Saturday, Jan 30, 2021

صفحه نخست » محدودیت‌های کرونایی سفر به ایران تشدید شد

travel_013021.jpgدویچه وله - کسانی که به ایران سفر می‌کنند باید علاوه بر ارائه تست منفی ابتلا به کرونا، هنگام ورود نیز آزمایش و ۱۴ روز قرنطینه شوند. فعالان حوزه گردشگری با توجه به کاهش شدید مسافران خارجی امیدوار بودند محدودیت‌ها کاهش یابد.

معاون وزیر بهداشت و سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا پس از نشست روز شنبه، ۱۱ بهمن ماه این ستاد اعلام کرد که همه مسافران، حتی از کشورهای همسایه نیز باید هنگام ورود به ایران تست منفی ابتلا به کرونا (PCR) ارائه کنند.

علیرضا رئیسی می‌گوید همچنین قرار است از این پس از تمام مسافران ورودی به ایران دوباره آزمایش تشخیص ابتلا به بیماری کووید۱۹ گرفته شود.

او افزود مسافرانی که از کشورهای اروپایی به ایران سفر می‌کنند باید علاوه بر داشتن تست منفی و آزمایش مجدد، ۱۴ روز در قرنطینه باشند.

شیوع کرونا در ایران در واپسین روز بهمن ماه ۱۳۹۸ به طور رسمی تائید شد و با افزایش موارد ابتلا به بیماری کووید۱۹ در ماه‌های بعدی، مسافرت به این کشور با محدودیت‌های شدیدی روبرو شد.

مطابق دستورالعملی که وزارت بهداشت تنظیم کرد از ۱۱ مرداد مسافرانی که از مرزهای زمینی، دریایی و هوایی وارد ایران می‌شدند ملزم به ارائه گواهی سلامت تائید شده از سوی نهادهای معتبر کشورهای مبدا شدند.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، مطابق دستورالعمل مرداد ماه وزارت بهداشت: «همه مسافران در بدو ورود، غربالگری می‌شوند و در صورت مشاهده موارد مشکوک، پس از انجام تست PCR، مسافر با ملیت غیرایرانی در محل مشخص شده از سوی وزارت بهداشت با هزینه شخصی قرنطینه می‌شود و از مسافر ایرانی تعهدنامه گرفته می‌شود تا مدت ۱۴ روز قرنطینه خانگی شود.»

👈مطالب بیشتر در سایت دویچه وله

این دستورالعمل‌ها و محدود شدن شدید صدور ویزا برای مسافران خارجی، صنعت گردشگری را با بحران روبرو کرد و فعالان این حوزه امیدوار بودند سخت‌گیری‌ها، به خصوص با توجه به کاهش نسبی موارد جدید ابتلا در یک ماه اخیر کاهش یابد.

این در حالی است که بخش بزرگی از کسانی که به عنوان مسافر وارد ایران می‌شوند ایرانیان مهاجر و مقیم کشورهای خارجی هستند و آمار رسمی این مسئله را تائید می‌کند.

وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی برآورد می‌کرد در سال ۹۹ حدود ۱۰ میلیون گردشگر یا مسافر از خارج وارد ایران شود. بحران کرونا این ارزیابی‌ها را بر هم زد.

مطابق آماری که معاونت گردشگری این وزارت‌خانه از نیروی انتظامی گرفته و در اختیار ایسنا قرار داده از اسفندماه ۹۸ تا پایان مردادماه ۹۹ نزدیک به ۲۶۲ هزار مسافر خارجی وارد ایران شده‌اند.

اداره کل گمرک جمهوری اسلامی هم تائید کرده که در این بازه زمانی ورود مسافران از مرزهای زمینی، ریلی و هوایی به ایران اندکی کمتر از ۸۵ درصد کاهش داشته است.

اکثریت قاطع مسافران ورودی مهاجران ایرانی

ایسنا به نقل از دفتر فناوری اطلاعات و ارتباطات گمرک می‌گوید از ابتدای سال ۹۹ تا پایان ماه آذر، در مجموع اندکی بیش از دو میلیون و ۷۰۷ هزار مسافر وارد ایران شده‌اند که فقط نزدیک به ۳۱۹ هزار نفر آنها خارجی بوده‌اند.

در ماه‌های اخیر مسئولان وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و تورگردانان ایران بارها در مذاکرات حضوری یا با نگارش نامه از ستاد ملی مقابله با کرونا درخواست کرده‌اند محدودیت‌های صدور ویزا برای گردشگران خارجی را کاهش دهد.

در این زمینه وعده‌هایی نیز داده شد اما وزیر بهداشت، سعید نمکی ماه گذشته به دلیل شیوع گونه جهش‌یافته ویروس کرونا در برخی کشورها و مشاهده مواردی از آن در ایران، خواستار اجرای دقیق دستورالعمل‌های سختگیرانه در گذرگاه‌های ورودی شد.

بر همین اساس سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا روز شنبه تاکید کرده که قرار است مقررات سختگیرانه در مورد مسافران ورودی به ایران دقیق‌تر و مرزهای زمینی، هوایی و آبی "به شدت" کنترل شوند.

علیرضا رئیسی ابراز امیدواری کرده با اجرای دقیق پروتکل‌های بهداشتی در شش هفته باقی‌مانده تا پایان سال، "فعالیت هتل‌ها در مناطقی با وضعیت مناسب و با رعایت پروتکل‌های سختگیرانه و اجرای بعضی تورها در عید نوروز" امکان‌پذیر شود.

از میانه دی ماه به این سو، به جز یک روز شمار قربانیان کرونا در یک شبانه روز دو رقمی بوده است. در ماه‌های قبل تعداد قربانیان بیماری کووید۱۹ طی یک شبانه روز به نزدیک ۵۰۰ نفر هم رسیده بود.

به گفته سخنگوی وزارت بهداشت در ۲۴ ساعت منتهی به نیمروز ۱۱ بهمن شش هزار و ۳۱۸ مورد جدید ابتلا به کرونا در ایران شناسایی شده و ۸۲ نفر از مبتلایان به کووید۱۹ جان خود را از دست داده‌اند.

۱۸ شهر نارنجی در دو استان شمالی

سیما سادات لاری می‌گوید در شبانه‌روز گذشته ۵۰۶ نفر از مبتلایان بستری شده‌اند و نزدیک به چهار هزار نفر از بستری‌شدگان در وضعیت شدید بیماری کووید۱۹ قرار دارند.

ازدحام در وسائل نقلیه عمومی، دورهمی‌های خانوادگی و سفرهای تفریحی مهم‌ترین کانون‌های انتقال ویروس کرونا در ایران به شمار می‌روند.

در حدود یک سال گذشته موارد افزایش ابتلا به کرونا با بالا رفتن شمار سفرهای برون شهری ارتباط معناداری داشته و این ارتباط به خصوص در مورد وضعیت شهرهای شمالی که از مقصدهای اصلی سفرهای کوتاه محسوب می‌شوند آشکارتر است.

سخنگوی وزارت بهداشت می‌گوید در ۲۴ ساعت گذشته وضعیت هیچ شهری در ایران به لحاظ شیوع کرونا قرمز نبوده و فقط ۱۸ شهر در وضعیت نارنجی قرار داشته‌اند.

از این ۱۸ شهر، ۱۵ شهر در استان مازندران و سه شهر دیگر در استان گیلان قرار دارند. در دیگر استان‌های ایران ۱۲۴ شهرستان در وضعیت زرد و ۳۰۶ شهرستان در وضعیت آبی هستند.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy