Sunday, Feb 14, 2021

صفحه نخست » ناوالنی ایران کیست؟ احسان ابراهیمی

Ehsan_Ebrahimi.jpg

۱- پس از سوقصد دولت مستبد مسکو به جان مخالف سرشناس رییس پوتین، ناوالنی به کشورهای اروپایی برای معالجه منتقل شد و با پیگیری روند درمان و نجات جانش به این کشور بازگشت، علی رغم اینکه می دانست حکم ناعادلانه دستگاه بله قربان گوی قضایی علیه او اجرا خواهد شد و ... همان هم شد و وی در بدو ورود به کشور در همان فرودگاه دستگیر شد و دادگاه حکم تعلیقی را تعزیری کرد و وی برای گذراندن آن حکم هماکنون در زندان است.

اعتراضات طرفداران وی روسیه را در حدود دو هفته در تب و تاب شدید قرار داد و سرکوب حکومت روسیه اعتراض اتحادیه اروپا و آمریکای بایدن را به دنبال داشت. هماکنون طرفداران وی در پی برنامه ریزی برای دور جدید اعتراضات و اعتصاباتند تا با دفاع از رهبر دربند خود، حکومت دو دهه ایی پوتین را با چالش روبرو کنند.

رفتار ناوالنی در تصمیم به بازگشتش به کشور با وجود تمام مخاطراتی که با آنها روبرو می شد، تصمیمی شجاعانه و در راستای تعهد اخلاقی به طرفدارانش بود. ناوالنی با وجود ترور بیولوژیک و رسیدن به چند قدمی مرگ، باز هم خطر بازگشت به کشور را بر جان خرید و مستظهر به حمایت طرفدارانش و دفاع بین المللی که بدست آورده است، نخواست خارج نشینی عافیت طلب و در تبعید باقی بماند و ترجیح داد با حضور در صحنه پرخطر مخالفت علنی با حاکم روسیه، مدیریت اعتراضات را در داخل به دست گیرد.

۲- پس از ۴ دهه استقرار نظام جمهوری اسلامی، چه تعداد از کسانی که به اسم اپوزیسیون در خارج از کشور فعالیت کرده اند، در سطح رهبران و شخصیتهای مطرح و تاثیرگذار مانند رضا پهلوی، شاپور بختیار، ابوالحسن بنی صدر و ... با پذیرش خطر، تصمیم گرفتند پای در مسیر مبارزه بگذارند و به کشور بازگردند و با فرض تمام خطرات ممکن (ترور و زندان و ...) مدیریت اعتراضات را از داخل بعهده گیرند؟ اگر در تمام این سالها از برانگیختن حمایت های خارجی و داخلی مانند آنچه برای ناوالنی مهیا شده، ناتوان بوده اند ( که عملاً حذف فیزیکی و ترور او را برای مستبد مسکو، غیرممکن کرده است)، پس این همه ادعا و تصور اهمیت برای رهبران و سران خارج نشین اپوزیسیون مبتنی بر چه واقعیت بیرونی است؟ آیا وقت آن نرسیده است شخصیتهای مطرح اپوزیسیون فراتر از زدن هشتک #فرقه تبهکار و مبارزه توییتری، از خود بپرسند جایگاه واقعیشان در میان دولتهای خارجی و مردم ایران کجاست؟ جایگاهیی که بر اساس آن بتوانند اینگونه مقتدرانه وارد عرصه مبازره شوند و ضمن بسیج اجتماعی، فشار خارجی را چنان بالا ببرند که روسیه مجبور به تهدید قطع کل روابط با اتحادیه اروپا شده است؟

اگر در خلوت و فهم خود از جایگاه خود، چنین تصوری ندارند- که عملاً نشان داده اند ندارند- آیا این حجم تبلیغات برای محبوبیت و مرجعیت در میان افکار عمومی نشانه اعتراف ضمنی و پنهانی به واهی بودن آن نیست؟ شاید یکی از دلایل اصلی حمله طرفداران شاه در تبعید به تمام کنشگران فعال در داخل که سالها رنج مبارزه، زندان، تبعید و ... را به تن خریده اند، همین آگاهی غم انگیز باشد که داستان آن چیزی نیست که این بزرگواران تصور می کنند.

ناوالنی ایران تمام زنان و مردان شجاع و جسوری هستند که در داخل چشم در چشم مستبدین دوخته اند و در زندانها و تبعید در حال مبارزه مدنی با نظام حاکمند. محصورین جنبش سبز، نسرین ستوده، نرگس محمدی، و تمام زندانیان سیاسی از هر طیف و گروه و اندیشه، ناوالنی ایرانند.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy