت و شرح جنایاتی که جمهوری اسلامی طی ۴۲ سال حکمرانی خود در حق زنان ایران زمین مرتکب شده است، و برشمردن نام هزاران زن آزاده‌ای که به جرم حق خواهی و عدالت جوئی دستگیر و زندانی و شکنجه و اعدام شده‌اند در این مختصر نمی‌گنجد که آن داستان غمبار، مثنوی صد من کاغذ است. در اینجا فقط میخواهم به بهانه روز جهانی منع خشونت علیه زنان به سه نکته اساسی اشاره کنم.

۱- خشونت علیه زنان ایران ذات جمهوری اسلامی است و تا این حکومت وجود دارد خشونت علیه زنان نیز وجود خواهد داشت. پایه و یکی از اصول بنیادی انقلاب اسلامی خصلت زن ستیزی و به اسارت درآوردن زنان ایران بوده و هست. تبدیل زنان به ابزار و تابعی از اراده مردان جانمایه تفکر پوسیده حکومتگران اسلامی است که متأسفانه حتی جامعه روشنفکری ایران و احزاب و گروههای سیاسی ایران چه پیش و چه پس از قدرت گیری فاشیسم مذهبی در ایران نتوانستند این واقعیت را درست ببیند و نتیجه این شد که جنبش زنان روشنفکر و مبارز ایران که درست چند هفته پس از تسلیم شدن نظام گذشته به آخوندهای معمم و مکلا پرچم قیام علیه خمینی را برافراشته بود تنها گذاشته شد.

۲- در اعمال خشونت حکومت اسلامی علیه زنان ایران، فقط حکومت زن ستیز و خشونت پرور نیست که صحنه گردان تداوم خشونت علیه زنان در جامعه است، بلکه عدم حساسیت و بی تفاوتی مردان جامعه نیز نقش مهمی در ادامه و ترویج خشونت علیه زنان ایران دارد و این بی تفاوتی مردان نسبت به ظلم و ستم مضاعفی که بر زنان ایران تحمیل شده است، حکومتگران جمهوری اسلامی را در خشونت ورزی علیه زنان گستاخ تر کرده است. بنابر این مردان ایرانی اگر نمیخواهند شریک جرم خشونت حکومت داعشی جمهوری اسلامی علیه مادران، همسران، خواهران و دختران خود باشند میبایستی در هر حال و همه جا مدافع حقوق پایمال شده زنان ایران باشند.

۳- با توجه به اینکه خصلت زن ستیزی و خشونت ورزی ذات و سرشت جمهوری اسلامی است، برای جنبش زنان ایران و مبارزه حق طلبانه آنان، گذر از این حکومت زن ستیز تنها گزینه موجود در راه آزادی و استقلال و برابری است. مطالبات و خواسته زنان ایران مطالباتی نیست که در چهارچوب جمهوری اسلامی قابل تحقق باشد. روی همین اصل است که مبارزه زنان ایران در برچیدن نظام اسارت بار و زن ستیز جمهوری اسلامی نقش برجسته‌ای دارد و بی تردید در ساختن ایران نوین و پی ریزی یک دمکراسی پایدار، زنان آزاده ایران زمین نقش اساسی ایفا خواهند کرد.

بهروز ستوده



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy