Thursday, Feb 11, 2021

صفحه نخست » "تهران آماده است فقط در ازای شل شدن تحریم‌ها بر سر همه چیز مذاکره کند"

shol_021121.jpgناصر اعتمادی - رادیو بین المللی فرانسه

لوموند به نقل از گزارش اطلاعات ارتش اسرائیل نوشته که حکومت ایران بسیار نگران از ادغام اسرائیل و کشورهای عرب خلیج فارس در فرماندهی نظامی ارتش آمریکا در خاورمیانه و همچنین نگران از فروپاشی اقتصادی خود است و برای پیشگیری از آن می‌خواهد هر چه سریعتر به یک توافق با آمریکا دست یابد. بر اساس گزارش سرویس های اطلاعاتی ارتش اسرائیل حکومت ایران اکنون حتا حاضر است در ازای فقط شل شدن تحریم‌ها برنامۀ اتمی خود را تا حد ممکن محدود سازد و در مرحلۀ بعدی دربارۀ موشک‌هایش نیز توافقی امضاء کند.

"لوئی امبر" خبرنگار روزنامۀ لوموند در بیت المقدس نوشته است که بر خلاف اظهارات آوی کوخاوی، رئیس ستاد مشترک ارتش اسرائیل، سرویس های اطلاعاتی ارتش این کشور در گزارش سالانه خود نگفته‌اند که ایران مصمم است سلاح اتمی تولید کرده و آن را به کار بگیرد. این گزارش همچنین فاصلۀ زمانی دستیابی ایران به سلاح اتمی را حتا با ملاحظۀ افزایش آهنگ غنی سازی اورانیوم در این کشور، تولید واقعی کلاهک اتمی و پرتابگر آن، تقریباً دو سال ارزیابی کرده، در حالی که همین سرویس ها در ژانویۀ سال گذشته این فاصله را کمتر از یک سال اعلام کرده بودند.

👈مطالب بیشتر در سایت رادیو بین المللی فرانسه

به گفتۀ گزارشگر لوموند این افزایش فاصله نتیجۀ حملات اخیر به تأسیسات زیرزمینی غنی سازی اورانیوم در نطنز و قتل محسن فخری‌زاده، "پدر" برنامۀ اتمی نظامی ایران، است که هر دو البته به اسرائیل نسبت داده شده اند. لوئی امبر به نقل از یک مقام ارشد نظامی اسرائیل افزوده است که دولت بایدن به اسرائیل اطمینان داده که در صورت شکست احتمالی مذاکراتش با تهران، موضوع را جلوتر با اسرائیل در میان بگذارد تا این کشور فرصت لازم برای تدارک یک پاسخ نظامی را داشته باشد.

به نوشتۀ لوموند، سرویس های اطلاعاتی ارتش اسرائیل در گزارش خود تصریح کرده اند که حکومت ایران به طور پنهانی از ضعف‌ها و نقائص برجام در زمینه های تحقیق و توسعه و بازرسی به سود خود بهره‌برداری کرده و خروج آمریکا از برجام به این روند شتاب بخشیده است. لوموند می افزاید : اطلاعات ارتش اسرائیل معتقد است که حکومت ایران بسیار نگران از فروپاشی اقتصادی خود است و برای پیشگیری از آن می‌خواهد هر چه سریعتر به یک توافق با آمریکا دست یابد. به نوشتۀ مقاله نویس لوموند، اظهارات اخیر وزیر امور خارجۀ آمریکا، آنتونی بلینکن، مبنی بر اینکه واشنگتن عجله‌ای برای بازگشت به برجام ندارد به نگرانی‌های تهران افزوده است. به همین خاطر، به نوشتۀ سرویس های اطلاعاتی ارتش اسرائیل حکومت ایران اکنون حاضر است که فقط شل شدن تحریم‌ها به جای حذف آنها را بپذیرد و در ازای آن برنامۀ اتمی خود را تا حد ممکن محدود سازد. گزارشگر لوموند سپس تصریح کرده است که حکومت ایران حتا حاضر است در ازای همین شل شدن تحریم‌ها، دربارۀ موشک‌هایش نیز وارد مذاکره شده و توافقی را امضاء کند، اما، نه حالا بلکه در مرحلۀ دوم.

با این حال، لوموند به نقل از اطلاعات ارتش اسرائیل می افزاید که در مرحلۀ دشوار کنونی که همگی باید تدابیری جهت احیای اعتماد اتخاذ کنند، حکومت ایران تصمیم گرفته که اقدام‌های تحریک آمیز خود را تشدید کند و برای این منظور سوءقصدهایی علیه اسرائیل در خارج از جمله در دبی انجام بدهد که سال گذشته پس از عادی شدن مناسبات امارات و اسرائیل مقصد سفر ده‌ها هزار اسرائیلی بوده است.

لوئی امبر در پایان گزارش خود در لوموند نوشته است که برای اسرائیل از این پس سقف شیشه ای شکسته شده و این بسیار حکومت ایران را نگران کرده است : منشاء واقعی این نگرانی ادغام اسرائیل و متحدان آن، کشورهای عرب حوزۀ خلیج فارس، در فرماندهی نظامی آمریکا در خاورمیانه است که ماه گذشته از سوی پنتاگون اعلام شد. تا پیش از این مدیریت رابطه با ارتش اسرائیل بر عهدۀ فرماندهی نظامی آمریکا در اروپا بود. در این فاصله اسرائیل نیز به پنتاگون اجازه داده که سامانۀ دفاع ضدموشکی خود به نام "گنبد آهنین" را در یکی از پایگاه‌های نظامی آمریکا در خلیج فارس مستقر کند.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy