Friday, Nov 27, 2020

صفحه نخست » پیام علی خامنه‌ای درباره ترور محسن فخری‌زاده

payam_112720.jpgخامنه‌ای همه‌ نیروهای جمهوری اسلامی را به تلاش برای «مجازات قطعی عاملان و آمران» ترور محسن فخری‌زاده فراخواند

یورونیوز - علی خامنه‌ای، رهبر ایران در پیامی درباره ترور محسن فخری‌زاده، دانشمند هسته‌ای و معاون وزیر دفاع گفت که عاملان و آمران این ترور باید مجازات شوند.

رهبر ایران در این پیام کوتاه که روز شنبه ۸ آذر منتشر شد عاملان سوء قصد به محسن فخری‌زاده را «مزدوران جنایتکار و شقاوت‌پیشه» نامید و از دست‌اندرکاران خواست تا این «دو موضوع مهم» را در دستور کار خود قرار دهند.

متن کامل پیام به این شرح است:

بسم‌الله الرحمن الرحیم

دانشمند برجسته و ممتاز هسته‌ئی و دفاعی کشور جناب آقای محسن فخری‌زاده به دست مزدوران جنایتکار و شقاوت‌پیشه به شهادت رسید.

این عنصر علمی کم‌نظیر جان عزیز و گرانبها را به خاطر تلاشهای علمی بزرگ و ماندگار خود، در راه خدا مبذول داشت و مقام والای شهادت، پاداش الهی اوست.

دو موضوع مهم را همه‌ی دست‌اندرکاران باید به جِدّ در دستور کار قرار دهند، نخست پیگیری این جنایت و مجازات قطعی عاملان و آمران آن، و دیگر پیگیری تلاش علمی و فنی شهید در همه‌ی بخشهائی که وی بدانها اشتغال داشت.

اینجانب به خاندان مکرم او و به جامعه‌ی علمی کشور و به همکاران و شاگردان او در بخشهای گوناگون، شهادت او را تبریک و فقدان او را تسلیت میگویم و علو درجات او را از خداوند مسألت میکنم.

سیّدعلی خامنه‌ای

محسن فخری‌زاده، رئیس سازمان پژوهش و نوآوری وزارت دفاع ایران حوالی ساعت ۲ بعد از ظهر روز هفتم آذر در آبسرد دماوند کشته شد. جزئیات این ترور، هویت و تعداد عاملان آن هنوز به طور رسمی اعلام نشده است.

👈مطالب بیشتر در سایت یورونیوز

ایران انگشت اتهام را به سوی اسرائیل نشانه رفته، اما دولت اسرائیل تا کنون در این زمینه اظهار نظری نکرده است.

واکنش روحانی

حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران، در واکنش به ترور محسن فخری‌زاده، دانشمند هسته‌ای ایران گفت که تهران در دام توطئه نمی‌افتد و در فرصت مناسب پاسخ می‌دهد.

روحانی ضمن محکوم کردن تلویحی اسرائیل در این رویداد گفت:‌ «ملت ایران حکیم‌تر از این هستند در دام توطئه صهیونیست‌ها بیفتند؛ آنها در فکر ایجاد آشوب هستند؛ بدانند که دست آنها را از قبل خوانده‌ایم [...] ملت و مسئولین کشور شجاع‌تر از این هستند که این جنایت را بی‌پاسخ بگذارند؛ در موقع مناسب، مسئولین مربوطه پاسخ این جنایت را خواهند داد.»

نامه ایران به سازمان ملل

دولت ایران از جامعه جهانی خواسته است تا کشته شدن محسن فخری‌زاده را محکوم کند. نمایندگی ایران در سازمان ملل متحد در نامه‌ای به دبیر کل این سازمان و شورای امنیت گفته است «نشانه‌های جدی» درباره «مسئولیت» اسرائیل در ترور محسن فخری‌زاده وجود دارد و خواهان محکوم کردن این اقدام شده است.

ایران در این نامه همچنین به آمریکا و اسرائیل برای انجام هر گونه اقدامی علیه جمهوری اسلامی در مدت زمان باقی مانده از دولت دونالد ترامپ هشدار داده و نوشته است که این کشور حق «انجام اقدام‌های لازم برای دفاع از مردم و تضمین منافع خود را محفوظ می‌داند».

سفارت ایران در فرانسه نیز با انتشار بیانیه‌ای از کشورهای اروپایی خواسته است تا این ترور را «قویا» محکوم کنند.

پیش از این محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه و رئیس دستگاه دیپلماسی ایران نیز کشته شدن فخری‌زاده را محکوم کرده و اسرائیل را به دست داشتن در عملیات ترور او متهم کرده بود.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy