Saturday, Dec 5, 2020

صفحه نخست » تجمع خشمگین مردم مقابل نهادهای حکومتی در خوزستان

khoozestan_120320.jpgبی بی سی - شماری از سیل‌زدگان استان خوزستان امروز مقابل دادگستری و شهرداری بندر امام خمینی تجمع کردند و خواستار استعفای مسئولانی شدند که "بی‌کفایت" می‌خواندند.

معترضان در سربندر شعار می‌دادند "مسئول بی‌لیاقت نمی‌خواهیم" و بر کلمه "بومی" تاکید می‌کردند. سربندر نام قدیم بخش مسکونی بندر امام خمینی در خوزستان است که در سیل چند روز گذشته بسیاری از خانه‌های آن زیر آب رفته است. این بندر بزرگ‌ترین بندر تجاری ایران است.

شماری از مردم سیل‌زده در خوزستان از روز پنج‌شنبه سیزدهم آذر با تجمع مقابل دادگستری خواستار رسیدگی قضایی به پرونده کسانی شده‌اند که در سیل خوزستان مقصر بوده‌اند.

فیلمی در شبکه‌های اجتماعی به طور گسترده پخش شد که نشان می‌داد یک زن با حبیب آغاجری، نماینده بندر امام وارد بحث می‌شود و خواستار جوابگویی است اما آقای آغاجری به او می‌گوید: "شما به این شورای شهر رأی دادید."

آنها که از دست مسئولان عصبانی هستند، اعتقاد دارند که این سیل در ماهشهر، بندر امام و اهواز قابل پیش‌گیری بوده اما بودجه‌ای که اختصاص یافته به خوبی خرج نشده است.

استان نفت‌خیز خوزستان در چند سال گذشته با مشکلات زیست محیطی و اقتصادی زیادی دست به گریبان بوده و حالا سیل زندگی بسیاری را ویران کرده است. این استان در اعتراضات گسترده آبان ۱۳۹۸ از استان‌هایی بود که بیشترین تعداد کشته‌شدگان در آن ثبت شد.

در تصاویری که منتشر شده، یکی از زنانی که مقابل دادگستری بندر امام تجمع کرده، می‌گوید خانه برادر و چند فرزندش را آب گرفته و آنها جایی را ندارند بروند.

بندر امام خمینی سیستم دفع آب‌های سطحی ندارد و به گفته مقام‌های شهری فقط سه کیلومتر لوله‌کشی شده است.

در بارندگی‌ هفته گذشته بیش از ۱۶۰ میلی‌لیتر باران در خوزستان بارید که منجر به آبگرفتگی و سیل پنج روزه در خیابان‌ها و تعطیل چند شهر خوزستان شد. تصاویری منتشر شده که نشان می‌دهد سطح آب همچنان بالاست و مردم نمی‌توانند به خانه‌شان بازگردند.

کریم حسینی، نماینده مردم اهواز، مرکز خوزستان می‌گوید آب‌گرفتگی اهواز "ناشی از اجرا نشدن تعهدات استانداری، شهرداری اهواز و آبفای خوزستان است."

آقای حسینی گفته در اوایل پاییز و قبل از بارندگی‌ها جلسه‌ای با حضور مسئولان دادگستری و استانی برگزار شده و هر نهادی تعهد داده که به وظایف خود در این زمینه عمل کند.

او می‌گوید نقاطی که در اهواز دچار آب‌گرفتگی شده "جزو تعهدات شهرداری و شرکت آب" بوده است. او پیشنهاد داده که خاطیان مجازات شوند: "با توجه به اینکه رئیس دادگستری استان در جلسه حضور داشت، اینها قابل ‌رسیدگی قضائی هستند و مدیر و دستگاهی که به تعهد خودش عمل نکرد باید جوابگوی دادگاه هم در محضر مردم و هم در محضر قانون باشد."



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy