Wednesday, Dec 30, 2020

صفحه نخست » سال ۲۰۲۰، و ۴ ترور در ارتباط با سیاست های برون مرزی ایران

terror_123120.jpgاعتمادآنلاین | سال ۲۰۲۰ به زودی پایان می‌یابد، سالی که در آغاز، میانه و انتهای آن ترورهایی رخ داد که در ایران به وقوع پیوست یا به ایران مرتبط بود.

به گزارش اعتمادآنلاین، سال ۲۰۲۰ مجموعه‌ ترورهایی اتفاق افتاد که شخصیت‌های سیاسی و نظامی قربانی آن شدند، شخصیت‌هایی که شاید بارزترین آنها سردار سلیمانی (در اولین روزهای سال) و شهید محسن فخری‌زاده (در آخرین روزهای سال) بودند.

ترور سردار قاسم سلیمانی

بامداد روز سوم ژانویه بود که خبر ترور سردار قاسم سلیمانی در دروازه خروجی فرودگاه بین‌المللی بغداد بسیاری را تا صبح و حتی تا چند روز بیدار نگه داشت و زلزله‌ای در جهان به وجود آورد.

در این عملیات ترور، ابومهدی المهندس جانشین فرماندهی نیروهای حشد الشعبی عراق که او نیز یک مقام دولتی عراقی بود توسط نیروهای ارتش اشغالگر آمریکایی به شهادت رسید.

hesham_123120.jpgهشام الهاشمی

هشام الهاشمی پژوهشگر عراقی روز ۶ جولای بعد از خروج از یک برنامه زنده تلویزیونی به ضرب گلوله افراد ناشناس کشته شد.

به اعتقاد کارشناسان، دست‌های پشت پرده‌ای به دنبال برهم زدن اوضاع شکننده امنیتی عراق از طریق این ترور و پیشبرد اوضاع به سمت یک هرج‌ومرج دیگر بودند.

گفتنی است با وجود اینکه عراق در سال ۲۰۲۰ نسبت به سال‌های قبل روزهای نسبتاً آرام‌تری را سپری کرد، اما روند ترورها همچنان در این کشور ادامه داشت.

habibd_123120.jpgحبیب داود

حبیب داود فرد مرموزی است که چند ماه بعد از ترورش در خیابان گلستان پاسداران تهران، در رسانه‌های جهانی خبرساز شد. این استاد تاریخ لبنانی‌تبار شامگاه یک روز جمعه در منطقه پاسداران تهران از پای در آمد. رسانه‌های داخلی در آن زمان اعلام کردند، قربانی حادثه روز هفتم آگوست ۲۰۲۰ توسط موساد ترور شده است.

اما رسانه‌های آمریکایی چند ماه بعد ادعاهایی در رابطه با هویت واقعی او مطرح کردند.

نیویورک تایمز روز دوشنبه 16 نوامبر در گزارشی جدید نوشت، سه ماه پیش گروه «سرنیزه» وابسته به موساد اسرائیل، موفق شدند با ورود به داخل ایران «ابومحمد المصری» معاون رهبر القاعده را در تهران به قتل برسانند.

به نوشته این روزنامه این عملیات بنا به درخواست دونالد ترامپ رئیس جمهوری ایالات متحده آمریکا انجام گرفت.

نیویورک تایمز با تاکید بر صحت گزارش قبلی خود به نقل از مقامات اطلاعاتی سابق و فعلی ایالات متحده آمریکا نوشت، ابومحمد المصری و دخترش مريم در هفتم اوت هنگامی كه او در حال رانندگی در یکی از محله‌های تهران بود، به ضرب گلوله گروه «سرنیزه» کشته شدند.

رسانه‌های ایران در آن زمان گزارش دادند که این دو قربانی یک استاد تاریخ لبنانی به نام حبیب داود و دخترش بودند.

ترور محسن فخری‌زاده

اقدامات تروریسم دولتی آمریکایی-صهیونیستی روز جمعه ۲۷ نوامبر ۲۰۲۰ با ترور محسن فخری‌زاده دانشمند هسته‌ای و یکی از پژوهشگران صنایع دفاع ایران در آخرین ماه‌های سال پرونده ترورهای ۲۰۲۰ را تکمیل کرد.

گرچه صهیونیست‌ها رسماً مسئولیت این اقدام تروریستی را بر عهده نگرفته‌اند، اما رسانه‌های این رژیم از یک سو و تحلیلگران منطقه‌ای و جهانی از طرف دیگر همگی انگشت اتهام خود را به سوی تل‌آویو نشانه رفتند و منتظر پاسخ قاطع ایران به این ترور هستند.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy