Monday, Feb 22, 2021

صفحه نخست » مجلس به دنبال لغو توافق تازه دولت روحانی با آژانس اتمی + واکنش خامنه ای

foori_022121.jpgدویچه وله - مجلس در اعتراض به توافق دولت با آژانس انرژی اتمی از روحانی، رئیس جمهور به قوه قضائیه شکایت کرد. نمایندگان مجلس خواستار "مجازات متخلفین" و تصویب یک طرح دوفوریتی برای لغو توافق ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی شدند.

محمد جواد کریمی قدوسی، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس از تدوین طرح دو فوریتی مجلس برای لغو تفاهم‌نامه با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی خبر داد.

خبرگزاری تسنیم از قول قدوسی، نماینده مشهد گزارش داد "این طرح را نمایندگان در حال امضا کردن هستند تا پس از نهایی شدن، آن را به هیئت رئیسه تقدیم کنند".

👈مطالب بیشتر در سایت دویچه وله

نماینده مشهد افزود: «با توجه به اینکه بحث بودجه را در پیش داریم این طرح با قید دو فوریت تدوین شده تا بررسی بودجه متوقف و این موضوع بررسی شود.»

****

خبرگزاری فارس نوشت: اعضای مجلس خبرگان رهبری بعد از پایان اجلاس یک روزه خود، عصر امروز (دوشنبه ۴ اسفند) با رهبر انقلاب، آیت‌الله خامنه‌ای دیدار کردند.

گزیده بیانات آیت‌الله خامنه‌ای در دیدار نمایندگان مجلس خبرگان رهبری را در ادامه می‌خواهید:

درباره اختلاف نظر بین مجلس و دولت درباره اجرای قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها، مجلس و دولت اختلاف‌نظر امروزشان را حل کنند که نشان‌دهنده دوصدایی نباشد.

باید به دقت به این قانون که قانون خوبی است عمل شود.

****

اختلاف مجلس با دولت

بین مجلس و دولت ایران در ارتباط با توافق با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اختلاف افتاده است.

مجلس ایران روز دوشنبه چهارم اسفند (۲۲ فوریه) در جلسات غیرعلنی و علنی به بررسی توافق تازه ایران با آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای پرداخت.

تعداد زیادی از نمایندگان در اعتراض به توافق دولت با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و آژانس اتمی کشور در راستای تداوم نظارت‌های آژانس در سه ماه آینده، سخنرانی کردند. در ادامه این نشست گزارش کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی برای اعمال ماده ۲۳۴ به رای گذاشته شد.

نمایندگان با ۲۲۱ رای موافق، ۶ رای مخالف، ۷ رای ممتنع از مجموع ۲۳۹ نماینده حاضر در مجلس تصویب کردند که گزارش تخلف دولت از اجرای قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها به قوه قضائیه ارجاع شود.

در متن نامه‌ای که نمایندگان مجلس به قوه قضائیه نوشتند آمده است که آنها خواستار "ابطال موقت توافقنامه ایران با آژانس انرژی اتمی" و محاکمه "قانون‌شکنان" هستند. نمایندگان خواستار رسیدگی قوه قضاییه به "تخلف حسن روحانی از مصوبه مجلس" شدند.

قالیباف: مجلس تصمیم می‌گیرد

نخستین واکنش‌ها پس از توافقنامه ایران با آژانس بین‌المللی اتمی از طرف محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس ایران بود که اعلام کرد "هر نوع همکاری فراپادمانی با آژانس مستلزم تصمیم‌گیری مجلس است".

قالیباف در صفحه شخصی توییتر خود نوشت: «مطابق قانون مجلس، اجرای پروتکل الحاقی از روز ۵ اسفند به طور کامل متوقف خواهد شد و هر نوع دسترسی فراتر از پادمان مطلقا ممنوع و غیرقانونی است.»

علی‌اکبر علیزاده برمی، نماینده دامغان هم در نشست مجلس گفت "اجازه نمی‌دهیم لیبرال‌ها پیام رهبری را زیر پا بگذارند".

مجلس ایران ۱۱ آذر ( اول دسامبر) با تصویب قانون لغو تحریم‌ها، دولت را مکلف کرد که در صورت ادامه‌ تحریم‌های آمریکا، همکاری با آژانس را محدود کرده و گام‌های بیشتری را در خصوص کاهش تعهدات برجامی بردارد.

ذوالنور: حق ورود به مجلس را ندارید

ذوالنور، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس خطاب به دولت گفت "تا توافق با آژانس را پاره نکنید، حق ورود به مجلس را ندارید". او تاکید کرد: «دولتمردان برجام را منعقد کردند اما هیچ‌گونه تضمینی نگرفتند درحالی‌که باید می‌دانستند که دشمن ما متجاوز و پیمان‌شکن است.»

ذوالنور، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس خطاب به دولت گفت "تا توافق با آژانس را پاره نکنید، حق ورود به مجلس را ندارید". او تاکید کرد: «دولتمردان برجام را منعقد کردند اما هیچ‌گونه تضمینی نگرفتند درحالی‌که باید می‌دانستند که دشمن ما متجاوز و پیمان‌شکن است.»

نمایندگان مجلس بر این باورند که دولت آقای روحانی مصوبه ۱۱ آذر مجلس را نقض کرده است. اما مقامات دولتی این ادعای مجلس را رد کرده‌اند.

سازمان انرژی اتمی ایران در خصوص تفاهمات مشترک با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، توضیح داد که "دسترسی فراپادمانی به آژانس اعطا نخواهد شد" و "هیچگونه بازرسی فراپادمانی نیز انجام نمی‌گیرد".

سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امورخارجه ایران هم در نشست خبری خود گفت که توافقات در چارچوب قانون مجلس انجام شده و در مورد توافق با آژانس نباید زود قضاوت شود.

اما توضیحات سازمان انرژی اتمی ایران و سخنگوی وزارت خارجه هم نمایندگان را قانع نکرده است.

کشاکس بین دولت و مجلس ادامه دارد و شکاف عمیق‌تر شده است و هنوز مشخص نیست به کجا کشیده شود. برخی‌ها از دخالت آیت‌الله خامنه‌ای و "حکم حکومتی" او برای ختم مناقسه نیز سخن به میان آورده‌اند.

حکم حکومتی به تصمیم‌ها و فرمان‌هایی از رهبر جمهوری اسلامی گفته می‌شود که فراتر از اختیاراتی است که در قانون اساسی برای او تعریف شده و برخی دیگر از قوانین، از جمله استقلال قوای سه‌گانه را نقض می‌کند.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy