Wednesday, Dec 30, 2020

صفحه نخست » آخرین کشفیات دادگاه بلژیک از پرونده اسدی دیپلمات ایرانی متهم به اقدام تروریستی

arab29-1.jpgالعربیه - در پرونده اسدالله اسدی دیپلمات ایرانی متهم به انفجار نشست سالانه سازمان مجاهدین خلق ایران در پاریس پایتخت فرانسه در سال 2018، دادگاه بلژیکی مسئول این پرونده از اکتشاف مجموعه دستگاهها و تجهیزات جاسوسی متعددی پرده برداشت.

سازمان مجاهدین خلق در گزارشی که در وبسایت سازمان منتشر شده اعلام کرد در جریان جلسه دوم محاکمه اسدالله اسدی، دادگاه اسناد خرید برخی تجهیزات مانند چندین تلفن همراه و برخی دستگاه های الکترونیکی به منظور جمع آوری اطلاعات توسط «مهرداد عارفانی» را افشا کرد.

تحقیقات اخیر رابطه عارفانی با اسدی و نقش وی در عملیات ناکام مانده را روشن کرده و مشخص می کند که عارفانی قصد داشته پس از انجام عملیات به ایران باز گردد.
اعتراف سایر شرکای این عملیات تروریستی آشکار کرده که مهرداد عارفانی مسئولیت داشته تا پایان عملیات و اطمینان از انجام آن در محل حادثه حضور داشته باشد.

بر اساس این گزارش به عارفانی دستور داده شده بود در جریان بازجویی و ایراد اظهاراتش در دادگاه منکر تماس با دیگر اعضای تیم تروریستی شود اما اسناد ارائه شده به دادگاه و کیفر خواست دادستان عمومی بلژیک نقش عارفانی در این پرونده را ثابت می کند.

پیام کوتاه با مضمون «اوکی»

طبق مدارک ارائه شده به دادگاه، مهرداد عارفانی هنگام بازداشت در 30 ژوئیه 2018 در پارکینگ سالن ویلیپنت در حومه پاریس یک تلفن همراه نوکیا 105 با سیم کارت اتریشی به همراه داشته است. در قسمت پیام های تلفن عارفانی تنها کلمه «اوکی» نوشته شده بود اما به دلیل ناکامی عملیات تروریستی این پیام ارسال نشد.

👈مطالب بیشتر در سایت العربیه

از سویی دیگر درهنگام دستگیری اسدالله اسدی در 1 ژوئیه 2018 در آلمان وی نیز یک تلفن همراه نوکیا 105 با سیم کارت اتریشی حمل می کرد که فقط شماره تلفن عارفانی در آن ثبت شده بود.

طبق اسناد و مدارک، این دو تلفن همراه فقط برای برقراری ارتباط ویژه در مورد «انفجار برنامه ریزی شده» در سالن ویلیپنت تهیه شده بودند.
امیر سعدونی دیگر متهم این پرونده نیز به دادگاه گفته که اسدی تلفن مشابهی در اختیار وی قرار داده بود.

مهردادِ «مضطرب»

سازمان مجاهدین خلق بر حسب شاهدان عینی در گزارش آورده که مهرداد عارفانی در کنفرانس سازمان مجاهدین در 30 ژوئن 2018 حضور داشته و برخلاف معمول در انتهای سالن نشسته بود و مضطرب به نظر می رسید.

طبق کیفر خواست دادستان بلژیک که در جلسه 27 نوامبر 2020 در دادگاه قرائت شد عارفانی با حضور در محل حادثه تا پایان برنامه منتظر انجام عملیات تروریستی توسط نعامی و سعدونی جهت گزارش آن به اسدی بوده است.

همچنین بازرسی از منزل عارفانی منجر به کشف تلفن همراه «الکاتل» نیز شد که وی جهت برقراری ارتباط با اسدالله اسدی از آن استفاده می کرد. در بازرسی ها برخی دست نوشته های عارفانی از جمله شماره اتریشی اسدی نیز کشف شد که این شماره در تلفن الکاتل نیز ثبت شده بود.

بلیط سفر به ترکیه

در گزارش سازمان مجاهدین خلق آمده سعدونی در تاریخ 3 نوامبر 2020 به دادگاه گفته که شاهد بوده اسدی از عارفانی درخواست می کند هر گونه تماس با او را منکر شود و شماره تلفن های اتریشی را به برادرش منسوب کند. سعدونی همچنین اظهار داشته که مهرداد عارفانی پیش از کنفرانس ویلیپنت بلیطی به مقصد ترکیه رزرو کرده بود و قصد داشت پس از عملیات تروریستی به آنجا سفر کند و سپس به ایران برود.

طراح اصلی عملیات

اسدالله اسدی 48 ساله و نیروی امنیتی ایران با پوشش دیپلماتیک در سفارت ایران در اتریش فعالیت می کرده است. وی به تحویل بمب در لوگزامبورگ به امیر سعدونی 40 ساله و همسرش نسیمه نعامی 36 ساله جهت انفجار سالن کنفرانس سازمان مجاهدین خلق در 30 ژوئن 2018 متهم شده است. در این نشست سالانه دهها هزار نفر از جمله شخصیت های سیاسی از اروپا و ایالات متحده حاضر بودند.

در عملیات مشترکی که پلیس سه کشور فرانسه، آلمان و بلژیک در آن مشارکت داشتند، توطئه ی بمب گذاری در کنفرانس سازمان مجاهدین در حومه پاریس کشف و خنثی شد.

پس از دو سال تحقیقات گسترده، قرار است دیپلمات ایرانی به همراه سه همکارش به اتهام اقدام تروریستی در دادگاه شهر آنتورپ، محل زندگی زوج بمب گذار، به زودی محاکمه شوند.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy