Sunday, Jan 24, 2021

صفحه نخست » پیام‌رسان امن سیگنال در ایران فیلتر شد

Signal.jpg رادیو زمانه - برخی کاربران پیام‌رسان امن سیگنال از داخل ایران گزارش می‌دهند که دیگر امکان دسترسی بدون فیلترشکن به این اپلیکیشن را ندارند.

شب گذشته ۲۴ ژانویه/ ۵ بهمن اولین گزارش‌ها از عدم دسترسی به سیگنال در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد.

کاربران بسیاری در طی ساعت‌های گذشته این اختلال را تایید کرده‎‌اند. تا لحظه تنظیم این گزارش هیچ مقام رسمی در این مورد اظهار نظری نکرده است.

امیر رشیدی، پژوهشگرامنیت و دسترسی به اینترنت با تایید خبر مسدود شدن سیگنال در تویتر خود نوشت:

«ثبت کنیم در تاریخ که ایران در تاریخ ۲۵ ژانویه ۲۰۲۱ در ساعت ۱۱:۲۵ دقیقه به وقت محلی ایران، وب سایت سیگنال را فیلتر کرد. خود اپلیکیشن هنوز کار می‌کند. البته این نکته را هم در نظر بگیریم که از ۱۷ام ژانویه هر از گاهی فیلتر و رفع فیلتر می‌شد. نکته‌ای که مهم است این است که سیگنال از طرف شرکت ارتباطات زیرساخت که زیر مجموعه وزارت ارتباطات است فیلتر شده و نه در سطح ISPها. و فراموش نکنیم که آقای آذری جهرمی ادعا کرده بودند که فیلترینگ به مجموعه تحت مدیریت ایشان ربطی ندارد!»

از ۲۵ آبان ۱۳۹۴همزمان با مسدود شدن نسخه وب تلگرام در ایران گزارش‌هایی مبنی بر اختلال در سیگنال گزارش شده است. در آن مقطع پاول دوروف، مدیرعامل شرکت تلگرام در توییتی اعلام کرد دولت ایران از آنها درخواست ابزار جاسوسی کرده و به همین دلیل استفاده از سیگنال در میان کاربران ایرانی بالا گرفت.

مطالب بیشتر در رادیو زمانه

نرم‌افزار سیگنال (Signal) توسط شرکت Open Whisper Systems تهیه و ارائه شده است. این نرم‌افزار حاصل ترکیب دو نرم‌افزار باسابقه دیگر است؛ یکی TextSecure که امکان گفت‌وگوی متنی را فراهم می‌کرد و دیگری نرم‌افزار RedPhone که امکان مکالمه صوتی بین کاربران در بستر اینترنت را میسر می‌ساخت.

سیگنال که هم بر روی iOS و هم بر روی Android اجرا می‌شود یک نرم‌افزار متن باز است. این ویژگی به کاربران اجازه می‌دهد که وضعیت نرم‌افزار و ضریب اطمینان به آن را بررسی کرده و میزان ادعاهای توسعه‌دهندگان نرم‌افزار را بسنجند، در حالی که عمل‌کرد و شیوه اجرای برخی نرم‌افزارهای تجاری بر کاربران پوشیده است.

اعتماد به کارآیی سیگنال با توجه به توصیه افرادی چون ادوارد اسنودن درباره قابلیت‌های امنیتی موجب می‌شود که نرم‌افزار سیگنال را انتخاب مناسبی برای ارتباط ایمن و غیرقابل ردگیری و شنود بدانیم.

موج جدید استفاده و نصب سیگنال پس آن روی داد که پیام‌رسان واتس اپ اعلام کرد کرد که بنا دارد طیف وسیعی از داده‌های کاربران خود را با فیسبوک که صاحب این اپلیکیشن است به اشتراک بگذارد.

ابهاماتی که در مورد بروزرسانی اخیر واتس اپ وجود دارد، باعث شده اغلب کاربران به اپلیکیشن‌های پیام رسان رقیبی مثل تلگرام و سیگنال بپیوندند. دلیل این مهاجرت را می‌توان در تاکید این اپلیکیشن‌ها بر روی اهمیت حفظ حریم خصوصی دانست.

در روزهای گذشته، دفعات دانلود اپلیکیشن سیگنال در بیشتر نقاط دنیا و از جمله ایران که تلگرام از اردیبهشت ۹۷ در آن فیلتر است، روند رو به رشدی را دنبال می‌کند.

اما حکومت در ایران به دنبال اجبار کاربران به استفاده از آنچه به پیام‌رسان بومی مشهور شده است. بر اساس نظرسنجی مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران مردم بعد از فیلترینگ تلگرام علاقه‌ای به استفاده از پیام‌رسان‌های داخلی نداشتند و همچنان اکثریت کاربران از تلگرام استفاده می‌کنند.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy