Saturday, Jan 30, 2021

صفحه نخست » واکنش تند و بیسابقه جهانپور به مینو محرز

mahrez_012921.jpgرادیو فردا - سخنگوی سازمان غذا و دارو در واکنش به اظهار نظر مینو محرز که گفته است «واکسن کرونای روسی را تزریق نمی‌کند»، گفت که «ایشان شأنی برای ارزیابی واکسن‌های دیگر ندارند».

کیانوش جهانپور در گزارشی که در روز شنبه، ۱۱ بهمن‌ماه، در روزنامه «جهان صنعت» منتشر شد با تاکید بر این که «مرجع تایید واکسن، سازمان غذا و دارو است» گفت: «اگر ایشان [مینو محرز] مطالعه‌ای در این زمینه دارند، می‌توانند به سازمان غذا و دارو جهت بررسی ارائه دهند. در غیر این صورت، «اظهارنظر سلیقه‌ای»، وجهه علمی و فنی نخواهد داشت.»

مینو محرز که در حال حاضر عضو ستاد ملی مقابله با کرونا و مسئول کارآزمایی بالینی واکسن کرونای ایرانی است، روز پنج‌شنبه، ۹ بهمن‌ماه، در واکنش به خرید واکسن «اسپوتنیک وی» از روسیه گفته بود «از چه زمانی سازمان غذا و داروی کشور جزو منابع بین‌المللی شده‌؟»

👈مطالب بیشتر در سایت رادیو فردا

او افزوده بود: «سازمان غذا و داروی ایران زمانی می‌تواند دارو و واکسنی را تایید کند که پیش از آن دارو یا واکسن، مورد تایید سازمان بهداشت جهانی قرار گرفته باشد.»

به گفته خانم محرز، «وقتی دارو یا واکسنی هنوز مورد تایید هیچ منبعی نیست، سازمان غذا و داروی داخلی نمی‌تواند آن را تایید و توزیع کند.»

این عضو ستاد کرونا در ادامه تاکید کرده بود که از انتخاب این واکسن به هیچ ‌عنوان راضی نیست و تهیه و واردات آن توسط دولت از «شانس بد مردم ایران» است.

او همچنین تاکید کرده بود که «به عنوان یکی از اعضای کادر درمان این واکسن را تزریق نمی‌کند.»

از سوی دیگر محمدرضا ‌هاشمیان فوق‌تخصص بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان مسیح دانشوری روز شنبه درباره تهیه واکسن روسی به «جهان ‌صنعت» گفت که شش ماه پیش درخواستی را مبنی خرید حداقل تعدادی واکسن روسی برای کادر درمان به وزارت بهداشت داده، اما با آن مخالفت شده است.

آقای هاشمیان با انتقاد به «تناقض» در رفتار مسئولان وزارت بهداشت گفت: «اگر قرار بود واکسن روسی وارد کنند، چرا از همان شش ماه پیش اقدامی نکردند؟ وزارت بهداشت شدیدا مخالف واکسن کرونا روسی بود و اجازه ورود واکسن روسی را در آن زمان نداد.»

محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران، هفتم بهمن‌ماه در جریان سفر به مسکو برای اولین بار از ثبت واکسن روسی «اسپوتنیک وی» در کشور خبر داد.

سخنگوی سازمان غذا و داروی ایران نهم بهمن‌ماه اعلام کرد که «مجوز مصرف اضطراری» واکسن کرونای «اسپوتنیک وی»، ساخت روسیه، صادر شده و کاظم جلالی، سفیر ایران در روسیه روز شنبه اعلام کرد که اولین محموله این واکسن روز ۱۶ بهمن به ایران وارد می‌شود.

آقای کاظمی به حجم واردات واکسن کرونا از روسیه اشاره نکرد و تنها گفت که «محموله دوم تا آخر بهمن و محموله سوم تا دهم اسفند به کشور ارسال خواهد شد و همین روال هر دو هفته و یک ماه بین ایران و روسیه برای ارسال محموله‌های واکسن به ایران ادامه خواهد داشت.»

واکسن «اسپوتنیک وی» روسیه که تولید مشترک مرکز پژوهشی «گامالیا» و صندوق سرمایه‌گذاری مستقیم روسیه (آر.دی.آی.اف) است، به این دلیل که پیش از تکمیل آزمایش گسترده انسانی به ثبت رسید، هدف انتقادهای گسترده داخلی و خارجی بوده است. با این حال شماری از کشورها از جمله آرژانتین و مجارستان شروع به استفاده از آن کرده‌اند.

تولیدکنندگان این واکسن اثربخشی آن را بیش از ۹۰ درصد اعلام کرده‌اند، اما منتقدان آن را ابزاری برای گسترش نفوذ ژئوپلتیک روسیه می‌دانند.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy